خبرگزاری کار ایران

حسین حق‌پناه:

به رده‌بندی سنی محصولات رسانه‌ای و تأثیر آن بر سلامت روان خود و فرزندانتان اهمیت دهید/ بعضی انیمیشن‌ها برای بزرگسالان ساخته شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۸۰۶۵

حسین حق‌پناه با حضور در برنامه صبحگاهی «سلام تهران» به اهمیت توجه والدین به رده‌بندی سنی محصولات رسانه‌ای در تربیت رسانه‌ای کودکان و نوجوانان پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین حق‌پناه کارشناس رسانه با حضور در میز رسانه برنامه صبحگاهی «سلام تهران» که امروز ۱۰ تیر از شبکه پنج سیما پخش شد، درخصوص نظام رده‌بندی سنی در دنیا، گفت: خانواده‌ها اگر بخواهند مسئولیت تربیت رسانه‌ای فرزندانشان را برعهده بگیرند و آگاهانه قدم بردارند، تازه گام صفر مسیر است. در تمام دنیا روی مسئله خوراک رسانه‌ای کودکان و نوجوانان خود حساسند و نظام رده‌بندی سنی دارند. در این نظام، سامانه‌های توصیه‌گری وجود دارد که به خانواده‌ها در امر انتخاب فیلم، انیمیشن، بازی و اپلیکیشن مناسب هر رده سنی کمک می‌کند. 

وی با اشاره به سامانه اِسرا و کدومو به‌عنوان سامانه‌های توصیه‌گر ایرانی نظام رده‌بندی سنی، گفت: خیلی از خانواده‌ها فرصت ندارند که همه فیلم‌ها و انیمیشن‌های موجود را ببینند و با نظام تربیت خانوادگی خود تطبیق دهند و بعد اگر مناسب بود، در اختیار فرزندشان بگذارند. اینجا همان‌جایی است که باید از کارشناسان و سایر والدینی که در رده‌بندی سنی و یا ارزیابی شاخص‌های تربیتی یک محصول رسانه‌ای نظر دادند، کمک گرفت. در دنیا تعداد زیادی نظام رده‌بندی آثار رسانه‌ای داریم، در ایران هم بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سایتی به‌نام «اِسرا» دارد که با جستجوی نام هر بازی در آن، رده‌بندی سنی را نشان می‌دهد و جزئیات تربیتی آن بازی را دراختیارتان قرار می‌دهد. 

این کارشناس رسانه در ادامه بیان کرد: در خصوص محصولاتی مثل انیمیشن، فیلم و کتاب نظام‌های خانواده محوری مثل سایت «کدومو» وجود دارد که راهنمای خیلی خوبی برای والدین است. در دنیا نظام رده‌بندی سنی MPAA خیلی معروف است. در ابتدای بسیاری از فیلم‌های خارجی کلماتی مخفف درج شده که خانواده‌ها را در حوزه رده‌بندی مناسب سنی آن فیلم راهنمایی می‌کند. 

وی با بیان اینکه بعضی انیمیشن‌ها برای کودکان مناسب نیست و برای رده سنی بزرگسال ساخته شده، تصریح کرد: تربیت رسانه‌ای سه گام دارد؛ دانستن، خواستن و توانستن. گام اول دانستن است و باید بدانیم محصولی که برای فرزندمان پخش می‌کنیم ممکن است آسیب داشته باشد. تصور بسیاری از خانواده‌ها این است که انیمیشن فقط برای بچه‌هاست در صورتی‌که ما اخیرا فهرستی از انیمیشن‌ها را به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی کردیم که به هیچ‌وجه مناسب کودکان نیست و در اکثر کشورهای دنیا مناسب رده سنی بالای ۱۸ سال هستند. برای اینکه بتوانیم فرزندمان را از تماشای یک محصول رسانه‌ای نامناسب نهی کنیم، باید یک محصول جایگزین بهتر و جذاب‌تر به او معرفی کرده و همراهی‌اش کنیم. 

حق‌پناه با معرفی سایت کدومو و اطلاعات تفسیری موجود در آن جهت راهنمایی والدین درباره محصولات رسانه‌ای مناسب برای فرزندانشان، گفت: پیشنهاد این هفته بنده انیمیشن «میچل‌ها علیه ماشین‌ها» ست. کارشناسان ما رده‌بندی سنی مثبت نه سال را برای این انیمیشن پیشنهاد کردند. این یعنی بهترین سن دیدن این انیمیشن نه سال به بالاست. به قدری این انیمیشن با فرهنگ خانواده محور ما ایرانیان تطابق دارد که ممکن است فکر کنید در کشور خودمان ساخته شده. یک سری اطلاعات تفسیری در سایت کدومو برای هر محصول وجود دارد. معیارهایی مثل میزان الگودهی به مخاطب، ناهنجاری اجتماعی، خشونت، ترس و… است. 

این کارشناس رسانه در پایان افزود: با یک بار استفاده فرزندان از انیمیشن، فیلم، بازی، یا کتابی که مناسب سنشان نیست، شاید اتفاقی نیفتد، اما اگر این موضوع تکرار شود، ذائقه او به سرعت تغییر خواهد کرد. این آسیب در نوجوانی و بزرگسالی خودش را نشان خواهد داد. خیلی از خانواده‌ها به سلامت جسمی فرزندشان توجه زیادی دارند اما به سلامت رسانه‌ای و روحی، روانی خود و فرزندانشان کم‌تر اهمیت می‌دهند. محصولات رسانه‌ای را حتما از درگاه‌های رسمی مصرف کنید، چون سلامت آن‌ها بررسی شده است. از سامانه‌های VOD و پلتفرم‌های رسمی نمایش آنلاین فیلم، محصولات را دریافت کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز