خبرگزاری کار ایران

فراخوان دومین دوره جایزه کتاب سال استان مرکزی منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۸۰۰۷

دومین دوره جایزه کتاب سال استان مرکزی (جایزه استاد ابراهیم دهگان) با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، حمایت از نویسندگان و پدیدآورندگان آثار مکتوب فاخر و حمایت از ناشران و فعالان عرصه کتاب در استان در راستای حمایت از تولید آثار مکتوب بومی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران، دومین دوره جایزه کتاب سال استان مرکزی (جایزه استاد ابراهیم دهگان) را آبان سال ۱۴۰۰ برگزار می‌کند. 

بر اساس این فراخوان، آثار منتشر شده و دارای برگه اعلام وصول از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۹ در این دوره از انتخاب کتاب سال داوری می‌شوند. ملاک سال انتشار، شناسنامه کتاب خواهد بود. همچنین، کتاب‎‌هایی که از سوی ناشران استان مرکزی، نویسندگان استان و با موضوع استان مرکزی نگارش شده باشند، در چرخه داوری این دوره از جایزه کتاب سال قرار می‌گیرند و آثار ارسالی صرفاً باید با موضوع گروه‌های معرفی شده کتاب سال استان همخوانی داشته باشند. 

کتاب‌ها می‌توانند از مجموعه کتاب‌های حوزه تالیف، ترجمه و احیای متون پذیرش شوند. منظور از تالیف، پدید آوردن اثری است که محصول خلاقیت ذهن، هنر نویسنده، نتیجه تحقیق و ابتکار او باشد و اقتباس از کار دیگران محسوب نشود؛ ترجمه، برگردان درست متن بر اساس نسخه معتبر و ارائه نزدیک‌ترین متن به نوشته مولف است؛ احیای متون به معنی بازخوانی، بازنویسی و آماده‌سازی یک متن بر اساس نسخ معتبر و ارائه نزدیک‌ترین متن به نوشته مولف است. 

گفتنی است، هر مجلد از کتاب‌های دوره‌ای در صورت استقلال محتوایی حکم یک کتاب مستقل را دارد، در غیر این صورت بررسی کتاب منوط به انتشار بیش از نیمی از مجلدات است؛ مرجع تشخیص این امر، داوران هر موضوع خواهند بود. 

همچنین، مجموعه مقالات و سخنرانی‌هایی که به صورت کتاب چاپ شده‌اند در صورتی داوری می‌شوند که موضوع واحد یا نویسنده واحد داشته باشند و ویراست جدید کتاب‌های علمی، چنانچه به تشخیص گروه داوری حداقل ۴۰ درصد نسبت به ویراست قبلی تغییر کرده باشد، قابل بررسی است. کتاب‌های کمک آموزشی و درسی نیز از دایره انتخاب و داوری جایزه کتاب سال خارج می‌شوند. از هر عنوان کتاب باید دو نسخه در اختیار دبیرخانه قرار گیرد و نسخه‌های دریافتی عودت داده نخواهد شد. 

بر اساس فراخوان دومین دوره جایزه کتاب سال استان مرکزی، داوری و انتخاب کتاب سال استان در دو مرحله انجام خواهد شد؛ در مرحله اول تمام کتاب‌های ارسال شده از هر گروه به دبیرخانه در جلسه مشترک توسط هیئت داوری در گروه مربوطه ارزیابی می‌شود و با رای اکثریت اعضای هیئت داوران از هر گروه ۳ کتاب به مرحله بعد راه پیدا خواهد کرد و در مرحله بعد کتاب‌های راه یافته به مرحله دوم داوری «توسط هیئت داوری برگزیده» بررسی و در هر گروه یک کتاب به عنوان اثر برگزیده انتخاب می‌شود. هیئت داوران می‌توانند حداکثر تا ۳ کتاب را نیز از بین مجموع ۱۱ گروه به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی کند. 

از جمله معیارهای داوری آثار در دومین دوره جایزه کتاب سال استان مرکزی می‌توان به تناسب موضوع و محتوای کتاب با نیازهای علمی و فرهنگی جامعه و کشور، تاثیرگذاری در ارتقای سطح علمی و فرهنگی، تازگی و نوآوری در موضوع، ساختار، پرداخت و نگاه کتاب، رعایت استانداردها در ساخت، فصل بندی، نگارش، دستور زبان و واژگان، رعایت استانداردها در ذکر منابع و مآخذ در آثار تحقیقی و پژوهشی، بهره‌مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، ارزشمندی علمی و محتوایی کتاب، استحکام و زیبایی زبان، التزام به ارزش‌های فرهنگی، دینی و انسانی، برخورداری از قدرت اقناع و تاثیرگذاری عمیق بر مخاطب، رعایت استانداردهای تالیف، تصحیح و ترجمه و پایه‌گذاری و آراستگی کتاب از حیث حروف‌چینی، صفحه‌بندی و چاپ اشاره کرد. 

شایان ذکر است که مهلت ارسال کتاب به دبیرخانه دومین دوره کتاب سال استان مرکزی تا پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۰ بوده و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به نشانی دبیرخانه واقع در اراک، فاز یک شهرک شهید بهشتی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه انتخاب دومین دوره کتاب سال استان مرکزی ارسال کنند. 

آیین پایانی دومین دوره جایزه کتاب سال استان مرکزی و اهدای جوایز در آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. 

گروه‌های ۱۱گانه مورد پذیرش کتاب سال استان مرکزی شامل دین، ادبیات، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، هنر و معماری، فلسفه روانشناسی، کودک و نوجوان، دفاع مقدس، استان مرکزی‌شناسی، علوم خالص و علوم کاربردی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز