خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن موسیقی استان فارس مطرح کرد؛

پس از مصاحبه با ایلنا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران وعده‌های مثبتی داد/ بزودی نود میلیون تومان به حسابمان واریز می‌شود/ گفتند فعالیت انجمن را متوقف نکنید

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۸۹۹

رییس انجمن موسیقی استان فارس در گفتگویی که چهارم تیرماه با ایلنا داشت، نسبت به برخی مسائل از جمله عدم واریز نود میلیون تومان از سوی انجمن موسیقی ایران به حساب انجمن فارس انتقاداتی مطرح کرد. او برای بار دوم درباره اتفاقات مثبت رخ داده طی هفته‌های اخیر با ایلنا گفتگو کرد و خبرهای خوشی داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس آمار و حتی نگاهی اجمالی می‌توان دریافت اغلب اهالی موسیقی کشور در شهرها و روستاها ساکنند و تنها بخشی از آن‌ها در تهران فعالیت می‌کنند. بر همین اساس می‌توان گفت امید هنرمندان موسیقی شعبه‌های انجمن‌های موسیقی واقع در شهرستان‌ها هستند. درواقع آنها جز انجمن موسیقی مامن دیگری ندارند و تنها این بخش است که می‌تواند برخی از مشکلات عدیده آن‌ها را مرتفع کند. این در حالی است که انجمن‌های موسیقی طی ماه‌های گذشته نسبت به قبل وضعیت نابسامان‌تری پیدا کرده‌اند؛ زیرا به خواست وزارت ارشاد و دفتر موسیقی باید به موسسات خصوصی تبدیل شوند تا ادامه فعالیت‌های قانونی آن‌ها میسر باشد. باید یادآور شد که این تغییر ساختاری انتقاد بسیاری از هنرمندان موسیقی نواحی و مسئولان انجمن‌های برخی استان‌ها و شهرها را برانگیخته است، زیرا آن‌ها نگران سرنوشت شغلی و هنری خود هستند. در نهایت هم اگر شعبات انجمن‌ها به موسسات فرهنگی تبدیل نشوند حق و حقوقی از سوی انجمن موسیقی ایران به ریاست علی نیکنام انزابی شامل‌شان نمی‌شود.

چندی پیش ابراهیم بذرافکن (رییس انجمن موسیقی استان فارس) در گفتگو با ایلنا ضمن گلایه از تبدیل انجمن‌های موسیقی به موسسات فرهنگی، درباره حساب کتاب‌های مالی انجمن موسیقی استان فارس با انجمن موسیقی ایران، توضیحاتی ارایه داد که واکنش‌هایی را از سوی مسئولان مربوطه در پی داشت.

بذرافکن در بخشی از صحبت‌هایش گفته بود اوضاع تا آن حد بد است که حتی نمی‌توانیم حقوق کارمندان را پرداخت کنیم و کرونا بهانه‌ای شده تا هیچ اقدام مثبتی در جهت بهبود وضعیت صورت نگیرد. رییس انجمن موسیقی فارس که خود نوازنده و آهنگساز است، در گفتگوی دیگری با ایلنا، ضمن توضیح درباره برخی مسائل مطرح شده در گفتگوی قبلی، از واکنش‌های مثبتی گفت که پس از نشر صحبت‌هایش حاصل شده است. 

اینگونه القاء شده بود که اگر انجمن به موسسه تبدیل نشود ادامه فعالیت میسر نیست

بذرافکن در ابتدا گفت: طی صحبت‌هایی که قبلا با مسئولان داشتیم و بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط انجمن موسیقی ایران و دیگر بخش‌های مربوطه، اینگونه به ما القاء شده بود که اگر پروسه ثبت انجمن به موسسه فرهنگی را طی نکنیم، عملا نمی‌توانیم کاری کنیم. اما پس از مصاحبه قبلی با خبرگزاری ایلنا، آقای علی نیکنام انزابی (مدیرعامل جدید انجمن موسیقی ایران) با من تماس گرفتند و گفتند شما کارتان را طبق روال قبلی انجام دهید و فعالیت‌هایتان را متوقف نکنید. 

این نوازنده و مدرس ویلون در ادامه توضیحاتش گفت: ما در استان فارس شهرستان‌هایی داریم که در عرصه موسیقی بسیار فعال هستند. مثلا مرودشت از شهرستان‌هایی است که هنرمندان و هنرجویان بسیار مستعدی دارد. به طور معمول هنرمندان این شهر در جشنواره موسیقی جوان حضور دارند و عنوان کسب می‌کنند. یا زرقان یکی از شهرهای بسیار فعال در زمینه موسیقی است که کنسرت‌های بسیاری در آن برگزار می‌شود. جهرم، فسا و داراب نیز برخی دیگر از شهرهای استان ما هستند که هنرمندان بسیار مستعد و فعالی دارند. یکی از کارهایی که می‌خواستم در رابطه با چنین افرادی انجام دهم، تمدید حکمشان برای یک سال دیگر بود.

وی ادامه داد: به من گفته شده بود تا انجمن موسیقی استان فارس تبدیل به موسسه نشود این امکان میسر نخواهد بود، به این دلیل که امضای شما نامعتبر است. اما آقای نیکنام طی تماسی که با من داشتند، گفتند اینطور نیست و شما حکم اعضایتان را به مدت یک سال دیگر تمدید کنید و با آن‌ها در ارتباط باشید. من نیز بنا به گفته ایشان امور مربوط به تمدید و تایید احکام بچه‌ها را انجام دادم و با انجمن تهران نیز در تماسم تا باقی کارها نیز انجام شود. 

بذرافکن گفت: اهالی موسیقی فارس مانند موزیسین‌های دیگر شهرها بسیار فعال هستند، اما متاسفانه امکانات لازم برای فعالیت در تهران انباشته شده است. مراکز استان‌ها نیز چنین وضعیتی دارند، یعنی امکانات در مراکز استان‌ها بیش از شهرها و روستاهای تابعه است. من به دنبال این هستم که با برنامه ریزی، یک سری اطلاعات و امکانات را به شهرهای تابعه ببرم. من مدیر گروه دانشگاه موسیقی نیز هستم و قصدم این است با ارتباطاتی که دارم تغییرات مثبتی را در شهرستانهای استان فارس رقم بزنم. 

وی اذعان داشت: خوشبختانه برخلاف تصور قبلی، حال با اطمینان کارهای مربوط به امور اهالی موسیقی را از طریق انجمن موسیقی فارس پیگیری می‌کنم. و البته اگر حساب انجمن مسدود نبود و پول در اختیارمان بود، کارهای بیشتری انجام می‌دادیم و تعویقی رخ نمی‌داد. به هرحال انجام هر کاری به بودجه نیاز دارد و با حساب خالی نمی‌توان کار با اهمیتی انجام داد. اگر بخواهیم با یک آموزشگاه، موسسه فرهنگی یا حتی با یک فرد وارد تعامل و همکاری شویم به پشتوانه مالی نیاز داریم. این بسته شدن حساب انجمن در خیلی موارد جلوی ما را گفت. به همین دلیل فعالیت ما طی چند ماه گذشته به چند گروه واتساپی و رد و بدل شدن چند پیام اینترنتی محدود شده بود. نهایت اینکه گاه دوستان اجراهایی می‌گذاشتند و من نیز در مکان مربوطه حضور می‌یافتم و اگر از دستم بر می‌آمد کمکی می‌کردم. 

انجمن موسیقی ایران نود میلیون به حساب ما واریز می‌کند

این نوازنده و مدرس ویلون درباره چگونگی دریافت مبلغ نود میلیون تومان از انجمن موسیقی ایران نیز گفت: انجمن موسیقی ایران باید به انجمن موسیقی فارس مبلغ ۹۰ میلیون تومان پرداخت می‌کرد اما این اتفاق به دلیل وجود مشکلاتی به تعویق افتاده بود و میسر نبود. 

او افزود: مبلغ نود میلیون تومانی که می‌گویم، در واقع متعلق به انجمن موسیقی فارس است که فعلا در حساب انجمن موسیقی ایران قرار دارد. دلیل‌عدم واریز این مبلغ هم این است که از مدتی قبل حساب بانکی انجمن موسیقی فارس بسته است، لذا این پرداخت تاکنون مقدور نبوده، اما قرار است در این زمینه اتفاقات مثبتی رخ دهد. 

این نوازنده و مدرس ویلون گفت: حساب بانکی انجمن موسیقی در صورتی باز می‌شود که انجمن موسیقی فارس مانند سایر شعب به موسسه فرهنگی تبدیل شود و ما مشغول انجام امور مربوط به این تغییر هستیم تا به نتایج مثبتی که مد نظرمان بوده برسیم. 

بذرافکن در ادامه گفت: مبلغی که قرار است به حساب ما واریز شود به طور دقیق‌تر یک ۷۴ میلیون تومان و یک بیست میلیون تومان است که این دومی به حساب آموزشگاه‌ها و انجمن‌های موسیقی ریخته شده، اما چون حساب انجمن موسیقی فارس مسدود بوده، این مبلغ را نتوانسته‌اند به دست ما برسانند. 

این فعال عرصه موسیقی در پاسخ به این سوال که تبدیل انجمن موسیقی فارس به موسسه فرهنگی حال در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: تقریبا تمام مراحل انجام شده، فقط احراز هویت یاعدم سوءپیشینه چند نفر از دوستان مانده و باقی امور انجام شده و کار دیگری نمانده است. کلا تبدیل انجمن به موسسه روال سختی نداشته است. باید پس از ثبت نام در سایت مدارکی را آپلود می‌کردیم و به ارائه مدارک مربوطه به‌عدم سوپیشینه همکاران می‌پرداختیم. به هرحال در جریان هستم که این تبدیل انجمن‌ها به موسسات فرهنگی مخالفان و موافقانی دارد و بحث‌ها و انتقادهایی در این زمینه مطرح است. من کاری به این مسائل ندارم و تنها دغدغه‌ام پیگیری وضعیت اهالی موسیقی استان است. تلاشم این است به واسطه همکاری با دوستان برخی از آن‌ها را رفع کنم. البته این روحیه و دغدغه پیش از آنکه ریاست انجمن موسیقی را به عهده بگیرم، یا هر مسئولیت دیگری داشته باشم در من وجود داشته و همچنان وجود دارد. 

این آهنگساز و فعال عرصه موسیقی در پاسخ به این سوال که طبق روال سپری شده انجمن موسیقی فارس چه زمانی به موسسه تبدیل می‌شود و انجمن موسیقی ایران چه زمانی آن نود میلیون تومان را به حساب انجمن می‌ریزد، گفت: به ما گفته‌اند پس از آنکه رزومه افراد به عنوان هیئت موسس ثبت شود و به محض آنکه کد نهایی چهاررقمی را به مسئولان تهران ارائه دهیم، آن‌ها در اسرع وقت شماره ثبتی به ما می‌دهند که به واسطه آن می‌توانیم حساب حقوقی باز کرده و در ادامه مبلغ مذکور را دریافت کنیم. 

بذرافکن در ادامه درباره دیگر فعالیت‌های انجمن موسیقی فارس در روزها و ماه‌های آینده نیز اینگونه توضیح داد: یک سری برنامه‌ها داریم که با مشخص شدن وضعیت انجمن بهتر و جدی‌تر به انجام آن‌ها خواهیم پرداخت. مثلا اینکه قرار است در مرداد و شهریور امسال سلسله نشست‌های تخصصی داریم که با کمک اداره ارشاد شیراز برگزار می‌شوند. برنامه دیگری داریم که به تک نوازی نوازندگان سطح کشور اختصاص دارد و صحبت‌های اولیه آن انجام شده که پس از جدی‌تر شدن موضوع، توضیحات بیشتری درباره آن خواهم داد. این برنامه به پیشنهاد یکی از موسسات فرهنگی هنری شیراز انجام خواهد شد. 

با خرید سازهای بادی و آموزش رایگان علاقمندان را به یادگیری تشویق می‌کنیم

او گفت: ارکستری را در شیراز راه اندازی کرده‌ام که شبیه ارکستر سمفونیک است. یعنی همه بخش های‌سازی را داریم و ساز تیمپانی را هم خودمان تولید کرده‌ایم که کیفیت بالایی دارد و دارای استانداردهای لازم است. توضیح درباره جزییات ساخت تیمپانی در این مجال نمی‌گنجد و در فرصتی بهتر توضیحات کاملی را در اینباره ارائه خواهم کرد. 

بذرافکن در ادامه گفت: یکی دیگر از کارهایی که مشغول انجامش هستیم و ارتباطی با انجمن موسیقی ندارد، توجه به برخی سازهای بادی در شیراز است که هزینه‌های مالی و انسانی بسیاری برایمان داشته است. فارس و شیراز استان‌ها و شهرهایی هستند که تعداد نوازندگان سازهای زهی آن زیاد است. موضوعی که وجود دارد این است که ساز بادی (بخصوص سازهای بادی، برنجی) در دیار ما به طرز عجیب و غریبی کم است و نوازندگان کمی دارد. من با کمک یکی از دوستانم آقای فاطمی که خودش نوازنده کلارینت است، سازهایی را (ساکسیفون، ترامپت و ترومبون) از نقاط مختلف می‌خریم تا به این وسیله علاقمندان را به یادگیری ترغیب شوند. ما برای علاقمندان کلاس‌های رایگان برگزار می‌کنیم تا پس از یادگیری حتی در ارکستر خودمان مشغول فعالیت شوند. تقریبا یکی سال و نیم یا دو سال است مشغول این پروژه هستیم و تربیت چند نوازنده نسبتا خوب حاصل تلاشمان در این مدت است. 

با شروع و اوج هر بحران آموزشگاه‌ها و کنسرت‌ها اول تعطیل می‌شوند

وی درباره تاثیر کرونا بر فعالیت‌های اهالی موسیقی نیز بیان کرد: اگر توجه کنید همه مشاغل وضعیت مشخصی دارند و مشغول فعالیت هستند جز اهالی موسیقی. همه جا باز شده و فعال است جز سالن‌های کنسرت. حتی سینماها هم باز شده‌اند و زمانی که اینطور است چرا سالن‌های کنسرت بازگشایی نمی‌شود؟ به هرحال می‌توان با رعایت اصول بهداشتی در این زمینه تمهیداتی اندیشید. مثلا در شیراز تالار حافظ داریم که هزار نفر ظرفیت دارد، واقعا می‌توان چنین اماکنی را با تعداد کمی مخاطب مثلا دویست نفر ظرفیت بازگشایی کرد. یکی دیگر از بخش‌های مهم موسیقی آموزشگاه‌ها موسیقی هستند. درست است که در زمینه آموزش مشکلاتی داریم و آنقدر که باید دقیق و منسجم در این زمینه عمل نکرده ایم، اما باید قبول کنیم که آموزشگاه‌های موسیقی و ارکسترها نیز مانند سینما و تئاتر به نوعی بار فرهنگی جامعه را به دوش می‌کشند و هیچ تفاوتی در این زمینه وجود ندارد. حال نیز کرونا در حال اوج گرفتن است و ممکن است دوباره آموزشگاه‌های موسیقی شیراز تعطیل شوند، اما خوشبختانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است. 

رییس انجمن موسیقی استان فارس در پایان گفت: قرار بود تیرماه در فضای باز کنسرت برگزار کنیم و صحبت‌های آن انجام شده بود اما متاسفانه به نتیجه نرسید. امیداورم کرونا زودتر از کشور رخ بربندند تا فعالیت اهالی موسیقی وضعیت بهتری پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز