خبرگزاری کار ایران

تدوین نخستین دانشنامه سندشناسی ایران در کتابخانه ملی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۷۱۵

معاون پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از تدوین نخستن دانشنامه سندشناسی در ایران به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داد.

به گزارش ایلنا، حوریه سعیدی از پایان تدوین نخستین دانشنامه سندشناسی در ایران خبر داد و گفت: هدف از پرداختن به این طرح شناخت و تعیین هویت اسناد در انواع خود و نیز شناخت ویژگی هرکدام از آن‌ها برای مخاطبان خاص خود است که از میان آرشیویست‌ها، محققان سندپژوه و پژوهشگران تاریخ معاصر ایران هستند بسیار کاربردی و مفید خواهد بود. 

سعیدی در تشریح اهمیت تدوین دانشنامه سندشناسی عنوان کرد: با وجود دائره‌المعارف‌ها، فرهنگنامه‌ها با موضع‌های مختلف، همیشه خلاء نبود دانشنامه‌ای در حوزه اسناد و سندشناسی وجود داشته و پژوهش‌هایی مبتنی بر شناخت از ماهیت اسناد در دسترس نبوده است. در واقع پژوهش‌هایی که نشان دهد تفاوت شکلی، جنسی، محتوایی اسناد مختلف مثلا: سند فرمان، سند عریضه، یا سند مبایعه‌نامه و اجزا و ترکیباتی که این اسناد را شکل می‌دهد؛ چندان انجام نشده و این تفاوت‌ها و تمایزات چندان مورد بررسی قرار نگرفته بوده است. 

مجری طرح دانشنامه سندشناسی ادامه داد: بنابراین دانشنامه سندشناسی به پژوهشگران، سندپژوهان و همچنین محققان و تاریخ‌نویسان حوزه تاریخ معاصر و نیز آرشیویست‌ها کمک می‌کند تا براساس فهم و درک تفاوت ماهیت و هویت اسناد به تحقیقات خود شکل دقیق‌تری دهند و برای آرشیویست‌ها در حوزه فهرست‌نویسی و طبقه‌بندی، اسناد کلیدی دقیق‌تری دراختیارشان گذاشته می‌شود. 

سعیدی تصریح کرد: تدوین دانشنامه سندشناسی بیش از ۴ سال با همراهی پژوهشگران همکار سازمان و همچنین بیرون سازمان در زمینه ۳۰۰ عنوان، از مرحله تشکیل شورای سیاست‌گذاری و مدخل‌گزینی مداخل اصلی، ارجاعی و اصطلاحی شروع و تا مرحله سفارش، داوری و ویرایش و تدوین مقالات و ارائه آن در قالب بالغ بر ۹۰۰ صفحه به پایان رسید و آماده چاپ است و پس از چاپ نیز به‌صورت لوح فشرده در دسترس علاقه‌مندان و مراکز آرشیوی قرار خواهد گرفت. 

عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با تاکید بر اینکه دانشنامه سندشناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای نخستین بار است که در ایران تدوین می‌شود، گفت: دانشنامه سندشناسی به گفته و تایید برخی از صاحب نظران حوزه سند در عرصه بین‌المللی از جمله پروفسور ورنر از آلمان و دکتر کندو ایران‌شناس ژاپنی، نمونه‌ای در جهان ندارد و به‌نوعی در دنیا نیز تدوین چنین دانش‌نامه‌ای برای نخستین بار انجام شده است

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز