خبرگزاری کار ایران

عکاس پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس درگذشت

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۰۱۴

جعفر دانیالی بروجردی، عکاس انقلاب و دفاع مقدس، صبح جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ بر اثر کرونا به رحمت الهی شتافت و روز شنبه ۹ مرداد نیز در قطعه ۳۱۲ بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

به گزارش ایلنا، بر اساس اعلام انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، جعفر دانیالی بروجردی از عکاسان انقلاب و عکاس پیشکسوت جمعه ۸ مرداد در ۸۸ سالگی بر اثر ابتلاء به کرونا دارفانی را وداع گفت. 

مرحوم جعفر دانیالی بروجردی از عکاسان انقلاب و عکاس بازنشسته روزنامه اطلاعات بود که روز گذشته شنبه ۹ مردادماه در قطعه ۳۱۲ بهشت زهرا (س) خاکسپاری شد. مرحوم بروجردی در ۱۹ اسفند ۱۳۱۲ در بروجرد متولد شد. در جوانی به تهران آمد و در سال ۱۳۴۰ همکاری‌اش را با روزنامه اطلاعات آغاز کرد. مرحوم دانیالی ابتدا در چاپخانه روزنامه به عنوان کلیشه‌گراف عکس مشغول شد. 

در یک روز تعطیل که عکاسی در روزنامه حاضر نبود، برای تهیه عکس برای صفحه حوادث اعزام شد و خوش درخشد. چرا که پیش از آن در بخش گراور و کلیشه روزنامه مشغول به کار بود. به گفته دانیالی یک روز در نبود عکاسان روزنامه در تحریریه از وی می‌خواهند از یک قاتل شرور در دادگستری عکس بگیرد که وی هنگام این مأموریت از یک دعوای خیابانی در مسیر دادگستری نیز یک عکس می‌گیرد و این عکس سبب می‌شود جذب تحریریه و بخش عکس شود. 

او هم‌دوره عکاسان پیشکسوتی چون فریدون ابراهیم زاده، ایوب کلانتری و عباس جلایی بود. در دوران انقلاب اسلامی به عنوان دبیر سرویس عکس روزنامه اطلاعات فعالیت می‌کرد و تا زمان بازنشستگی در اوایل دهه ۶۰ در این روزنامه خدمت کرد. از معروف‌ترین عکس‌های وی می‌توان به فرار شاه مخلوع در ۲۶ دی ۱۳۵۷ و تشییع پیکر شهدای انفجار بمب در دفتر حزب جمهوری در تیر ۱۳۶۰ اشاره کرد. 

این هنرمند فقید، عکس‌های مشهور فرار شاه از ایران یعنی روز ۲۶ دی ۱۳۵۷ را ثبت کرده بود و چندین فریم از این عکس‌ها در روزنامه اطلاعات منتشر شدند. همچنین عکس زیاد دیده شده مصاحبه خبرنگاران با امام خمینی (ره) در قم، در فروردین ۱۳۵۸ نیز از او به یادگار مانده است. 

وی برای خودش قبری در قطعه ۳۱۲ خریداری و رزرو کرده بود و عکسی هم از خودش بر سر مزار خویش ثبت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز