خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

استفاده از ظرفیت رایزن‌های اقتصادی و فرهنگی برای معرفی گردشگری ایران/ با ادامه بسته ماندن مرزها، بازار گردشگری را از دست خواهیم داد/ اروپایی‌ها بیشترین متقاضیان سفر به ایران هستند/ دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری خارج از کشور تعطیل شده

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۱۹۶۶

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی با اشاره به آنکه با ادامه بسته ماندن مرزها، بازار گردشگری را از دست خواهیم داد، گفت: گردشگران اروپایی بیشترین تقاضا برای سفر به ایران را دارند و اکوتوریست، کویر و گردشگری ماجراجویانه در ایران مورد توجه گردشگران روس است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لیلا اژدری (مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی) با اشاره به سیاست‌های این اداره کل گفت: اصلی‌ترین سیاست ما افزایش ورود گردشگران است و در این راستا عمده‌ترین کار معرفی ایران، اطلاع‌رسانی درخصوص توانمندی و قابلیت‌های ایران و رفع دید منفی است که جهانیان نسبت به ایران دارند و این کار با همکاری وزارت امور خارجه محقق خواهد شد.

او ادامه داد: همکاری بیشتر بین وزارتخانه میراث و گردشگری، وزارتخانه امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برنامه کاری ما قرار دارد. هرچند سال‌هاست این مهم مطرح می‌شود اما نتیجه حاصله محسوس نیست. همکاری‌های خوبی با این دو نهاد داریم به طور مثال قبل از آنکه با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم، ارتباط نزدیکی با آن‌ها نداشتیم و در حد مکاتبات اداری بود. درحالی که اکنون هر سفیر و هر رایزن که از ایران برای حضور در سایر کشورها معرفی می‌شود، حتما نشست کارشناسی با معاون گردشگری یا وزیر میراث و گردشگری برگزار می‌کند و اهداف برای آن‌ها تفهیم می‌شود و اطلاعات رد و بدل می‌شود.

به گفته اژدری، سفرا و رایزن‌ها در کشورهای مقصد به معرفی ایران می‌پردازند، به طور مثال، رایزن فرهنگی ۵ ماموریت فرهنگی دارد که در کنار آن گردشگری ایران را نیز معرفی می‌کند. یا اگر قرار است هفته فرهنگی برگزار کند، نمایشگاه کتاب بگذارد و… حتما مسائل گردشگری را در آن دخیل می‌کند. از آنجا که همانند رایزن فرهنگی، اقتصادی و بازرگانی، در سایر کشورها رایزن گردشگری نداریم، از این رو از ظرفیت رایزن‌های اقتصادی و فرهنگی برای معرفی گردشگری ایران بهره می‌جوییم و اقلام تبلیغاتی که تولید می‌کنیم با کمک همین دوستان صورت می‌گیرد چراکه به ترجمه‌های ناب دسترسی دارند و ما را در این راستا کمک می‌کنند و گروه‌های هدف را شناسایی می‌کنند. به نوعی، نماینده ما هستند.

با وجود آنکه فعالیت رایزن‌های ایران در سایر کشورها و سفرا برای معرفی گردشگری ایران به دنیا از سال ۹۷ عملیاتی شده اما هنوز به نتیجه قابل توجهی دست نیافته‌ایم، با این وجود مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی معتقد است: اکنون گروه‌های هدف را درست‌تر شناسایی می‌کنیم. به طور مثال، همیشه این سیاست را داشتیم که برای فعالان گردشگری کشورهای هدف، تورهای آشناسازی داشته باشیم. در گذشته وزارت خارجه از ظن خود این افراد را معرفی می‌کرد. اما چون در این حوزه تخصص نداشتند، عده‌ای را معرفی می‌کردند که بعدها متوجه می‌شدیم که خیلی درحوزه گردشگری تاثیرگذار نیستند. اما الان اینگونه نیست و آدم‌های تاثیرگذار را برای حضور در تورهای آشناسازی دعوت می‌کنیم. حتا اخیرا گروه‌هایی که از چین که برای آشناسازی به ایران سفر کرده‌ بودند، نمایشگاه عکسی از جاذبه‌های گردشگری ایران برگزار کرده‌اند.

او معتقد است: تاثیرگذاری کارهای فرهنگی زمان‌بر است. ضمن آنکه توسعه گردشگری به عوامل متعددی بستگی دارد. فقط اینکه یک نفر ما را در سایر کشورها معرفی کند، کافی نست. هزار موضوع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… در این میان مطرح است. این موانع باید رفع شود تا بتوانیم شاهد توسعه گردشگری باشیم. رشد گردشگری ورودی به عزم ملی نیاز دارد.

مدیر کل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در پاسخ به این سئوال که چرا در شرایط کنونی وزارت بهداشت اجازه صدور ویزا برای گردشگران سلامت را داده است اما ویزا برای سایر گردشگران صادر نمی‌شود و با وجود وعده‌های معاون گردشگری هنوز مرزها برای سایر گردشگران باز نشده؟ آیا این اقدام به دلیل آن است که وزارت بهداشت از ورود گردشگران سلامت منتفع می‌شود و بهره می‌جوید اما از حضور سایر گردشگران چیزی عایدش نمی‌شود؟، گفت: شاید بهتر باشد این سوال از وزارت خارجه که ویزا برای گردشگران سلامت صادر می‌کند و نیز ستاد کرونا و وزارت بهداشت پرسیده شود. این درحالی است که پروتکل‌های بهداشتی برای ورود گردشگران نوشته و ابلاغ شده است.

او در ادامه به بازارهای هدف گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: دوباره شاخص‌های تعیین بازار هدف را بررسی کردیم و در این شاخص‌ها بیماری کرونا تاثیرگذار نیست چراکه مواردی همچون جمعیت، سلیقه، درآمد و هزینه‌کرد و… مد نظر است. از این رو بازارهای هدف تغییر نکردند.

اژدری در پاسخ به این سوال که طی سال‌های گذشته شاهد برگزاری نشست‌های B۲B تورگراپراتورهای ایرانی با تورگردانان عمان و چین بودیم، حال که شیوع کرونا وقفه‌ای بین به نتیجه رسیدن این نشست‌ها انداخته است آیا در آینده باز هم نیاز است تا چنین نشست‌هایی برگزار و ارتباطات دو طرفه تقویت شود، گفت: بعد از برگزاری نشست‌های B۲B از عمان و چین با افزایش تقاضای ورود گردشگر روبه رو شدیم. با شیوع کرونا این مهم تعطیل شد و امیدواریم بعد بهبودی شرایط بتوانیم به بازار بازگردیم چراکه رسما بازار را از دست خواهیم داد.

او یادآور شد: البته اکنون نیز با توجه به بسته بودن مرزها و عدم صدور ویزا برای گردشگران در شرایطی که کشورهای همسایه از ترکیه و ارمنستان گرفته تا سایر کشورها مرزهای خود را به روی گردشگران باز کرده‌اند، بازار را از دست خواهیم داد. البته قبل از شیوع موج دلتا اتفاقات خوبی در شرف رخ دادن بود که با شیوع ویروس جدید متوقف شد.

به گفته مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی، گردشگران اروپایی بیشترین تقاضا برای سفر به ایران را دارند و در این خصوص نیز پیگیر هستند چراکه آن‌ها با برنامه ریزی سفر می‌کنند.

اژدری درخصوص بازار روسیه با عملیاتی شدن لغو روادید گروهی نیز اظهار کرد: بر اساس نگاه آژانس‌داران روس که در قالب فم تور به ایران سفر کرده بود، روسیه بازار بکر و خوبی خواهد بود. آنها از جاذبه‌های ایران نیز استقبال کرده‌اند چراکه تصورشان غیر از این بود. با روس‌ها نشست نهایی خواهیم داشت و به تدریج بازار خوبی برای ایران خواهد بود. تبلیغ جاذبه‌های گردشگری ایران در روسیه توسط آژانس‌داران روس و ایرانی انجام خواهد شد. اکوتوریست، کویر و گردشگری ماجراجویانه مورد توجه روس‌هاست البته اسکی نیز مورد توجه آن‌ها قرار گرفته.

او همچنین از جذب نسل دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور به عنوان یکی از اهداف دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی یاد کرد و اذعان داشت: به نظر می‌رسد که رویکرد دولت جدید نیز جذب نسل دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور است و امیدواریم وزارت خارجه و وزارت اطلاعات و سازمان فرهنگ و ارتباطات ما را در این حوزه همراهی کنند.

اژدری درخصوص تلاش‌هایی که برای جذب گردشگران ترک شده‌است نیز گفت: روابط خوب گردشگری با ترکیه داریم و تفاهمنامه وارد فاز اجرایی شده و آموزش‌های مشترک داریم. همچنین به زودی شاهد برگزاری جلسات B۲B خواهیم بود. درحال حاضر بیشتر کمیته‌های فنی به صورت وبیناری برگزار می‌شود که حتا ۳۰ درصد کارکردی که جلسات حضوری حاصل می‌کنند را ندارد اکنون فقط از این طریق سعی در حفظ روابط داریم.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی از تعطیلی تمام دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری خبر داد و گفت: قرار بود شیوه نامه جدید برای فعالیت این دفاتر اطلاع‌رسانی فعال شوند اما اکنون در هیچ کشوری فعالیت ندارند و پروانه فعالیت آن‌ها تمدید نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز