خبرگزاری کار ایران

کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۳۸۵

کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین رونمایی شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» تالیف حمید عابدی‌ها و پرستو کلاهدوزها با مقدمه‌ای از استاد بهاء الدین خرمشاهی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با حضور جمعی از فرهیختگان رونمایی شد. 

فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در ابتدی این مراسم گفت: با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از برنامه‌ها و خدمات حضوری این اداره کل محدود شد و ما برای جبران این موضوع تصمیم گرفتیم برنامه‌هایمان را در فضای مجازی برگزار کنیم. برگزاری نشست‌های فرهنگی، رونمایی از کتاب، معرفی کتاب و تولید پادکست‌های متعدد از جمله اقدامات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بود که با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر جامعه در فضای مجازی موفق به انجام آن‌ها شدیم. 

محمد بیگی در ادامه ضمن تبریک به نویسندگان کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» بیان کرد: این کتاب تحقیقی است روشمند که ضمن دربرداشتن مفاهیم شرعی، آموزه‌ای اخلاقی و حکمی با محوریت داستانی حاوی بسیاری از معیارهای زیبایی شناختی عاشقانه قرن ششم است. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان افزود: یکی از نکات ارزشمند این کتاب یادآوری همین موضوعات مهم و اساسی است که به دلیل نغز و دلنشین بودن، نه تنها مخاطب خاص را جذب می‌کند بلکه برای مخاطب عام هم بسیار قابل استفاده است. 

سید خلیل قافله باشی، استادیار زبان و ادبیات فارسی، نیز در این مراسم ضمن تبریک به مولفان کتاب، صحبت‌هایش را با ابیاتی از حکیم نظامی آغاز کرد و سپس به ویژگی‌های شعری نظامی پرداخت. 

این مدرس دانشگاه با اشاره به زیبایی‌شناسی در ادبیات بیان کرد: زیبایی‌ها را از اطراف و جهات مختلف می‌شود نگاه کرد و من در این جلسه فقط از نظر مناسبات لفظی و معنوی در شعر نظامی به آن می‌پردازم. 

قافله باشی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به شخصیت ادبی حمید عابدی‌ها نویسنده کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» اشاره کرد و گفت: فضل، ادب، سواد و دقت در مسائل معنوی و عربی و قرآن‌شناسی دکتر حمید عابدی‌ها بر کسی پوشیده نیست. ایشان از این نظر بدون هیچ شبهه‌ای مورد تصدیق افراد فاضل و ادیب هستند. 

وی خاطر نشان کرد: کتابی که دکتر عابدی‌ها با همکاری همسرشان تالیف کرده اند، کتاب مهم و قابل تاملی است. تمام مسائلی که باید در نگارش رعایت شود در نظر گرفته شده است. این کتاب در واقع در مورد زیبایی‌شناسی اشعار نظامی در حیطه عشق نوشته شده است. می‌توانم بگویم این کتاب باعث افتخار قزوین و قزوینی‌ها شده است. 

ناهید حیاتی، دبیر محفل ادبی علامه قزوینی دیگر سخنران این برنامه بود که در بخشی کوتاه به معرفی کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» پرداخت و گفت: دکتر عابدی‌ها با نهایت نظرسنجی و نکته سنجی، شناخت وافری در منظومه‌های نظامی و عاشقانه‌های قرن شش دارند. 

ناهید السادات حیاتی در معرفی کتاب گفت: این کتاب در ۲ فصل تالیف شده است و در هر فصل دو گفتار دارد. گفتارهای حسی از عاشق و معشوق و همچنین گفتارهای معنویِ ارزش دار و وفاداریِ عاشق و معشوق، بسیاری از محاسنی که باید در وجود یک انسان به تمام معنا عاشق یا معشوق باشد، در این کتاب به طور مفصل بیان شده و شاهد مثال‌های خیلی خوبی نیز آورده شده است. 

در ادامه پرستو کلاهدوزها یکی از نویسندگان کتاب بیان کرد: وقتی می‌بینیم عزیزان فرهیخته زمانشان را طوری تنظیم می‌کنند که به این جلسه برسند، نشان می‌دهد که هنوز هم در وجود اهالی اندیشه، عشق به فرهنگ، هنر و ادبیات موج می‌زند و من این جلسه را به فال نیک می‌گیرم. امیدوارم متولیان کلان فرهنگی شرایطی ایجاد کنند تا کسانی که می‌خواهند در این محافل حاضر شوند فقط و فقط دغدغه تنظیم وقت داشته باشند. 

وی افزود: این کتاب در واقع زمان خیلی زیادی از زندگی مشترک ما را به خودش اختصاص داد و خیلی از لحظاتش برای ما ماندگار شد. مطالب کتاب چه از حیث معنوی و چه از حیث حسی و زمینی خیلی برای ما جالب بود چون در اطراف خودمان با مصداق‌هایی از آن مواجه می‌شدیم. 

حمید عابدیها، دیگر نویسنده کتاب «زیبایی‌شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی» که سخنران بخش آخر برنامه بود، گفت: پژوهش برای تألیف این کتاب از سال ۱۳۸۰ شروع شد و در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسید. 

وی در پایان با اشاره به علاقه‌اش نسبت به حکیم نظامی خاطرنشان کرد: در طول مدتی که مشغول پژوهش و تحقیق بر روی اشعار حکیم نظامی بودم، دو بار خواب ایشان را دیدم. هر دو بار ایشان را در آغوش گرفتم و با گریه از خواب بلند شدم. امیدوارم این خواب رویایی صادق باشد و و روح این گرامی مرد و ابر انسان از ما راضی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز