خبرگزاری کار ایران

قبادی:

راه تمدن سازی، تقویت علوم انسانی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۹۵۱۴

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی گفت: ما ایرانیان برای سخن‌گفتن با جهان باید از موضع علوم انسانی، فرهنگ و تمدن سخن بگوئیم. امروزه علوم انسانی می‌تواند فرهنگ و تمدن ایرانی_اسلامی را بازیابی و نوآورانه ارائه کند.

به گزارش ایلنا، حسینعلی قبادی (رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) در نشست شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، گفت: ما در پی ارتقای کارآیی و کارآمدی علوم انسانی هستیم و مبنای این هدف، اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه پژوهشگاه است.

وی ادامه داد: اثربخشی علوم انسانی در هر دو برنامه‌ی اول و دوم توسعه پژوهشگاه تصریح شده است و وزیر علوم و هیأت امناء نیز بر آن تأکید دارند و معاونت کاربردی‌سازی در پژوهشگاه علوم انسانی نیز بر همین اساس تأسیس شده و در این بخش وظیفه‌ی مستقیم دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در این خصوص خبر داد: منشور کاربردی‌سازی علوم انسانی در ایران تهیه و در مراکز گوناگون ارائه شده است و امیدواریم به‌عنوان یک سند ملی ثبت شود.

قبادی با اشاره به کارکردهای ضمنی علوم انسانی با تأکید بر حوزه‌ی فرهنگ پرداخت و گفت: فرهنگ ایران کارکردهای بسیار عمیق، ماندگار و تاریخی دارد. ایران، بهترین بستر ترکیب فرهنگ بومی و اسلامی است و ایران اسلامی بستر تمدن‌سازی بوده است و راه تمدن‌سازی، تقویت علوم انسانی است چون راه شکوفایی تمدن و فرهنگ، علوم انسانی است. به گفته‌ی دکتر قبادی، ما ایرانیان برای سخن‌گفتن با جهان باید از موضع علوم انسانی، فرهنگ و تمدن سخن بگوئیم. امروزه علوم انسانی می‌تواند فرهنگ و تمدن ایرانی_اسلامی را بازیابی و نوآورانه ارائه کند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه افزود: مسئله‌ی فرهنگ و کارآمدی اجتماعی حائز اهمیت است. به عنوان نمونه می‌توان به نقش علوم انسانی در کنترل جرائم اجتماعی اشاره داشت، چون توسعه‌ی علوم انسانی با نوع جرم و جنایت رابطه‌ی معکوس دارد. این مسئله می‌تواند به‌عنوان کلان مسئله‌ی علوم انسانی در شورای بررسی متون و به مثابه رویکردی آینده پژوهانه مورد توجه قرار گیرد.

قبادی در پایان در جمع اعضای شورای بررسی متون خاطرنشان کرد: شورای بررسی متون یک مرکز مردم‌نهاد است و شبکه‌ی نخبگانی و بدنه‌ی مردم‌نهاد این شورا به مسیر خود ادامه خواهد داد چون اعضای این شورا در مرزهای علم و دانش حرکت می‌کنند. به گفته دکتر قبادی، شورای بررسی متون یک سرمایه‌ی بی‌بدیل برای نظام جمهوری اسلامی ایران است و جامعه‌ی علمی باید از مزایای آن بهره‌مند شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز