خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم را بهتر بشناسیم/ محمدمهدی اسماعیلی کیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۶۷۹۷

«محمدمهدی اسماعیلی» گزینه پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کیست و چه سوابقی دارد؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز چهارشنبه، بیستم مرداد اعضای کابینه پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی برای کرسی‌های وزارت دولت سیزدهم معرفی شدند؛ برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم همانطور که از روزها قبل پیش‌بینی می‌شد، نام «محمدمهدی اسماعیلی» اعلام شد. کسی که دکترای علوم سیاسی دارد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است و سخنگوی شورای هماهنگی ستادهای مردمی حامی سیدابراهیم‌رییسی هم بوده.

اسماعیلی از چهره‌های نسبتا جوان کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم است؛ متولد سال ۱۳۵۴ در همدان و ۴۶ ساله. کسی که دیپلمش را به عنوان یک طلبه رشته علوم و معارف اسلامی در مدرسه عالی شهید مطهری زادگاهش کبودرآهنگ گرفت و بعدتر در دانشگاه شهید مطهری (تهران) مدرک کارشناسی حقوق و در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه کارشناسی ارشد.

دکترای علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی اسماعیلی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود اما در کنارش، تحصیلات حوزوی را تا پایان دوره سطح ادامه داد.

او در سال ۱۳۹۴ عضو کمیته علمی مرکز نوآوری و ایده‌پردازی علوم انسانی و یک سال بعدش عضو کمیته حقوقی و سیاست خارجی همایش ملی الزمات حقوقی سیاست‌های کلی برنامه ششم شد. ریاست کمیسیون علوم سیاسی اسلامی و کمیسیون علوم سیاسی پنجمین همایش تمدن اسلامی از دیگر فعالیت‌های اجرایی او در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بود. ضمن اینکه در این مدت، عنوان مدیر گروه «جامعه‌شناسی سیاسی مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی» دانشگاه تهران را هم داشت.

مسئولیت محتوایی طرح دانش‌افزایی اساتید دانشگاه‌ها در نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، عضویت در گروه علوم سیاسی پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تهران، ریاست گروه مطالعات سیاسی، حقوقی و امنیتی موسسه تمدن پژوهی ایران اسلامی، مدیریت کارگروه اندیشه سیاسی و انقلاب اسلامی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جانشینی بسیج اساتید دانشگاه تهران بخشی از سوابق اخیر اسماعیلی در نهادها و جایگاه‌های علمی است.

اما در زمینه اجرایی هم محمدمهدی اسماعیلی فعالیت‌هایی داشت؛ در دولت‌ نهم و دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و رسانه و همچنین معاون فرهنگی‌اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری انتخاب شد.

در دوره بعدی ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد یعنی در دولت دهم هم او حکم گرفت؛ اما این بار و در مقام معاونت سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان که از سال ۸۸ تا پایان عمر دولت ادامه داشت. در همین دوره قرارگاه فرهنگی این استان را راه‌اندازی کرد و حتی یک سال اقداماتش در این معاونت به‌عنوان سند الگوی فعالیت‌های فرهنگی، ‎هنری و اجتماعی در وزارت کشور تدوین شد.

علاوه بر این، در همین دو دوره ریاست‌جمهوری مسئولیت‌های دیگری هم داشت؛ همچون عضویت در کارگروه تحول فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ /دوره وزارت محمدحسین صفارهرندی) و عضویت در هیئـت مؤسس چند مؤسسه و مراکز رسانه‌ای.

اسماعیلی در زمان مدیریتش در اصفهان، مسئولیت‌های غیر فرهنگی هم به عهده داشت؛ همچون ریاست کارگروه ویژه اقتصادی استان اصفهان، جانشینی فرمانده قرارگاه سایبری استان اصفهان، جانشینی فرمانده قرارگاه پرتوی رافع استان اصفهان، جانشینی فرمانده قرارگاه زیستی استان اصفهان، جانشینی شورای پدافند غیرعامل استان اصفهان، ریاست هیئت رسیدگی به تخلفات اداری اصفهان، جانشینی قرارگاه عدالت اقتصادی اصفهان، سرپرستی و عضویت هیئت گزینش استانداری اصفهان و...

او در سال‌های اخیر مسئولیت‌هایی هم در سازمان صداوسیما داشته است که از میان آن‌ها می‌توان مدیرکل و از مجریان طرح جامع نظارت و ارزیابی برنامه‌های سیما، مدیر برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، مدیر امور هماهنگی پژوهش‌های سازمان صداوسیما و... را نام برد.

اسماعیلی طی سال‌های ۱۳۹۳ تاکنون کتاب‌های «جنگ جهانی بر ضد سوریه»، «دریچه آفتاب، هندسه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های سالیانه در حرم رضوی»، «اندیشه سیاسی حضرت آیه‌الله خامنه‌ای»، «سیر تطور اندیشه سیاسی تشیع در دوره معاصر» و «تطور اندیشه سیاسی تشیع در دوره معاصر» را نیز تالیف کرده است.

اما از سوابق همکاری او با سیدابراهیم رئیسی می‌توان به دوره‌هایی اشاره کرد که رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و ریاست قوه قضاییه را به عهده داشت.

اسماعیلی در زمان تولیت آستان قدس، به‌عنوان مشاور فرهنگی و رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی فعالیت داشت و زمانی که حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی به‌عنوان رئیس قوۀ قضائیه معرفی شد، عنوان مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه را به عهده گرفت و در کنارش، به عنوان نماینده ایشان به سازمان صداوسیما معرفی شد. تا امروز که به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم نامش از سوی سیدابراهیم رئیسی مطرح شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز