خبرگزاری کار ایران

صالحی در پنجمین اختتامیه جام باشگاه‌‎های کتابخوانی کودک و نوجوان:

مهم‌ترین عامل بالا رفتن سرانه کتابخوانی توجه به تقاضا است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۳۱۷۰

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کشش تقاضا برای کتاب باید بالا برود، گفت: اگر کتابخوانی ما مورد رضایت نیست به خاطر کم‌کاری در حوزه تقاضا است، بنابراین باید ایجاد تحول در بخش‌های مختلف اعم از روستاها، شهرهایی غیر از کلان شهرها و جامعه کودک و نوجوان را در امر کتابخوانی مورد توجه قرار داد و به آنها کمک کرد.

به‌گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی در اختتامیه پنجمین دوره جام باشگاه‎‌های کتابخوانی کودک و نوجوان که روز سه شنبه(۱۲ مردادماه) به صورت مجازی برگزار شد با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما در امر کتاب‌خوانی ایجاد فضای مطالعه برای مردم بوده است، اظهار داشت: در دوره هشت ساله حضور بنده در معاونت فرهنگی و مقام وزارت از ابتدا تمرکز مان در امر کتاب‌خوانی بر روی تقاضا بوده است، درواقع در این بخش متوجه شدیم که کشش تقاضا برای کتاب باید بالا برود، اگر حوزه کتاب یک چرخه از ایده تا نشر را سپری می‌کند در نهایت به مرحله پایانی یعنی تقاضا می‌رسد، بنابراین باید مساله تمرکز بر روی تقاضا را بالا برد و برای این کار کانون‌هایی مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: ا‌ولین کانون مدنظر روستاها بودند که با ۲۵میلیون جمعیت در حال زندگی می‌توانستند بخش قابل توجهی از جامعه کتاب‌خوانی را رقم بزنند، اولین اتفاق در این‌ مسیر برگزاری جشنواره روستاهای دوستدار کتاب بود، در مرحله بعدی به باشگاه‌های کتاب‌خوانی که ابتدا تنها شهرها در آن حضور داشتند روی آوردیم و روستاها نیز بخشی از این باشگاه‌ها شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب نیز به عنوان یک فرصت جدید مدنظر قرار گرفت، این نمایشگاه امکان بهره‌مندی روستاها را هم فراهم کرد، به این ترتیب یک بسته کامل روستایی را در امر کتابخوانی مدنظر قرار دادیم.
 صالحی یادآور شد: کانون دوم در امر تقاضا برای کتاب‌خوانی توجه به شهرهایی غیر از کلان شهرها بود، در برخی از ‌شهرهای کوچک‌تر سرانه مطالعه خوب نبود، در این بخش پایتخت کتاب ایران را داشتیم که ابتدا ۶۴شهر و در حال حاضر ۱۷۱ شهر را در امر کتاب‌خوانی فرا گرفته است، در این بخش برای شهرهای کوچک نیز فرصت دیده شدن فراهم شد، به نحوی که در دوره گذشته شاهد هستیم سه شهر نیشابور، کاشان و بوشهر در غیر کلان شهرها برگزیده شدند.
وی افزود: وقتی شهرهای کوچک‌تر نیز در این رقابت‌ها می‌خواهند شرکت کنند تمام تلاش‌ خود را در  سطوح مختلف انجام‌ می‌دهند، درواقع جریان پایتخت کتاب ایران ‌توانست یک فضای رقابتی بین شهرهای درجه دو ‌یا سه را با کلان شهرها ایجاد کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در این میان باشگاه‌های کتابخوانی و‌ طرح‌های فصلی کتاب نیز به تقاضای کتاب‌خوانی کمک‌ کرده است، در طرح فصلی حال حاضر ۹۷۴کتاب‌فروشی در کل کشور مشغول به فعالیت هستند که ۸۱۲ کتاب‌فروشی آن در استان‌ها هستند، همچنین از میزان فروش کتاب‌ها نیز یک سوم‌ سهم شهرستان‌ها بوده است. پس توجه به شهرهایی غیر از کلان شهرها یکی دیگر از راهبردهای ما بود.
وی خاطرنشان کرد: کانون سوم ما کتاب‌فروشی‌ها بودند، کتاب‌فروشی‌ها خط اتصال بین تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند، قبل از سال 90 کتاب‌فروشی‌ها رو ‌به افول بود، در این بخش هم حوزه‌های حمایتی همچون معافیت‌ها را برای کتاب‌فروشی‌ها در نظر گرفتیم. در طرح‌های فصلی نیز کتابفروشی‌ها را درگیر کردیم که شرایط بهتری پیدا کنند و فرصتی برای بقای آنها ایجاد شود. از طرفی دیگر در جریان ساخت‌وساز کتاب‌فروشی‌ها و‌حمایت‌های مالی نیز سعی کردیم شرایط کتاب‌فروشی‌ها را قدری سامان بدهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حو‌زه کودک و نوجوان کانون بعدی تقاضای کتاب‌خوانی بود، تصریح کرد: اگر بخواهیم عطش کتاب‌خوانی تا همیشه در انسان بماند باید این اتفاق را از کودکی و نوجوانی آغاز کنیم. بنابراین باید این فضا را تقویت کرد، کارهایی در این بخش انجام شده است، در نهاد کتابخانه‌ها شاهد ارائه فضایی برای بخش کودک و نوجوان و سایر رقابت‌ها برای این قشر هستیم، در معاونت امور فرهنگی نیز جام باشگاه‌های کتابخوا‌نی کو‌دک و نوجوان را داریم که خوشبختانه در حال حاضر از ۲۵۰۰ باشگاه به ۲۷هزار باشگاه رسیده‌ایم که ۴۵۰ هزار نفر در آن درگیر کتابخوانی هستند و این نشان می‌دهد که تا چه اندازه کودکان و نوجوانان ما علاقه به این حوزه دارند.
صالحی در پایان گفت: به نظر می‌آید اقدامات ذکر شده یک سیاست‌گذاری و راهبرد بوده است، اما اگر کتابخوانی ما مورد رضایت نیست به خاطر کم‌کاری در حوزه تقاضا است، بنابراین باید ایجاد تحول در بخش‌های مختلف اعم از روستاها، شهرهایی غیر از کلان شهرها و جامعه کودک و نوجوان را در امر کتابخوانی مورد توجه قرار داد و به آنها کمک کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز