خبرگزاری کار ایران

نوازندگی علی قمصری در جوار آرامگاه خیام/ اجرای آثاری از زنده‌یاد مشکاتیان

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۹۲۳۳

علی قمصری طی آخرین فعالیت‌هایش در پروژه «تار ایرانی» به استان خراسان و شهر نیشابور رفته و به اجرای قطعاتی از پرویز مشکاتیان پرداخته است.

به گزارش ایلنا، علی قمصری (نوازنده و آهنگساز) در ادامه برگزاری پروژه «تار ایرانی» به نیشابور رفته و در آرامگاه خیام نوازندگی کرده است.

این آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی مدتی است سفر هنری خود را آغاز کرده و هدفش این است به شهرها و استان‌های مختلف برود و به بنوازندگی بپردازد.

وی در آخرین سفر خود به نیشابور رفته و قطعاتی از آثار زنده‌یاد پرویز مشکاتیان (نوازنده سنتور و آهنگساز)  را نواخته است. 

 

 

علی قمصری درباره اجرای نیشابور نوشته است:

«تار ایرانی ۲۴ (نیشابور) آرامگاه خیام

در آرامگاه ادیب و حکیمی (خیام) نواختم که شعرش موسیقی بود و از آثار هنرمندی (استاد مشکاتیان) نواختم که موسیقی‌اش، شعر بود. 

هنر بداهه در شرق، با تامل بر «دم» و «آن» و «حضور» به جای «بودن» در لحظه، متبلور می‌شود. این حضور در لحظه، با بی‌قیدی و لذت گرا بودن محض منطبق نیست. بلکه «حضور»، کاملا امری آگاهانه و خردمندانه است. حال این حضور آگاهانه اگر به شیدایی برسد نتیجه چیزی است که در رباعیات عمر خیام می‌بینیم. در نیشابور، چهار مضراب دل انگیزان و تصنیف الایاایهاالساقی از آلبوم افشاری مرکب را نواختم که با صدای استاد شجریان و استاد بسطامی خوانده شده. در ادامه در گوشه‌های عراق و رهاب بداهه نوازی کردم و تم اصلی «دودعود» پایان بخش این اجرا است. 

پس از ضبط این اثر، در مزار استاد مشکاتیان نیز برای هنردوستان نیشابور نواختم و دیدار لذتبخشی با آنان داشتم.

گر می‌نخوری طعنه مزن مستان را

بنیاد مکن تو حیله و دستان را

تو غره بدان مشو که می‌مینخوری

صد لقمه‌خوری که می‌غلام‌ست آن را

در هر شهر، تار ایرانی با امکانی که مهیاست هماهنگ می‌شود. در نیشابور امکان صدابرداری فراهم نشد. یک میکروفون چسبان فراهم شد که آن نیز صدا را دیستورت شده ضبط کرد و مجبور به استفاده از صدای دوربین شدیم. البته از نتیجه راضی هستم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز