خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تنها ۵ مورد از ۳۰۰ ملک ایرانگردی و جهانگردی را توانسته‌ایم پس بگیریم/ تخلفات شرکت عامل تطبیق در دادن ستاره به هتل‌ها/ تنفس یک‌ساله سازمان خصوصی‌سازی به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۹۸۴۱

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی با اشاره فعالیت‌هایی که برای بازپس‌گیری املاک این مجموعه انجام شده، گفت: تاکنون تنها ۵ مورد از حدود ۳۰۰ مورد از اموال منتقل شده و مابقی پرونده‌ها همچنان باز است و بیشتر این املاک در اختیار دستگاه‌های دیگر مانند وزارت دفاع است که در قبال بازگرداندن آن مقاومت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خشایار نیکزاد (مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی) با اشاره به آنکه شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به استناد تبصره ۲ ماده ۱ قانون تشکیل سازمان میراث و گردشگری که به وزارتخانه تبدیل شده است، بازوی اجرایی و تصدی‌گری این وزارتخانه است، گفت: در سال‌های گذشته این موضوع مغفول مانده بود و این شرکت نتوانسته بودن اقدامات لازم را انجام دهد. از خرداد ۹۸ سعی برآن شد تا این قانون عملیاتی شود و انتقال اموال و دارایی‌های سازمان ایرانگردی و جهانگردی یکی از این موارد بود.

او ادامه داد: طی سال‌هایی که طول کشید تا شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی تاسیس شود، بسیاری از املاک سازمان ایرانگردی جهانگردی که باید به سازمان میراث و گردشگری و بعد از آن به وزارتخانه منتقل می‌شد، به تاراج رفت. از میان املاک ایرانگردی و جهانگردی موفق شدیم سند مهمانسرای بیله سوار، سند مهمانسرای خواف و مهمانسرای مشگین شهر را بگیریم.

به گفته نیکزاد تاکنون تنها ۵ مورد از حدود ۳۰۰ مورد از اموال منتقل شده و مابقی پرونده‌ها همچنان باز است و بیشتر این املاک در اختیار دستگاه‌های دیگر مانند وزارت دفاع است که در قبال بازگرداندن آن مقاومت می‌کنند.

او با نقد عملکرد شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در دوره‌های گذشته گفت: این شرکت نتوانسته بود به ماموریت خود به درستی عمل کند اما در دور جدید سعی کردیم کارها را به درستی انجام دهیم. موفق شدیم اعتبار پروژه‌های عمرانی را از یک میلیارد و هشتصد که در سال ۹۸ بود به بیست میلیارد برسانیم و این اعتبارات را جذب کردیم. دلیل این امر هم کسب اعتماد سازمان مدیریت بود چراکه توانستیم پروژه‌های مختلفی در اردبیل، فارس و کرمان افتتاح کنیم و تعهدات را انجام دهیم.

نیکزاد تصریح کرد: در حوزه عمرانی موفق شدیم اعتبارات لازم برای بازسازی و مرمت دیوار شمالی کلیسای سنت استپانوس که رانش کرده بود را تامین کنیم. در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری و صنایع دستی نیز موفق شدیم سامانه جامعه استانداردسازی را به بهره‌برداری برسانیم تا اطلاعات کارشناسان عامل تطبیق در آن بارگذاری شود و تخلفاتی که در گذشته توسط سمگا انجام می‌شد به حداقل رسید.

به گفته او، بعضا در استانداردسازی و دادن ستاره به هتل‌ها توسط شرکت عامل تطبیق که در گذشته این کار را انجا می‌داد شاهد تخلف و جابه جایی ستاره‌ها بودیم چنانکه برخی از هتل‌ها که حتا استانداردهای لازم برای ۳ ستاره را نداشتند، ۴ ستاره می‌گرفتند. نمی‌دانیم که کارشناسان عامل تطبیق پول دریافت می‌گرفتند یا خیر اما این تخلفات به ما گزارش شده است. اکنون تعداد زیادی از شرکت‌ها که مجوز عامل تطبیق دارند در حوزه استانداردسازی هتل‌ها فعال هستند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی درخصوص ساماندهی خانه‌های مسافر نیز گفت: پروتال جامع خانه مسافرها را فراهم کردیم و حواشی که در پی این مراکز ایجاد شده بود مربوط به خانه مسافرهای مجوز دار نیست. به روایتی گفته می‌شود ۳۰۰ هزار خانه مسافر در کشور داریم این درحالی است که تنها ۳۰ هزار خانه مسافر ساماندهی شده‌اند و مجوز وزارت‌خانه میراث‌فرهنگی را دارند. ما به دنبال ایجاد خانه مسافر نیستیم. خانه مسافرها وجود دارند و ما به دنبال ساماندهی آن‌ها هستیم.

او درخصوص رانتی که در حوزه خانه مسافرها شاهد بودیم و این مهم که گفته می‌شد سایت خانه مسافرها توسط یکی از آقازاده‌ها اداره می‌شود، گفت: این یک سامانه است و الکترونیکی است و امکان دخل و تصرف در آن وجود ندارد. این سامانه ظرفی است که در آن اطلاعات وارد می‌شود و کارشناسان درخصوص آن نظر می‌دهند. اطلاعات رصد می‌شود و همه روی آن اشراف دارند.

نیکزاد درباره دلیل اینکه بیشتر مسافر تمایل دارند به جای اقامت در هتل، اقامت در خانه مسافر را به دلیل راحتی آن انتخاب کنند، گفت: قیمت خانه مسافرها مناسب‌تر و البته تنوع آن‌ها بیشتر است ضمن آنکه مسافران اقامت راحت‌تری در این خانه مسافرها دارند. مسافران باید آموزش ببینند که در خانه‌های غیرمجاز اقامت نکنند. هرچند از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون خانه مسافرها تعطیل هستند اما تاکنون هیچ شکایتی از این مجموعه‌ها نداشتیم.

او درخصوص پروژه‌های عمرانی شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی که احداث مجمتع‌های خدمات بهداشتی بین راهی است، گفت: مغازه، فروشگاه، سرویس بهداشتی و نمازخانه در زمره این مراکز جای می‌گیرند تاکنون ۵۷۰ واحد ساخته شده که ۳۷۰ واحد کامل و ۲۰۰ واحد ناقص است. مکان‌یابی برخی از این واحدها بعضا مناسب نبوده و نیازمند بررسی است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به عنوان بازوی اجرایی وزارتخانه میراث و گردشگری درخصوص حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: اوایل بهمن‌ماه شاهد برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی به صورت بین‌المللی خواهیم بود که قبل از دهه فجر خواهد بود و نمایشگاه صنایع دستی نیز اواخر مردادماه برگزار خواهد شد. البته نمایشگاه‌های مجازی نیز در حوزه صنایع دستی برگزار شده است که در مقایسه با نمایشگاه‌های حضوری کمتر شناخته شده است و کمتر مورد استقبال قرار گرفت.

او ادامه داد: هنوز بازخوردی از چگونگی برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری در خارج از کشور نداریم اما مجری‌های آن آماده هستند و به محض اعلام چگونگی برگزاری، اقدام خواهند کرد. برای حضور در ITB2020 آماده بودیم که شیوع ویروس کرونا آن‌ها لغو کرد. در این میان آمادگی حضور را داریم و هدف را بر مقابله با ایران هراسی گذاشته‌ایم. همچنین نمایشگاه اکسپو را پیش رو داریم و با ۲ هزار متر فضای نمایشگاهی حضور خواهیم داشت که برای گردشگری حدود ۷۰ مترمربع فضا در نظر گرفته شده و قصد داریم ۳۱ استان، مناطق آزاد و فعالان این حوزه را در این بخش داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی همچنین درخصوص روند خصوصی‌سازی این شرکت گفت: شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در سال ۸۹ مشمول اصل ۴۴ شناخته می‌شود و وارد عرصه واگذاری به بخش خصوصی می‌شود. سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده موفق شدیم سال ۱۴۰۰ را تنفس بگیریم و مشمول اصل ۴۴ نشویم و یک شرکت کاملا دولتی شناخته شویم و خدمات ارائه دهیم. خواهان آن هستیم که املاک را به تملک این شرکت درآوریم. البته درصدد تمدید تنفس برای سال ۱۴۰۱ هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز