خبرگزاری کار ایران

«تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران» به چاپ هفتم رسید

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۸۵۵۹

کتاب «تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران» نوشته فرهاد فخرالدینی توسط انتشارات معین برای هفتمین بار چاپ شد.

به گزارش ایلنا، کتاب «تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران» نوشته فرهاد فخرالدینی به‌تازگی توسط انتشارات معین به چاپ هفتم رسیده است. چاپ اول این‌کتاب سال ۱۳۹۲ به بازار عرضه شد و نسخه‌های چاپ ششمش نیز اواخر خردادماه سال گذشته به بازار نشر عرضه شدند. 

فرهاد فخرالدینی، آهنگساز، موسیقیدان و رهبر ارکستر ایرانی متولد سال ۱۳۱۶ در تبریز است. ساخت موسیقی سریال‌هایی چون «امام علی (ع)»، «بوعلی‌سینا» و «سربداران» از جمله آثاری هستند که مردم با آن‌ها فخرالدینی را به یاد می‌آورند. فخرالدینی تحقیقات زیادی در حوزه موسیقی ایران و موسیقی عربی داشته و نمونه ثمربخشی این تحقیقات را می‌توان در موسیقی سریال امام علی (ع) مشاهده کرد. 

«هارمونی موسیقی ایرانی» و «فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی» دو کتاب دیگری هستند که فخرالدینی درباره موسیقی ایرانی نوشته و توسط همین‌ناشر چاپ شده‌اند. 

کتاب «تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران» در ۲۰ فصل تدوین شده که فصل اول آن «دانستنی‌های لازم» است که در آن، فواصل موسیقی ایرانی، وزن و ریتم در موسیقی ایرانی و طرز اجرای تکیه‌ها، بررسی شده‌اند. 

«ردیف و تایخچه آن»، «دستگاه و مقام موسیقی قدیم ایران»، «دوازده مقام اصلی»، «طبقات هفده‌گانه موسیقی قدیم»، «آوازات ستّه (شش آواز)»، «شعبات بیست و چهارگانه»، «مبداء و مَحَطّ خوانندگی»، «موسیقی ایرانی از دوره قاجار به بعد»، «دایره ملودی در ردیف موسیقی ایران»، «بداهه پردازی» عناوین برخی از فصل‌های این‌کتاب هستند. 

۹ فصل دیگر کتاب هم به شرح و تحلیلی مفصل از ۷ دستگاه موسیقی ایرانی و تمام گوشه‌ها و نغمه‌های آن‌ها اختصاص دارد. تصاویر موسیقی‌دانان قدیمی ایران همراه با دست‌نوشته‌های نویسنده کتاب بخش پایانی این‌کتاب را تشکیل می‌دهد. 

چاپ هفتم این‌کتاب با ۴۸۰ صفحه و قیمت ۱۲۵ هزار تومان عرضه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز