خبرگزاری کار ایران

تحلیل آثار نمایشی غلامحسین ساعدی در روزنه آبی تئاتر

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۷۵۳۹

«روزنه آبی تئاتر» در این هفته و در قسمت «چگونه ساعدی بخوانیم» به آثار نمایشی غلامحسین ساعدی می ‌پردازد که به گفته ناقدان یکی از سه نمایشنامه ‌نویس برتر ایران در کنار اکبر رادی و بهرام بیضایی است. ساعدی به گفته رضا براهنی از رادی و بیضایی مدرن ‌تر بوده است.

به گزارش ایلنا، غلامحسین ساعدی از نمایشنامه «از پا نیفتاده‌ها» و «لال‌بازی‌ها» گرفته تا «ماه عسل» بیست نمایشنامه در کارنامه خود دارد. او با هشت مجموعه داستان و پنج رمان در داستان ‌نویسی مانند سید محمدعلی جمالزاده، صادق هدایت، هوشنگ گلشیری، احمد محمود، بزرگ علوی و دیگران داستان ‌نویسی بومی و مدرن ایرانی را بنیان گذاشتند. غلامحسین ساعدی چهار فیلمنامه هم دارد که مهم ‌ترین آنها «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی است. ساعدی به تشویق جلال آل‌ احمد تک ‌نگاری ‌هایی هم درباره جاهای دورافتاده و کمتر شناخته ‌شده ایران نوشته و در نشریه ‌ها و مجله‌ های فرهنگی و هنری هم فعالیت مستمری داشت.

علی شمس، نویسنده، مترجم و کارگردان درباره واژه‌ گزینی‌ و شخصیت ‌پردازی ساعدی، پیام لاریان، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره نگاه طنزآلود و انتقادی و متفاوت ساعدی، مهرداد خامنه ‌ای، نویسنده و کارگردان تئاتر از پیشنهاد های ساعدی برای ادبیات نمایشی امروز ایران، محمد حسن خدایی، منتقد تئاتر درباره نگاه سیاسی و متعهد ساعدی، عرفان خلاقی، نویسنده، مترجم و منتقد تئاتر از تجربه زیسته و زبان نمایشی ساعدی، بهزاد صدیقی، منتقد و کارگردان تئاتر درباره خوانش معاصر از ساعدی، سید حسین رسولی، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و منتقد تئاتر و احسان زیورعالم، نویسنده، پژوهشگر و منتقد تئاتر از چگونه خواندن ساعدی می‌گویند. برنامه «چگونه ساعدی بخوانیم» پنجشنبه ۳۱ تیر ساعت ۱۲ در پلتفرم‌های کست باکس، شنوتو، انکور، اسپاتی فای و اینستاگرام منتشر خواهد شد.

این برنامه را سید حسین رسولی گویندگی و کارگردانی می‌کند و مدیریت آن نیز بر عهده ندا کوهی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز