خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

گرمای شدید و بادهای ۱۲۰ روزه مانع مرمت کاخ و بخش مسکونی شهر سوخته شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۸۱۹۷

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر سوخته از مرمت قلعه مچی و آسبادها و تکمیل پرونده آسبادها برای ثبت در فهرست میراث جهانی خبر داد و گفت: گرمای شدید و بادهای ۱۲۰ روزه مانع مرمت کاخ سوخته و بخش مسکونی شهر سوخته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی سعادتیان (مدیر پایگاه میراث جهانی شهر سوخته و آسبادها) با اشاره به شرایط کرونایی درخصوص وضعیت کاوش در شهر سوخته گفت: در حال حاضر کاوش متوقف است. حتا سال گذشته نیز کاوش باستان‌شناسی انجام نشد و اگر امسال بخواهد فصل جدید کاوش محقق شود، اواخر آذر و دی خواهد بود. از آنجا که کاوش در شهر سوخته به صورت هیات‌های مشترک ایرانی و ایتالیایی انجام می‌شود، به محض شروع فصل جدید، هیات باستان‌شناسان خارجی نیز حضور خواهند داشت. اکنون نیز وضعیت به صورت کامل مشخص نیست و طرح پژوهشی باید از سوی سرپرست کاوش ارائه شود. این امر نیز به شرایط کرونا بستگی دارد.

او همچنین از پرداخت به موقع حقوق کارگران و پرسنل مجموعه پایگاه‌ها خبر داد و گفت: چند پروژه عمرانی و مرمتی داریم که به تازگی پیمانکار آن مشخص شده و به زودی آغاز خواهد شد. از جمله فعالیت‌های مرمتی که امسال انجام خواهد شد می‌توان به مرمت قلعه مچی و مرمت آسبادها در برنامه سال جاری این پایگاه جای دارند. در این میان ۵ آسباد مرمت شده‌اند و پرونده آن‌ها برای تکمیل پرونده ثبت جهانی آسبادها ارسال شده.

سعادتیان در ادامه از تامین اعتبار برای انجام مرمت در بخشی از شهر سوخته خبر داد و گفت: هرچند اعتبارات این مرمت محقق شده است اما گرمای شدید از یکسو و وجود بادهای ۱۲۰ روزه از دیگر سو سبب شده تا مرمت شهر سوخته به تعویق بیافتد. در این میان مرمت کاخ سوخته و بخشی از بخش مسکونی شرقی انجام خواهد شد.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی شهر سوخته، وقوع بادهای ۱۲۰ روزه مشکلی برای این مجموعه میراث جهانی ایجاد نمی‌کند مرمت‌های انجام شده در قالب فرسایش دستی نیستند که به یکباره تغییر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز