خبرگزاری کار ایران

برگزاری مسابقه کاریکاتور توسط سازمان بین‌المللی کار/ آثار برتر مبارزه با کار کودک و برده‌داری مدرن معرفی شدند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۴۶۰

سازمان بین‌المللی کار مسابقه کاریکاتور با موضوع مبارزه با کار اجباری برگزار و آثار برتر را معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سازمان بین‌المللی کار، سه کاریکاتوریست از کشورهای پرتغال، ترکیه و ازبکستان در مسابقه بین المللی کاریکاتور که با هدف افزایش آگاهی برای مبارزه با برده‌داری مدرن برگزار شده بود، موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند. هیات داوران این مسابقه، نفرات برتر را از میان ۴۶۰ شرکت‌کننده از ۶۵ کشور جهان انتخاب کردند. 

سازمان بین‌المللی کار، این مسابقه را برای افزایش صلح و ایجاد اشتغال پایدار برگزار کرده است. مسئولان برگزاری مسابقه از شرکت‌کنندگان خواسته‌اند تا به این چالش «اگر مداد شما ابزاری در برابر کار اجباری بود، چه می‌کردید؟» پاسخ دهند. 

فیلیپ وایدنهام (یکی از مشاور حقوق سازمان بین المللی کار) درباره برده‌داری مدرن توضیح داد: کار اجباری، مقوله‌ای پیچیده است؛ برخی از تصاویر کلیشه‌ای مثل زنجیر و توپ آهنی اغلب برای نشان دادن برده‌داری مدرن استفاده می‌شود. امروزه، مکانیسم‌هایی متعددی وجود دارد که به وسیله آن می‌توان کارگران را مجبور به کار کرد. به طور مثال، فریب مزدبگیر، مصادره گذرنامه نیروی کار مهاجر، نپرداختن دستمزد هرکدام روش‌هایی برای کار اجباری هستند. مسابقه‌ای برگزار شده است که به تبع آن مفهومی جدید از کار اجباری ارائه شده است. 

تیم هیات داوران متشکل از کارشناسان اتحادیه‌های کارگری، فعالان حوزه کار، حامیان کودکان، قربانیان سابق استثمار، نمایندگان کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، اعضای اتحادیه‌های کارفرمایی است. مردم عادی نیز می‌توانستند از صفحه اینستاگرام سازمان بین‌المللی کار، آثار برتر را برگزینند. 

«گارگالو واسکو» (کاریکاتوریست پرتغالی) موفق به کسب مقام نخست شد. این هنرمند توضیح داد: نقاشی راه من برای ابراز عقیده و ترغیب مردم به مسائل اجتماعی و سیاسی است. انتقاد به کار اجباری و کار کودکان بخشی از دستور کار من است؛ ما در دنیایی ناعادلانه‌ای زندگی می‌کنیم. این پدیده‌ها بارها به چشم می‌آید. 

این روزها، کار اجباری بیش از پیش کارگران را تهدید می‌کند؛ این پدیده تحت تاثیر آثار ناشی از کرونا به وجود آمده است. 

به گفته فعالان کارگری، بیش از هر زمان دیگری به اقدامات فوری برای از بین بردن کار اجباری نیاز داریم. کاریکاتورها و آثار هنری می‌توانند نگرش مردم را نسبت به مسائل تغییر دهند و توجه آن‌ها به پدیده‌های اجتماعی را جلب کنند. 

«مارتین کامبمال» (کنشگر اجتماعی) تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم با بکارگیری روش‌های مختلف به مردم بفهمانیم که کار اجباری در اطراف ما وجود دارد. شاید در جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم وجود نداشته باشد اما به طور قطع در همسایگی ما وجود دارد. 

برآورد می‌شود که ۲۵ میلیون مرد، زن و کودک گرفتار کار اجباری هستند. ۱۶ میلیون نفر در بخش خصوصی از جمله ساختمان‌سازی، کشاورزی و در بخش خانگی مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر قربانی استثمار جنسی اجباری و ۴ میلیون نفر در کار اجباری دولتی اشتغال دارند. 

با توجه به اینکه سال ۲۰۲۱ به عنوان سال حذف کار کودکان نامگذاری شده، تعداد قابل توجهی از کاریکاتورها بر وضعیت کار کودک تمرکز دارند. 

در ادامه آثار برتر این مسابقه فرهنگی را می‌بینید:

 

برگزاری مسابقه کاریکاتور توسط سازمان بین‌المللی کار/ آثار برتر مبارزه با کار کودک و برده‌داری مدرن معرفی شدند

برگزاری مسابقه کاریکاتور توسط سازمان بین‌المللی کار/ آثار برتر مبارزه با کار کودک و برده‌داری مدرن معرفی شدندبرگزاری مسابقه کاریکاتور توسط سازمان بین‌المللی کار/ آثار برتر مبارزه با کار کودک و برده‌داری مدرن معرفی شدند

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز