خبرگزاری کار ایران

مهرماه امسال همه استان‌ها هنرستان هنرهای زیبا دارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۴۹۷

تفاهم‌نامه همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در زمینه آموزش هنر و هنرستان‌های هنری، دوشنبه هفتم تیرماه امضا شد.

به گزارش ایلنا، سیدمجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و علی اوسط هاشمی (رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور) تفاهم‌نامه همکاری در زمینه آموزش هنر امضا کردند. 

توسعه کمی و کیفی فرهنگ کار، مهارت‌آموزی و کارآفرینی مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر و ایجاد زمینه کسب شایستگی‌های پایه فنی مورد نیاز بازار کار، حرفه‌ها و مشاغل حوزه مربوطه، کمک به شناسایی استعدادهای هنری و ایجاد فرصت‌های آموزش غیر رسمی در حوزه فرهنگ و هنر کشور، معرفی هنرهای بومی و محلی و استفاده از ظرفیت هنرهای اصیل در آموزش‌های آزاد فرهنگی و هنری، توسعه زیر ساخت‌های آموزش الکترونیک و آموزش‌های مجازی از اهداف این تفاهم نامه است. 

مهرماه امسال همه استان‌ها هنرستان هنرهای زیبا دارند

همکاری به منظور شناسایی، استانداردسازی، برنامه ریزی، اشاعه، اجرا و نظارت بر آموزش‌های فرهنگی و هنری، تمرکز بر همکاری مشترک آموزشی در رشته‌های مختلف آموزش‌های آزاد هنری در شاخه‌های: موسیقی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، هنرهای سنتی، خوشنویسی، مد و لباس و…، تدوین و بروز-رسانی استانداردهای آموزشی و تعامل در بهره¬گیری از کارشناسان و متخصصان هنری و فرهنگی از موارد تفاهم نامه است. 

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم امضای تفاهم نامه گفت: هسته اولیه تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هسته آموزشی است و آنچه محمد غفاری (کمال الملک) به عنوان مدرسه صنایع مستظرفه بنا نهاد به تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. هنرستان‌ها با بیش از یک قرن سابقه، بخش مهمی از جریان آموزش هستند و اهمیت آموزش در قانون تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب سال ۱۳۶۵ هم آمده است. 

حسینی درباره روند هنرستان‌های هنرهای زیبا گفت: از سال ۱۲۸۱ تا ۱۳۶۸ هشت هنرستان در کشور راه اندازی شد و پس از آن تا سال ۷۶.۱۸ هنرستان دیگر اضافه شد و از سال ۷۶ تا ۸۴ تعداد ۱۳ هنرستانِ دیگر در کشور راه اندازی شد و در دولت دوازدهم از سال ۹۶ تا مهرماه امسال با راه اندازی ۱۷ هنرستان، تعداد هنرستان‌ها به ۵۶ می‌رسد و تا مهرماه امسال، هیچ استانی بدون هنرستان هنرهای زیبا نخواهد بود. 

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در زمینه مهارت آموزی هنری هم تفاهم نامه‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش در زمینه آموزش‌های مهارتی و کاردانش منعقد شد. در زمینه آموزش غیررسمی هنر نیز ۶۴۰۰ آموزشگاه آزاد هنری با مجوز دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری فعالیت می‌کنند که در چهار سالِ اخیر ۳۱ درصد افزایش داشته است. در زمینه مجوز آموزشگاه‌های آزاد هنری نگاه آمایشی به استعدادها و ظرفیت‌ها و همچنین پوشش مناطق کم برخوردار مورد توجه بوده است و به توسعه کیفی آموزشگاه‌ها نیز توجه شده است و صدور کارت صلاحیت تدریس برای مدرسان آموزشگاه‌ها با ارزیابی متخصصان به کیفیت آموزش کمک می‌کند. 

حسینی ادامه داد: هنر به عنوان ظرفیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌تواند در توسعه اقتصادی هم نقش داشته باشد چون عرصه هنر درون‌زا و برونگراست و مبتنی بر خلاقیت نیروی انسانی است. با توجه به نقش و ظرفیت هنر در توسعه اقتصادی، سند توسعه هنر در سال گذشته تدوین شد و به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه شد. 

حسینی در پایان گفت: تفاهم نامه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور می‌تواند به هم افزایی دو مجموعه در زمینه آموزش هنر و ارتقای کیفی آموزشگاه‌ها کمک کند و سرمایه‌ای برای دو مجموعه داشته باشد که حاصل آن، انتفاع هنرآموزان و هنرجویان است. 

علی اوسط هاشمی؛ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: جغرافیای فرهنگ و هنر ایران وسیع است و با توجه به کثرت و تنوع اقوام و سرمایه‌های فرهنگی و هنری، زنده نگه داشتن فرهنگ و هنر اصیل ایران و نشر و ترویج آن با شیوه‌های نو ضرورت دارد و بنای توسعه هر جامعه بر فرهنگ استوار است. 

هاشمی ادامه داد: با نگرش بخشی توفیق حاصل نمی‌شود و بخش عمده‌ای از مشکلات کشور به فقدان تفکرِ ملی برمی گردد، بنابراین باید نگاه ملی داشته باشیم. خوشبختانه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ با وسعت دید از نگاهِ بخشی عبور کرده است و با نگاه ملی و تعاملی به سرمایه‌سازی و انباشت داشته‌ها توجه دارد سرمایه‌ها را روی هم قرار دهیم و خدمات مردم‌پذیر را ارتقا دهیم و اهداف موردنظر در زمینه ارتقای کیفی آموزش هنر محقق شود. 

هاشمی در ادامه گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به آموزشگاههایی که به مرحله‌ای از کیفیت در ارائه خدمات برسند، اجازه می‌دهد تا در دیگر کشورها نیز شعبه‌ای راه اندازی کنند و در زمینه فرهنگ و هنر نیز می‌توان این موضوع را محقق کرد و استانداردهای رشته‌ها نیز با ارتقای کیفی در اندازه‌های بین المللی باشد و جهان‌پذیر قرار گیرد. این سازمان دارای بیش از ۱۱ هزار آموزشگاه و ۶۰ مرکز تخصصی است و با توجه به نقش سازمان در آموزش حرفه ای، این تفاهم نامه می‌تواند دستاوردهایی برای آموزش هنر و آموزشگاههای آزاد هنری داشته باشد و امیدواریم این تفاهم نامه که با نگاه ملی تدوین شده است، با همین نگاه در دولت فعلی و آینده اجرا شود. 

در امضای این تفاهم‌نامه علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری(، هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی)، احمد صدری (دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور)، مریم پورشهابی (دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس)، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های البرز و قزوین، علیرضا حاتم‌زاده (معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور) و یعقوب نماینده (مدیرکل دفتر آموزشگاه‌های آزاد و مشارکت‌های مردمی این سازمان حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز