خبرگزاری کار ایران

رییس جامعه تور گردانان ایران مطرح کرد:

روسیه، ترکیه‌ی دوم برای گردشگران ایرانی خواهد بود/ دولت هیچ کاری برای شناساندن جاذبه‌های ایران به روس‌ها نکرد/ معرفی تعداد محدودی از آژانس‌ها برای برگزاری تور روسیه خلاف قانون است/ زمانی برای صدور ویزا مشخص نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۸۱۸

ابراهیم‌ پورفرج با اشاره به آنکه لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه، روسیه را تبدیل به مقصدی مانند ترکیه برای گردشگران ایرانی می‌کند، گفت: روس‌ها اطلاعی از جاذبه‌های ایران ندارند و آن را نمی‌شناسند. ضمن آنکه زمانی برای صدور ویزا مشخص نشده و ما همچنان در این‌باره بلاتکلیف هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم‌ پورفرج (رییس جامعه تور گردانان ایران) با اشاره به آنکه درحال حاضر اجازه ورود تورهای خارجی داده نشده است، گفت: وزیر بهداشت فقط اجازه ورود گردشگران سلامت را داده است چراکه در این حوزه از منافع حضور گردشگران برخوردار می‌شوند اما هنوز اجازه ورود سایر گردشگران داده نشده است. حتا اجازه ورود به گردشگرانی که از مرز وارد می‌شوند و طبیعتگرد هستند نیز داده نمی‌شود.

تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که چندی پیش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران و آژانس فدرال گردشگری روسیه، موافقتنامه‌ای مبنی بر لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان جمهوری اسلامی ایران و شهروندان فدراسیون روسیه منعقد کردند که برای دوره زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ اجرایی خواهد شد. پورفرج با اشاره به آنکه لغو روادید به تنهایی نمی‌تواند عامل تقویت تورگردانی باشد، تصریح کرد: لغو روادید می‌تواند تعداد ورود گردشگران را تغییر دهد اما در شرایط فعالیت ۵ هزار شرکت خدمات مسافرتی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نیروی فعال دارند، تغییر آنچنانی ایجاد نمی‌کند. ضمن آنکه بخش خصوصی از مفاد موافقتنامه‌ای منعقد شده اطلاعی ندارد و این قرارداد در قالب مسئولان دولتی امضا شده است. همچنین شنیده شده این تفاهم نامه به صورت لغو روادید برای تورهای گروهی است که می‌توانیم سفرنامه‌های از قبل تعریف شده برای آن‌ها در نظر بگیریم.

 مسئولان گردشگری کشور تاکید دارند، تعدادی از آژانس‌های گردشگری ایران و روسیه به‌عنوان مجری تحقق و برگزاری این رویداد انتخاب و معرفی خواهند شد. این درحالی است که به عقیده رییس جامعه تور گردانان ایران چنین امری خلاف قانون است و تمام آژانس‌های دارای مجوز باید این امکان را داشته باشند که در حوزه تورهای روسیه ورود کنند، پورفرج گفت: بارها دراین خصوص با دولت صحبت کرده‌ایم که کارهای خلاف انجام ندهند. اینکه چند آژانس اجازه برگزاری تور روسیه داشته باشند، خلاف است. مسئولان به ۵ هزار شرکت مجوز برگزاری تور داده‌اند، آیا مسئولان به اشتباه مجوز داده‌اند که اکنون می‌خواهند برگزارکنندگان تور را محدود کنند؟ آیا معتقد هستند مابقی دفاتر خدمات مسافرتی توانایی لازم را ندارند؟ در این‌صورت چرا مجوز دادند؟

به اعتقاد پورفرج، موضوع برداشتن ویزا در قالب تورهای گروهی بین ایران و روسیه نیست بلکه باید ببینیم روس‌ها چه شناختی نسبت به ایران دارند تا این مقصد را برای سفر انتخاب کنند. هرچند روابط سیاسی بین دولت ایران و روسیه خوب است اما ارتباط مردم در میان این دو کشور ضعیف است.

البته باید یادآور شد موضوع لغو روادید تورهای گروهی بین ایران و روسیه از تاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۶ تاکنون مطرح است و اکنون به مرحله اجرا نزدیک می‌شود اما طی این سال‌ها هیچ فعالیتی برای شناساندن جاذبه‌های ایران به روس‌ها انجام نشده. رییس جامعه تور گردانان ایران معتقد است: بازارسازی برعهده دولت است اما طی این سال‌ها مسئولان گردشگری ایران هیچ فعالیت درخوری برای معرفی جاذبه‌های ایران به روس‌ها انجام نداده‌اند. این امر همچون سفر ایرانی‌ها به ترکیه خواهد شد. سالانه بیش از ۲ میلیون نفر از ایران به ترکیه سفر می‌کنند اما تعداد گردشگران ترک که به ایران می‌آیند، بسیار اندک است. درخصوص روسیه نیز چنین خواهد شد. بازار ایران برای روسیه بسیار خوب است اما قطعا بالعکس آن صدق نمی‌کند.

اگر نگاهی به سیاست‌های روسیه درخصوص برگزاری تورهای گردشگری داشته باشیم، شاهد آن خواهیم بود که چندی پیش آژانس گردشگری فدرال روسیه (روس توریسم) به توراپراتورهای این کشور توصیه کرد، گردشگرانی را که در یک سال گذشته موفق نشده‌اند سفر بروند و سفر آن‌ها به تعویق افتاده است، باید در اولویت به ترکیه اعزام شوند.

به دلیل بسته بودن مرزها و کندی واکسیناسیون در ایران، درحال حاضر ایران مقصد سفر گردشگران روس نخواهد بود. پورفرج معتقد است: نه تنها گردشگران روس، بلکه بسیاری از گردشگران خارجی که خواستار سفر به ایران هستند درحال حاضر به دلیل شرایط موجود سفر خود را به تعویق انداخته‌اند. ضمن آنکه بسیاری از گردشگران که اکنون در جاده ابریشم در تردد هستند از تمام کشورها ویزا دریافت می‌کنند به جز ایران. گردشگران خارجی از اروپا نیز خواستار سفر به ایران هستند اما ویزا به آن‌ها داده نمی‌شود. آن‌ها دائم از ما می‌پرسند که چه زمانی ویزا صادر می‌شود و ما پاسخی جز "نمی‌دانم" برایشان نداریم. حتا وزارت خارجه دراین خصوص تصمیم‌گیر نیست و وزارت بهداشت تصمیم می‌گیرد.

او در ادامه تاکید کرد: وزارت بهداشت اطلاعی از گردشگری ندارد، بازار گردشگری رانمی‌شناسد. وزارت میراث و گردشگری نیز در این خصوص کاری نمی‌کند و شاید توضیحات کافی به مسئولان درخصوص لزوم ورود گردشگران خارجی داده نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز