خبرگزاری کار ایران

رعایت حق مالکیت معنوی حتی در فضای مجازی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۴۲۳

به گزارش ایلنا، ممکن است کتابی را بخوانید یا یک فیلم ایرانی را ببینید و با خود بگویید برای اینکه دیگران هم از آن استفاده کنند می‌توانم آن را در فضای مجازی منتشر کنم یا یک طرح و ایده، اثر ادبی یا اختراع که متعلق به شما نیست را در فضای مجازی به نام خودتان منتشر کنید یا حتی اطلاعات محرمانه‌ای را در فضای مجازی فاش و پیش خودتان فکر کنید شاهکار کرده‌اید.

حتماً تا به حال عباراتی شبیه «تمام حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به پدیدآورنده است» یا «تکثیر این اثر بدون کسب مجوز از پدیدآورنده یا ناشر خلاف قانون است» را در ابتدا و انتهای فیلم‌ها و کتاب‌ها دیده‌اید. وقتی یک فرد اثر هنری یا ادبی خلق می‌کند، دست به اختراع می‌زند و یا علامت تجاری یا طرح صنعتی جدیدی ارائه می‌دهد حق تکثیرش متعلق به همان فرد است که اصطلاحاً به آن حق مالکیت فکری یا همان مالکیت معنوی می‌گویند. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا در فضای مجازی حق مالکیت معنوی وجود دارد؟

در دنیای تجارت و هنر، قوانین و مقررات مشخصی برای این مسئله وجود دارد اما ممکن است با خودمان بگوییم در فضای مجازی کسی ما را نمی‌شناسد! اما این‌طور نیست. اگر کسی اختراع یا اثر ادبی و هنری شما را به نام خودش ثبت و منتشر کند این کار نقض مالکیت معنوی محسوب می‌شود و شما می‌توانید از او شکایت کنید و قانون طرف شما خواهد بود.

با یک جست‌وجوی ساده درباره قانون تجارت الکترونیک و جرائم رایانه‌ای مشخص می‌شود، نقض مالکیت معنوی حتی در فضای مجازی می‌تواند نقض قانون تلقی شده و متخلفان را با دردسر مواجه کند.

#فضای_مجازی

#سواد رسانه ای

#شبکه های اجتماعی

#حق مالکیت معنوی

حجم ویدیو: ۱۱.۷۲M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۲۲ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز