خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

درحال از دست دادن بازارهای هدف اروپا هستیم/ از بار پشت‌بام‌های شهر جهانی یزد کاسته شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۴۳۵۱

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به آنکه به دلیل مشخص نبودن وضعیت صدور ویزا، گردشگران خارجی را از دست خواهیم داد از وضعیت بحرانی گردشگری داخلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی فاطمی (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد) با اشاره به آنکه حوزه گردشگری در وضعیت بدی به سر می‌برد، گفت: این روزها درحال از دست دادن فرصت‌هایی برای جذب گردشگران خارجی هستیم که اگر هرچه زودتر به آن نیاندیشیم دیگر قابل بازیابی نیست.

او ادامه داد: در پی پویش انجام شده توسط هتلداران و کارگزارانی که در کشورهای مختلف برای ما کار می‌کردند و تور می‌آوردند، متوجه شدیم تمایل سفر به ایران وجود دارد و درخواست سفر به ایران برای مهرماه نیز وجود دارد. این درحالی است که باید کارهای رزرواسیون و صدور ویزا چند ماه زودتر انجام می‌شد تا راه برای حضور گردشگران خارجی هموار شود این درحالی است که هنوز تکلیف ما برای حضور گردشگران و دادن اجازه برای ورودشان مشخص نیست. معلوم نیست که ویزا ارائه می‌شود یا خیر. هنوز تکلیف بازگشایی مرزهایمان مشخص نیست.

فاطمی خاطرنشان کرد: تمام این موارد درحالی اتفاق می‌افتد که بیشتر کشورها گردشگری واکسن را راه انداخته‌اند و به افرادی که واکسن زده‌اند اجازه ورود می‌دهند. ایران هنوز در این زمینه فعال نشده. البته تناقضاتی نیز وجود دارد به طور مثال، وزارت بهداشت اجازه فعالیت به گردشگری سلامت را می‌دهد حال آنکه واکسن زده باشند یا نه! اما اجازه ورود سایر گردشگران ولو آنکه واکسن زده باشند را نمی‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد یادآور شد: نباید فراموش کرد که در منطقه رقبایی مانند اردن، الجزایر، مراکش و… به دنبال جذب گردشگر هستند و اگر نتوانیم گردشگران را حفظ کنیم قطعا رقبای ما جایگزین ایران خواهند شد. بیشتر گردشگران ما از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند و بلژیک است و درخواست برای سفر به ایران دارند اما نمی‌توانند ویزا دریافت کنند. رقبای ما نیز از این فرصت استفاده خواهند کرد.

او تصریح کرد: سال‌ها برای جذب این گردشگران تلاش کردیم، در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کردیم، زمان گذاشتیم و فم تور برگزار کردیم و توانستیم در میان مقاصد سفر آن‌ها قرار گیریم و حتا بهار عربی نیز به ما کمک کرد تا کشورهایی مانند مصر از گزینه‌های سفر گردشگران اروپایی خارج شود و ایران جایگزین آن شود اما اکنون با تعلل در صدور ویزا، مصر و مراکش تلاش دارند به جایگاه قبلی خود بازگردند. به طور مثال چندی پیش یکی از کارگزاران در روسیه که حدود ۵ سال بود تورهای خود را به سمت ایران می‌آورد، اکنون باز به سمت مصر بازگشته چراکه آن‌ها ویزای واکسن می‌دهند و ما چنین ویزایی را حتا به افرادی که دو دوز واکسن خود را زده‌اند، نمی‌دهیم.

وضعیت گردشگری داخلی بحرانی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد درخصوص وضعیت گردشگری داخلی نیز گفت: گردشگری داخلی برای استانی مانند یزد که در زمان کم مسافر قراردارد، بسیار بحرانی شده چراکه در سال‌های قبل در این زمان شاهد حضور بک بکرها بودیم و حتا مسافران خارجی نیز سفر می‌کردند اما اکنون تنها گردشگران ما در حد افرادی است که برای انجام ماموریت سفر می‌کنند. در این میان تعدادی از کمپ‌های کویری در شهرهای مختلف یزد به دلیل نبود پول به حال خود رها شده و مورد دستبرد قرار گرفته.

مرمت بناها

فاطمی با اشاره به آنکه درحال حاضر پروژه‌های مرمتی درحال انجام است، گفت: مرمت واندود بیشتر پشت بام‌های بازار و میدان امیرچخماق انجام شده همچنین نارین قلعه و حصار تاریخی در دست مرمت است و بخش‌هایی از نارین قلعه و حصار تاریخی که ریخته بود، مرمت شد. حصارها و دروازه‌های شهرهای اردکان، میبد و یزد با کمک شهرداری به منظور خواناسازی شهرها در دست اجراست.

او ادامه داد: عمده تخریب‌هایی که در بافت‌های تاریخی یزد شاهد هستیم به دلیل‌عدم رسیدگی به پشت بام‌هاست. در برخی از موارد شاهد تلمبار شدن حدود ۶۰ سانتی‌متر خاک بر روی پشت بام‌ها هستیم چراکه سال‌هاست بدون در نظر گرفتن موارد مرمتی، کاهگل روی کاهگل انجام و سبب سنگین شدن بام‌ها می‌شود. این امر احتمال ریزش را افزایش می‌دهد. چنانکه می‌توان گفت وضعیت باغ دولت آباد خیلی بد بود اما مرمت انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز