خبرگزاری کار ایران

پیام تبریک مسئولان میراث‌فرهنگی به مناسبت ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۹۸۷۳

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون میراث‌فرهنگی کشور و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو_ایران با صدور پیام‌های جداگانه، ثبت منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان در فهرست میراث جهانی را تبریک گفتند.

به‌ گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) با صدور پیامی ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات/هورامان در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو را تبریک گفت.

در پیام علی‌اصغر مونسان آمده است:

«ثبت جهانی پرونده منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان به عنوان بیست و ششمین اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و باستانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو کام ملت فرهیخته ایران اسلامی به ویژه مردم شریف کردستان و کرمانشاه را شیرین و قلب هم‌وطنان را مالامال از شادی کرد.

اینجانب و همکاران پرتلاشم در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همان‌طور که در روزهای آغازین سال ۱۳۹۸ به مردم خوب کرمانشاه و کردستان قول داده بودم، تمام ظرفیت خود را بکار بستیم تا با ثبت جهانی اورامانات/ هورامان، برگ زرین دیگری از داشته‌های ارزشمند ایران اسلامی را در عرصه بین‌الملل به جهانیان بشناسانیم.

این پیروزی فرهنگی نتیجه سال‌ها پیگیری، همت و تلاش پژوهشی، تعامل و همکاری‌های بین‌بخشی ملی و ارتباطات موثر بین‌المللی بوده است و بی‌تردید نه تنها جایگاه میراث‌فرهنگی ایران را در جهان ارتقا می‌بخشد، بلکه مسیر توسعه گردشگری غرب کشور را هموار ساخته و موجب جذب بیشتر گردشگران خارجی می‌شود.

تکمیل و ارسال پرونده ثبت جهانی اورامانات/ هورامان به یونسکو از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و پیگیری‌های کارشناسی پس از آن منتهی به نتیجه‌ای شد که اثرات و مزیت‌های ماندگار آن آتیه غرب کشور به ویژه خطه کردستان و کرمانشاه و از منظری فراگیر، چشم‌انداز گردشگری ایران را درخشان‌تر خواهد کرد.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال‌های اخیر با وقوف به ارزش‌های منطقه اورامانات / هورامان و تاثیرات شگرف جهانی شدن آن، بحث ثبت جهانی آن را در دستور کار خود قرار داد و با رایزنی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، نماینده یونسکو، مهر ماه سال گذشته برای بازدید و ارزیابی میدانی منطقه به ایران سفر کرد و از نزدیک با آداب، رسوم، تاریخ کهن، فرهنگ و از همه مهم‌تر ظرفیت‌های خوب این منطقه آشنا شد. هماهنگی و پیگیری‌های مستمر پس از آن و همکاری خوب سایر مجموعه‌های ملی به ویژه نمایندگان محترم مردم کردستان و کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و همچنین تعامل ارزنده نماینده یونسکو، و از همه مهم‌تر، قوت و محتوای کامل و بی‌نقص پرونده ارائه شده از سوی ایران، در نهایت ثبت جهانی این پرونده ارزشمند را در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو رقم زد.

به امید بهره‌مندی ملت شایسته ایران اسلامی و به ویژه هم‌وطنان غرب کشور از مواهب این موفقیت بزرگ، ثبت جهانی اورامانات / هورامان را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، روسای قوای سه‌گانه و مردم عزیزمان تبریک و تهنیت می‌گویم و استمرار توفیقات فرهنگی کشورمان را در عرصه‌های بین‌المللی آرزومندم.»

در این راستا معاون میراث‌فرهنگی کشور نیز  با صدور پیامی ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات/هورامان را به عنوان بیست و ششمین اثر تاریخی‌فرهنگی ایران در چهل‌وچهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو تبریک گفت.

در پیام محمدحسن طالبیان آمده است:

«هورامان/اورامانات سرزمین مهربانی‌ها در قلب رشته کوه‌های زاگرس است، سرزمینی اهورایی، برافراشته و آرام نشسته بر بلندای کوهستان که مردمانش به دانایی، آداب زیستن در طبیعت سخت آن را یافته و با ابداع و بکارگیری شیوه‌های خاص مدیریت خاک و آب و سنت‌های ویژه کشاورزی، دامداری و ساخت مسکن در بسترهای پر شیب کوهستانی به زیبایی در طول تاریخ در آن می‌زیند.

اورامانات/هورامان که به تعبیر ادبیات میراث جهانی، منظری فرهنگی به شمار می‌رود، سرزمینی پهناور و خاص از ایران عزیز است با عناصر فرهنگی و طبیعی ویژه که پایداری و پویایی حیات کالبدی‌اش در پیوستگی تام با میراث‌فرهنگی ناملموس مردمان این منطقه تعریف می‌شود.

ثبت منظر فرهنگی هورامان/اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو تاییدی بر ارزش‌های برجسته این سرزمین در مقیاس جهانی و گواه توافقی بین‌المللی برای حفاظت و توسعه پایدار این سرزمین در آینده است و البته افتخاری دیگر برای ملت شریف ایران به ویژه مردم عزیز استان‌های کردستان و کرمانشاه به شمار می‌رود.

بر خود لازم می‌دانم ضمن تقدیر از مردم پرتلاش این مناطق و جوامع محلی که در جهت رفع موانع ثبت جهانی این اثر همکاری موثر مبذول داشتند، از تمامی همکارانی که در تهیه و تدوین پرونده ثبت جهانی هورامان/اورامانات طی پنج سال گذشته به طور شبانه‌روزی اهتمام لازم معمول داشتند نیز سپاسگزاری کنم و ثبت جهانی این اثر بی‌نظیر فرهنگی را به ملت شریف ایران و به‌ویژه جامعه میراث‌فرهنگی کشور تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

امیدوارم همچون گذشته مردم و مسئولان این مناطق در حفظ تمام ویژگی‌های میراث ملموس، ناملموس و تنوع‌های زیست محیطی و فرهنگی این منظر بیش از پیش کوشا بوده و آینده سرزمین هورامان/اورامانات بسان تاریخ با شکوهش، فرازمند و از هر گزندی در امان باشد.»

حجت‌الله ایوبی (دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو_ایران) نیز با اشاره به ثبت جهانی چشم‌انداز فرهنگی هورامان (اورامانات) به‌عنوان بیست‌وششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو، گفت: در نشست امروز چهل‌وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰) در شهر فوجوی چین، پرونده «چشم‌انداز فرهنگی هورامان/ اورامانات» مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته، به‌عنوان بیست‌وششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

وی عنوان کرد: با همت بسیار خوب کارشناسان ایرانی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همکاران ارجمند کمیسیون ملی یونسکو در ایران و دفتر نمایندگی ایران در پاریس این اتفاق فرخنده به ثمر نشست. همچنین باید از مدیران و مسؤولان و هنرمندان استان‌های کردستان و کرمانشاه که در این راه تلاش‌های قابل توجهی کردند، تشکر کنم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو_ایران با بیان این موضوع که این پرونده از اهمیت بالایی برای کشورمان برخوردار بود، یادآور شد: هنرمندان ایرانی در این راه با همراهی در برپایی برنامه‌هایی از جمله نمایشگاه گروهی عکس «اورامان؛ دامان آسمان» نقشی پر رنگ در این اتفاق داشتند که از همه آنان تقدیر می‌کنم.

لازم به یادآوری است نمایشگاه گروهی عکس «اورامان؛ دامان آسمان» در مهر سال ۱۳۹۹ با حضور حجت حسام مهدی ارزیاب مصری پرونده اورامانات از سوی سازمان ایکوموس (نهاد مشورتی یونسکو در خصوص نگهداری و پاسداری از میراث فرهنگی) محمد حسن طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و جمعی از مدیران و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

این نمایشگاه دربرگیرنده ۷۰ عکس منتخب از ۳۵ عکاس ایرانی به‌ویژه عکاسان استان‌های کرمانشاه و کردستان بود که تصاویر بدیعی از طبیعت، معماری، زندگی روزانه مردم و آیین‌های منحصر به‌فردی چون «عروسی پیرشالیار» و «پالنگان» را به نمایش عموم گذاشت.

همچنین در ادامه مجموعه برنامه‌های مربوط به پرونده ثبت جهانی چشم‌انداز فرهنگی اورامانات، مجموعه آثار برگزیده نمایشگاه مزبور در ۱۰۵ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه توسط کمیسیون ملی یونسکو- ایران، منتشر شد.

هورامان یا اورامانات نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

معماری هورامان (اورامانات) به‌طور کامل با کوهستان انطباق یافته و متکی بر ساخت‌وساز با استفاده از سنگ و به‌شکل خشکه‌چین است و خانه‌ها در روستاهای منطقه با توجه به شیب تند دامنه‌های صخره‌ای به‌صورت پلکانی ساخته شده است، خانه‌ها در اکثر موارد در دو طبقه ساخته شده و بر اساس معیشت، فضای خانه‌ها با یکدیگر متفاوت است و خانه‌های افراد باغ‌دار، کشاورز و دامدار کمابیش با هم متفاوت است، در بسیاری از موارد طبقه همکف به محل نگهداری گله و انبار اختصاص دارد، فضای اصلی مسکونی در طبقه بالاتر واقع است و از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. ساکنان این منطقه نیز به گویش هورامی سخن می‌گویند.

کمیسیون ملی یونسکو- ایران، این موفقیت بزرگ را به مردم شریف ایران‌زمین و تمام همکاران محترم دخیل در این پرونده جهانی، تبریک می‌گوید.

علاقه‌مندان برای مشاهده این آثار ارزنده در گالری مجازی کمیسیون ملی یونسکو- ایران می‌توانند به آدرس زیر مراجعه کنند:

https://gallery.irunesco.org/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز