خبرگزاری کار ایران

توضیحات فربد رسام(Farbod rasam) درباره تفاوت‌های طراحی صحنه با مدیریت صحنه

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۵۰۳

فربد رسام طراح صحنه درباره تفاوت‌های مدیریت صحنه و طراحی دکور توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فربد رسام (طراح صحنه) با بیان اینکه طراحی دکور یکی از مراحل پیش‌تولید است، گفت: اموری همچون بررسی موقعیت مکان فیلمبردار، پیدا کردن زوایای بهتر و انتخاب لنز مناسب برای آن موقعیت و لوکیشن، تشخیص شرایط نوری لوکیشن و نیاز به طراحی احتمالی دکور از عواملی هستند که در پیش‌تولید باید به آن توجه شود. 

وی با بیان اینکه در طراحی دکور نظر طراح و کارگردان هر دو اهمیت دارد، افزود: ما یک کارگروهی خواهیم داشت و قطعا حتی بازیگران هم با ما همفکری خواهند کرد و به طرح ایده‌آل خواهیم رسید، اما در اصل نمی‌شود گفت ایده شخصی هر شخص کدام مهم است، زیرا این امور در مشورت به دست می‌آید. کار من در اصل تصمیم‌گیری حال و هوای فیلم یا نمایش است. در تئاتر یا فیلم یا هر هنر نمایشی یک شخص وجود دارد که در رابطه با شکل فضاها تصمیم‌گیری می‌کند. به عنوان مثال، رنگ یا نوع مبلمان را مشخص می‌کند که البته همه این تصمیم‌ها با در نظر گرفتن محتوا و دوره تاریخی داستان و مشورت و بررسی من و کارگردان صورت می‌گیرد. 

رسام در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طراحی دکور با مدیریت صحنه چه تفاوت‌هایی دارد، گفت: مدیر صحنه نظارت بر مراحل آماده شدن صحنه و حتی لباس‌ها را برعهده دارد و اطلاعات لازم دست‌اندرکاران بخش طراحی دکور را در اختیارشان قرار می‌دهد، اما طراحی دکور برای فیلم‌هایی است که به دکور نیاز دارند. ما با توجه به آنچه طراح صحنه می‌خواهد و ویژگی‌هایی که او در اختیارمان می‌گذارد، دکور را طراحی کرده و تصاویری از زوایای مختلف از طرح مورد نظر تهیه می‌کنیم و حتی در فیلم‌هایی با دکورهای عظیم و بزرگ، ماکتی از دکورها تهیه کرده و ارائه می‌دهیم و وظایفی از قبیل خواندن نمایشنامه، مشورت با عوامل، بررسی ایده‌های جدید طبق بودجه مورد نظر، در برخی موارد حضور در هنگام فیلمبرداری به منظور تغییر ناگهانی و غیره… را برعهده داریم. 

وی درباره دستمزد طراحان صحنه نیز بیان داشت: واقعیت ماجرا من در این حوزه بنا به علاقه شخصی حضور دارم و صرفا مبحث درآمد مسئله اصلی من برای فعالیت در این حوزه نیست. 

رسام با بیان اینکه مدیریت صحنه و دکور دو کار جدای از هم است، گفت: به نظر من این دو کار کاملا متفاوت است، چون مدیریت وظیفه بررسی و صیانت از ساختار دکور را برعهده دارد، اما طراح خلق صحنه می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز