خبرگزاری کار ایران

نمایش آثار «آلوار آلتو» در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۳۰۶

نمایشگاه عکس آلوار آلتو (معمار صاحب نام فنلاندی) از به زودی در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران برپا می‌شود.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه عکس آلوار آلتو (معمار صاحب نام فنلاندی) از ۲۰ تیر تا ۱۰ مرداد در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد شد. 

این نمایشگاه با همکاری بنیاد آلوار آلتو، فرهنگسرای نیاوران و سفارت فنلاند در تهران برگزار می‎‌شود. 

معمار فنلاندی آلوار آلتو (۱۹۷۶–۱۸۹۸) به معماری منظر از بعد توپوگرافی می‎نگریست و همواره ویژگی‎های خاص محیط پیرامون را نقطه آغازین کار خود قرار می‎داد. او بر روی محوطه‌سازی محیط اطراف ساختمان‌های خود به عنوان بخشی از ادامه طراحی داخلی ساختمان کار می‎کرد. 

نمایشگاه آلتو متمرکز بر موضوعاتی مانند درک محیط و کانتور، طبیعت و استفاده از سنگ بستر، پوشش‎های گیاهی و آب و همچنین نحوه برخورد آلتو با باغ‎ها و تراس‎های محصور تمرکز دارد. طی سالهای ۷۰-۱۹۶۹ آلتو پس از سفر به ایران موزه هنری جدیدی را برای ایران طراحی کرد که قرار بود در دامنه کوه‌های زاگرس در شمال شیراز، در دشتی سرسبز بالای تپه‎ای کوچک ساخته شود. 

این نمایشگاه که حدود ۴۰ عکس بایگانی شده از مجموعه‎های بنیاد آلوار آلتو را شامل می‎شود بسان پلی‎ست میان جنبه‎های اصلی تفکر معماری منظر آلتو و طراحی موزه هنر شیراز که هرگز به مرحله ساخت نرسید. 

مسئولیت نظارتی این نمایشگاه به عهده مورخ هنری خانم تیا ایسوهاوتا است. 

خانم تیا ایسوهاوتا می‎گوید: آلتو بر طبیعی بودن مناظر اطراف و پوشش گیاهی تأکید داشت، روشی که در آن ساختمان می‎توانست در آرامش پیر شود و به بخشی از طبیعت پیرامون خود تبدیل گردد. آلتو همچنین از مضمون آب به وفور در معماری خود استفاده می‎کرد، چیزی که در سنت معماری فنلاند یافت نمی‎شود. با تمام جهان‌گرایی خود، آلتو «فرزند جنگل» بود. دنیای صدا را که آب با خود به همراه می‎آورد و با آن اِلمانی زنده را به محیط شهری می‎افزود را به‌خوبی می‎فهمید. 

آقای کیو نوروانتو سفیر فنلاند در ایران می‎گوید: آلتو در ایران بسیار مورد احترام است، اما دیدگاه و مهارت وی در معماری منظر کمتر شناخته شده است. متخصصان ایرانی در طراحی ساختمان در کشوری که ساخت و ساز در آن بسیار زیاد است از همین روش برای ارج نهادن به طبیعت و محیط زیست استفاده می‎کنند. ما انتظار داریم دانشجویان جوان و معماران، هنرمندان و طراحانی که در آغاز دوره حرفه‎های خود هستند از این نمایشگاه بازدید کنند. این بازدید می‎تواند به افزایش علاقه به همکاری میان فنلاند و ایران منتج شود. در طول همچنین در طول برگزاری این نمایشگاه، ما در حال برنامه‎ریزی برای اکران مستند جدید آلتو در محل فرهنگسرای نیاوران و همچنین در فضای هنری کارخانه آرگو در تهران هستیم. هنگامی که آلتو به ایران سفر کرد، از او خواسته شد علاوه بر طراحی موزه‎ای در شیراز، طراحی کتابخانه اصلی تهران را هم به عهده بگیرد. در آن زمان هیچ یک از این پروژه‎ها محقق نشدند، اما امروز کماکان متخصصان از معماری آلتو الهام می‎گیرند. 

آلوار آلتو (۱۹۷۶-۱۸۹۸) یکی از بین‎المللی‎ترین معماران فنلاندی‎ست که به عنوان معمار و طراح در زمینه‎های چند وجهی معماری شناخته شده است. گستره‎ی آثار او از دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۷۰ رویکردی یکپارچه در طراحی که شامل بناهای عمومی، خانه‎های شخصی، برنامه‎ریزی منطقه‎ای و مبلمان و طراحی شیشه است مشخص می‎شود. استفاده آزادانه از فضا و بکارگیری مواد طبیعی از ویژگی‌های معماری آلتو است. آلتو در طراحی بناها، محیط اطراف هر ساختمان را در نظر می‎گرفت بی‌آن که نقش کاربرپذیری و عملکرد آن را از یاد ببرد. 

آلتو با همسر اول خود معمار آینو آلتو (۱۹۴۹-۱۸۹۴) همکاری نزدیکی داشت و طرح‎های این دو از دهه ۱۹۲۰تا ۴۰ نشان دهنده علاقه آنان به گرایش‎های جدید مدرنیسم بین‎المللی و مسائل مربوط به توسعه زندگی مسکونی است. 

آلتو در سال ۱۹۵۲با همسر دوم خود معمار الیسا آلتو (۱۹۹۴-۱۹۲۲) ازدواج کرد. این دو در دهه‎های ۱۹۵۰ تا ۷۰ روی پروژه‎های بزرگ بناهای عمومی در فنلاند و خارج از کشور کار کردند. 

ساعت بازدید از نمایشگاه در ایام هفته ۱۰ الی ۱۸ است. (چهارشنبه ۳۰ تیر نمایشگاه تعطیل است) 

جمعه: ساعت ۱۴ الی ۱۸ میزبان علاقمندان خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز