خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کشف تنبوشه‌های سفالی دوره صفوی در قزوین/ یافته‌هایی از جنس دورریز/ کشف سرچپق

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۶۸۶

درحالی که خبرها از کشف یافته‌های باستان‌شناسی در قزوین حکایت دارند که متعلق به مکان دیگری‌اند، مسئول باستان‌شناسی استان قزوین به نکات دیگری اشاره دارد و سرپرست هیأت کاوش از تغییراتی که در دوره پهلوی اعمال شده سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سبزه میدان (میدان آزادی)، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فضای شهری قزوین محسوب می‌شود که در گذشته بخشی از محدوده دولتخانه‌ صفویه، در زمان پایتختی این شهر بود. در زمان پهلوی نیز این محوطه باغی بود که به دلیل ساخت جاده تغییراتی در آن رخ داد.

حمزه کریمی (سرپرست هیأت باستان‌شناسی) دراین خصوص گفت: در زمان پهلوی برای آنکه بتوانند به خیابان طالقانی دسترسی داشته باشند باید باغی که اکنون بخشی از آن سبزه میدان است را دور می‌زدند، برای آنکه این کار را انجام ندهند از وسط باغ برشی ایجاد و جاده را احداث کردند و آن سوی جاده را تبدیل به پارک کردند که امروزه سبزه میدان قزوین است.

او ادامه داد: در دوره پهلوی برای آنکه بتوانند پارک، فواره‌ها و حوض را درست کنند از آنجایی که سطح این بخش پایین‌تر بود درصدد ریختن دورریزها و… در این بخش برآمدند. از آنجایی که در دوره پهلوی تخریب‌های فراوانی در قزوین اتفاق افتاده، بیشتر این دورریزها به این بخش از شهر منتقل شد تا همسطح‌سازی انجام گیرد.

کریمی تصریح کرد: یافته‌های باستان‌شناسی در تپه‌های باستانی مربوط به زندگی انسان‌هایی است که سال‌ها قبل در آنجا بودند چراکه خانه و محله آن‌ها باقی مانده اما این بخش از شهر قزوین در گذشته باغ بود و تغییر کاربری داده شده و بسیاری از دورریزهایشان را به این بخش منتقل کرده‌اند از این رو لایه‌های کاوش شده در محدوده سبزه میدان قزوین که در آن‌ها مواد فرهنگی از قبیل سفال، استخوان و دیگر یافته‌ها به دست آمد هیچ کدام از نوع نهشته فرهنگی برجا نیستند و در نتیجه جابجایی از مکانی به مکان دیگر حمل شده‌اند.

سرپرست هیأت کاوش تصریح کرد: تنها یافته‌هایی که از کاوش در محدوده سبزه میدان بدست آمد و متعلق به این مکان است، یک مسیر انتقال آب است که با استفاده ازتنبوشه‌های سفالی و آجر ساخته شده. چراکه در گذشته در باغات شاهد مسیرهای انتقال آب بودیم که اکنون نیز آثار تنبوشه‌ها باقی مانده. این یافته‌ها نیز نهایتا متعلق به دوره صفوی است.

کشف ظروف و استخوان حیوان

محمدرضا عسگری (مسئول باستان‌شناسی استان قزوین) نیز درخصوص این کاوش به ایلنا گفت: یافته‌های جدید در سبزه میدان در خاک دست نخورده بدست آمد درحالی که لایه‌های بخش کناری این کاوش، جابه جا شده و بهم خورده است.

او درخصوص کشف سفال و استخوان در این محوطه گفت: سفال‌های شکسته که احتمالا ظروف مصرفی مردم شهر بوده و استخوان حیوانات بدست آمد که داده‌های مطالعاتی است. تدفین در این بخش انجام نشده و این استخوان‌ها از بخش دیگری به این مکان منتقل شده‌اند. سر چپق نیز در این بخش پیدا شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز