خبرگزاری کار ایران

مجید مجیدی در جمع خبرنگاران:

یکی از دلایل قرائتی که امروز از اسلام می‌شود، کوتاهی علمای ما در همه حوزه‌هاست/ خالی از محتوا شده‌ایم و این برای همه عرصه‌های فرهنگی و هنری خطرناک است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۸۸۸

مجید مجیدی در حاشیه نشست خبری سوگواره «سوگ در خانه» در جمع خبرنگاران از عدم همراهی و همکاری علما با اهالی فرهنگ و هنر گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید مجیدی کارگردان سینما ظهر امروز در حاشیه برگزاری نشست خبری سوگواره «سوگ در خانه» در جمع خبرنگاران گفت: علمای ما در طول این سال‌ها در حوزه مسائل فرهنگی حوزه علمیه یا مسائل کلان فرهنگی هنری، به کمک اصحاب فرهنگ و هنر نیامده‌اند یا اگر آمده‌اند کارساز نبوده‌اند. راه بستن کاری ندارد مهم این است که مسیر هموار شود. مثلاً در همان اوایل انقلاب شطرنج چندان ورزش مقبولی نبود ولی هیچ کس جرات اعتراض به این موضوع را نداشت، اما حضرت امام (ه) این مسیر را باز کرد به طوری که حالا شطرنج تبدیل به یکی از ورزش‌های جدی ما شده در حالی که مسیر این عرصه به راحتی می‌توانست بسته شود. علمای ما باید کمی به روز به مسائل توجه کنند، از دور فتوا دادن مسیری را باز نمی‌کند. یکی از دلایل این قرائتی که امروز از اسلام می‌شود، کوتاهی علمای ما در همه حوزه‌هاست. وقتی چنین کوتاهی صورت می‌گیرد، دیگرانی عرصه را در دست می‌گیرند و قرائت دیگری از اسلام به دنیا معرفی می‌کنند. مثلاً راه را برای آقای درویش بستند در حالی که او حدود هفت سال برای ساخت «رستاخیز» زحمت کشید. ممکن است در این مسیر آزمون و خطا داشته باشیم اما علما باید کمک کنند تا مسیر باز شود.

کارگردان «خورشید» توضیح داد: بستن راه فضیلت نیست. فضیلت زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به عرصه بیایند و خودشان را برای باز کردن راه هزینه کنند، در این صورت عرصه‌های مختلف فتح می‌شود و آنگاه است که فیلمسازان می‌توانند در این حوزه دست به تولید بزنند، وقتی این مسیر بسته می‌شود در واقع به گروه‌های دیگری در دنیا فرصت داده می‌شود که می‌خواهند قرائتی دیگر از اسلام را ارائه دهند. همانطور که در طول این سال‌ها شاهد این وضعیت بودیم. ما در طول این سال‌ها خیلی غفلت کرده و نتوانسته‌ایم فرهنگسازی کنیم. اسلام هراسی که غرب در طول این سال‌ها دنبال کرده، موفق بوده است زیرا به هر حال وقتی ما این جایگاه را خالی می‌کنیم اسلام هراسی پیش می‌آید.

وی عنوان کرد: متاسفانه ما متولی درستی در کشور نداریم. ما در طول این سال‌ها تولید اندیشه نکرده‌ایم، اندیشه در همه عرصه‌ها مهم است، ما خالی از محتوا شده‌ایم و این برای همه عرصه‌های فرهنگی و هنری خیلی خطرناک است. وقتی راهبردی وجود ندارد طبیعی است هرکسی تلاش کند تا در هر عرصه‌ای برای خودش راه باز کند.

مجیدی عنوان کرد: عرصه هنر عرصه‌ای نیست که برنامه‌ها در کوتاه مدت جواب بدهند. عرصه فرهنگ مانند نهالی است که کاشته می‌شود اما ۱۰ سال دیگر بار می‌دهد. برای مثال بعد از جنگ جهانی ۵۰ سال طول کشید تا ژاپن در عرصه اقتصادی سر پا شود. آنها زمان زیادی را هم برای فرهنگ و هنر گذاشته‌اند تا کارهای این عرصه را جدی‌تر دنبال کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در کشور ما باید ببینیم وزیری که سر کار می‌آید چقدر در حوزه مسائل فرهنگی و هنری شناخت دارد، اما متاسفانه در همه دوره‌ها دیده‌ایم که چندان تسلط نداشته است. وقتی سلیقه‌ای و جناحی دست به انتخاب زده می‌شود و نگاه ملی در افق فرهنگی وجود ندارد، اندیشه و خردورزی هم شکل نمی‌گیرد. پس ابتدا باید دست به تربیت نیرو زده شود، اما اصولاً برنامه‌ای وجود ندارد. به همین دلیل به نظرم وزیر جدید هم کار چندانی را از پیش نمی‌برد.

این کارگردان درباره «رستاخیز» و «محمد رسول الله» توضیح داد: فیلم «رستاخیز» و «محمد رسول الله» هم قطعاً ایراداتی دارد ولی باید تلاش کنیم این موضوعات برطرف شود و نگاه دیگری داشته باشیم. باید بپذیریم در این موضوعات آزمون و خطا پیش می‌آید.

مجیدی درباره خراب شدن لوکیشن‌های فیلم «محمد رسول الله» بیان کرد: لوکیشن اصلی این فیلم همان دکورهای مکه و مدینه است که سریال «سلمان» هم در آنجا فیلمبرداری شد. در بخشی از فیلمبرداری «محمد رسول الله» ما به کوه‌های عسلویه رفتیم در آنجا دکورهایی داشتیم که مسئولان منطقه آزادش از این دکورها خوششان آمده بود. آنها گفتند این دکورها را خراب نکنید تا ما از آن استفاده کنیم، در حالی که آن دکورها سازه مانایی نداشتند. ما آن دکور را خراب نکردیم ولی از نظر حرفه‌ای باید تخریب می‌کردیم. حتی اگر آن دکور به شکل طبیعی هم باقی می‌ماند رفته رفته به واسطه باد و باران خراب می‌شد، ولی لوکیشن‌های اصلی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که حداقل سی چهل سال باقی می‌مانند، انصافاً خیلی هم خوب نگهداری شده‌اند.

وی در پایان درباره اینکه چرا فیلم عاشورایی نمی‌سازد، گفت: ساخت کار عاشورایی آسان نیست، در بحث محتوایی ارائه چنین کاری سخت است و باید توفیقش باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز