خبرگزاری کار ایران

ویترین سینمای کودک خالی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۶۷۲

شناخت ابعاد اجتماعی و روان‌شناختی کودکان و نوجوانان و شناخت قصه و لزوم توجه به قصه‌پردازی از جمله موضوع‌هایی است که فرهاد حسن‌زاده، در بررسی آثار پنجمین جشنواره‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کانون بر آن تاکید داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از کانون فکری پرورش کودکان و نوجوانان، فرهاد حسن‌زاده عضو هیات انتخاب پنجمین جشنواره‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان با تاکید بر جای خالی درک و فهم دنیای کودکی و نوجوانی در ادبیات و سینما گفت: ویترین سینمای کودک خالی است، درحالی‌که این ویترین باید مملو از محصولات تماشایی باشد و محدودیتی برای تولید نباشد تا هرکس با هر سطح و سلیقه‌ای بتواند انتخاب کند. به نظرم همان‌قدر که به فیلم‌های معناگرا و عمیق احتیاج داریم به فیلم‌های سرگرم‌کننده هم احتیاج است. مهم این است که مخاطب امروز بتواند تصویر خودش را توی این فیلم‌ها ببیند و احساس کند که به دغدغه‌ها و نیازهای او توجه شده است. 

به گفته‌ی حسن‌زاده، با بررسی آثار موجود و آثاررسیده به این جشنواره تاکید بر دو نکته ضروری است: نخست شناخت دنیای کودک و نوجوان با تمام ابعاد اجتماعی و روان‌شناختی آن‌ها. چراکه بسیاری از آثار به بهانه‌ی کودک و درباره‌ی کودک است، نه برای این گروه سنی. دومین مساله، شناخت قصه و لزوم توجه به قصه‌پردازی به عنوان پایه و اساس فیلم‌نامه است. این مشکل همیشگی سینمای ما بوده که قصه‌ها سست و گاه بدون منطق داستانی و یا حتی شخصیت‌پردازی بوده‌اند. 

این نویسنده و روزنامه‌نگار که بررسی بخش فیلم‌نامه‌ی آثار بلند و کوتاه سینمایی را برعهده داشته، برگزاری این دست جشنواره‌ها را ضروری خواند و گفت: من با دیدن حجم بسیار زیاد طرح‌های رسیده به این جشنواره حیرت کردم. تصور نمی‌کردم این قدر سینمای کودک مشتاق و فیلم‌نامه‌نویس داشته باشد. جای امیدواری است که این صنعت دارد نفس می‌کشد. در مجموع فکر می‌کنم برگزاری جشنواره، پاسخ دادن به همین امیدواری‌ها و کلیدی است برای انتخاب مسیر هنرمندان ناشناخته‌ای که نیاز به تجربه و اعتماد به نفس دارند. همان‌طور که بسیاری از افراد موفق ایران و جهان نقطه شروع‌شان شرکت در جشنواره‌ها بوده، این جشنواره هم مطمئنا یک فرصت بود برای کسانی که شور و عشق داشتند و دنبال مسیر درست می‌گشتند. 

حسن‌زاده با این‌حال، تاکید کرد که مفاهیم مطرح‌شده در این آثار باید مورد بررسی قرار بگیرد: با انجام کاری پژوهشی بر روی آثار رسیده می‌توان به نتایج کارشناسانه رسید و وضعیت موجود و نیازها را تحلیل کرد. 

گفتنی است هیأت انتخاب این جشنواره، ۴۰۲ عنوان فیلم‌نامه‌ی بلند سینمایی و ۲۸۷ فیلم کوتاهِ پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان را بررسی و ارزیابی کرده‌اند. فرهاد حسن‌زاده نویسنده‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان، علی خودسیانی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده، بیژن میرباقری کارگردان و نویسنده، رقیه توکلی گردفرامرزی نویسنده و کارگردان و فرزاد اژدری نویسنده و کارگردان، هیأت انتخاب این بخش از این رویداد هنری بوده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز