خبرگزاری کار ایران

نشست خبری نهمین دوسالانه نقاشی ایران برگزار شد/دوسالانه با هدف کشف استعدادهای جوانان برگزار شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۸۷۷

مدیر نهمین دوسالانه نقاشی ایران گفت: چهار هزار و ۴۱۱ اثر از یک هزار و ۹۰۴ هنرمند به بخش سراسرنما ارسال شده که ۷۵ درصد آثار رسیده به بانوان هنرمند اختصاص داشته است.

به گزارش ایلنا، نشست خبری نهمین دوسالانه نقاشی ایران ظهر روز سه‌شنبه (یکم تیرماه) با حضور امیر راد (مدیر نهمین دوسالانه نقاشی ایران)، محمدرضا فیروزه‌ای، علی ندایی، هلنا شین دشتگل، مژگان قدوسی از اعضای شورای سیاست‌گذاری این رویداد، در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد. 

در این نشست، امیر راد (مدیر نهمین دوسالانه نقاشی ایران) در سخنانی اظهار کرد: ششمین دوسالانه نقاشی ایران، آخرین بینالی است که در سال ۱۳۸۲ از سوی انجمن نقاشان ایران برگزار شد. بینال فعلی قرار بود سال ۹۹ برگزار شود، اما شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و تأخیر در برگزاری بینال مجسمه‌سازی، تاریخ برگزاری را به امسال موکول کرد که اکنون ۱۸ سال از آن دوسالانه فاصله گرفتیم. 

او با اشاره به از میان برداشته شدن محوریت مدیوم در دوسالانه‌های معتبر جهانی گفت: ساختار انجمن‌ها رسانه محور هستند درحالی که چشم‌انداز دوسالانه نقاشی در آینده فاصله گرفتن از رسانه محوری است و به دنبال برگزاری دوسالانه هنر هستیم. درحالی که انجمن‌ها چون ساختارشان رسانه محور است موجب شده است که در رسانه تخصصی خود این فعالیت‌ها را انجام دهند. 

راد افزود: وقتی موضوع بینال هنر است، مشکل عنوان ساختار رسانه‌ای هنر از سوی انجمن‌ها است و حتی بیشتر در این رویدادها شاهد حرکت آثار به سوی میان رسانه‌ای هستیم که با تمرکز آن‌ها بر رسانه هنری انجام می‌شود. بنابراین تصمیم گرفتیم چشم‌انداز این بینال غیر رسانه محور باشد، اما نیم‌نگاهی به رسانه نقاشی داشته باشد. 

او در تشریح فضای نهمین دوسالانه نقاشی ایران گفت: این رویداد در سه بخش سراسرنما (panorama)، کیوریتوریال (curatorial) و گفت‌وگو (forum) برگزار خواهد شد. بخش سراسرنما رویکرد سنتی دارد که کشف استعدادهای جوان از وظایف آن است. 

مدیر نهمین دوسالانه نقاشی ایران به استقبال ۲۰ درصدی شرکت کنندگان از این رویداد اشاره کرد و گفت: چهار هزار و ۴۱۱ اثر از یکهزار و ۹۰۴ هنرمند به بخش «سراسرنما» ارسال شد که ۷۵ درصد آثار رسیده به بانوان هنرمند اختصاص داشت. همچنین ۲۰ مرداد آثار انتخابی این مرحله به خانه هنرمندان ارسال می‌شوند تا به صورت حضوری، انتخاب نهایی صورت گیرد. 

رییس انجمن نقاشان ایران ۵ شهریور را همزمان با آغاز به کار بخش کیوریتوریال، تاریخ افتتاح رسمی نهمین دوسالانه عنوان کرد و گفت: در این بخش سه کیوریتور حضور دارد که با توجه به اینکه این بخش مکان مکان محور است هنوز محل برگزاری آن قطعی نشده است. 

مدیر نهمین دوسالانه نقاشی ایران از حضور پروژه‌های مستقل در بخش گفت‌وگو خبر داد و گفت: اساس این بخش بر روی پروژه‌های تحقیقی و پژوهشی بنا شده است و محدودیت زمانی ندارد. می‌تواند پیش از آغار رسمی دوسالانه شروع شود و بعد از آن هم ادامه یابد

راد با اشاره به تقدیر از هنرمندان در این رویداد گفت: بخش نمایش آثار مدعوین را در کنار بخش «سراسرنما» خواهیم داشت چون وقتی یک رویداد سال‎ها برگزار نمی‌شود، جایگاه خود را از دست می‌دهد و امکان دارد هنرمندان تثبیت شده در بخش سراسرنما شرکت نکنند. 

این نقاش در تشریح دلایل دلایل تعویق برگزاری دوسالانه در این سال‌ها گفت: برگزاری دوسالانه فقط یک خواسته از طرف نهادها نیست، بلکه باید همراهی و هم‌نظری بین مجموعه‌های برگزار کننده وجود داشته باشد. نبود هماهنگی‌های لازم میان این نهادها بخشی از دلایل این تعویق بود. 

او با اشاره به تحولات ساختاری در بستر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی متکی بر زمان و مکانِ کنونی گفت: درحال حاضر مرجعیت از بینال خارج شده است. در گذشته همه هنرمندان در بخش فراخوانی حضور پیدا می‌کردند اما باید اکنون حضور درستی در کنار دیگر مراجع داشته باشیم تا هنرمندان ترغیب به حضور در رویدادی شوند که ۱۰ سال از برگزاری آخرین دوره آن گذشته است. باید به دنبال ایجاد ساختاری باشیم که بتواند مطالبات هنرمندان را برآورده کند. 

راد با اشاره به احتمالات شیوع ویروس کرونا در ایام برگزاری دوسالانه گفت: ما در انجمن هنرمندان نقاش ایران دومین نهادی بودیم که نمایشگاه تور مجازی برگزار کردیم، بنابراین اگر نتوانیم در شهریور بخش‌هایی را به صورت فیزیکی برپا کنیم، آن بخش‌ها را آنلاین برگزار خواهیم کرد اما بخش کیوریتوریال که مکان‌مند است به صورت مجازی امکان برگزاری ندارد. 

این هنرمند نقاش به رایزنی با چند گالری در منطقه ۶ تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به حضور خانه هنرمندان و بخش مهمی ازر گالری‌های تهران در این منطقه، در حال برنامه ریزی هستیم که به برخی از رخدادهای دوسالانه از منظر شهری در این منطقه پرداخته شود. 

راد از اعطای جایزه نقاشی در این دوره خبر داد و گفت: این جایزه از طریق فراخوان با حمایت بیمه سامان برگزار خواهد شد که بزرگترین جایزه نقدی در نقاشی ایران است. 

در ادامه، محمد فیروزه‌ای (عضو شورای سیاست‌گذاری) این رویداد با تشریح قدمت دوسالانه‌ها در ایران گفت: تمامی دوسالانه با هدف کشف استعدادهای جوانان برگزار شده است و در سیر تحول هنرهای تجسمی بسیار موفق بوده است. نکته مهم آسیب‌شناسی‌عدم برگزاری دوسالانه در این ۱۰ سال گذشته است و اکنون باید حدود ۲۰ دوسالانه برگزار می‌کردیم درحالی که اکنون هشتمین دوره را تجربه می‌کنیم. 

او افزود: نبود چنین فضاهایی در فضای نقاشی ایران آسیب‌های جدی وارد می‌کند که خصوصا هنرمندان شهرستانی که دسترسی به فضای نمایش آثار خود را نسبت به پایتخت ندارند بیشترین لطمه را دیدند. 

فیروزه‌ای فاصله برگزاری این رویداد را در این سال‌ها در پایین آمدن کیفیت نقاشی مهم دانست و گفت: زمانی که یک رویداد ۱۰ سال از برگزاری آن می‌گذرد بدون شک شاهد کاهش قدرت آثار خواهیم بود. 

عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه گفت: تداوم و برگزاری این رویداد هدف اصلی است تا بتوانیم به مسئولین گوشزد کنیم که چنین فضایی نیاز هنر کشور است تا این راه بن بست، گشوده شود و انرژی جوانان در سراسر کشور به هدر نرود. برگزاری دوسالانه به صورت سنتی دیگر امکان برگزاری ندارد و باید بر اساس نگاه معاصر به هنر برگزارشود. در این راستا تلاش‌های زیادی انجام شده است که امیدوارم در آینده شاهد برگزاری دوسالانه هنر باشیم. 

علی ندایی، عضو دیگر شورای سیاستگذاری این رویداد نیز سخنان خود را با نقل استاد جلیل ضیاپور آغاز کرد: در کشور ما هنر همانند چرخ پنجم خودرو است؛ یعنی زاپاس است که در شرایط ضروری به آن نیاز است و دوباره کنار گذاشته می‌شود. به نظرم حرف پرمغزی است که درباره اکنون هم صدق می‌کند. 

ندایی به کاستی در بودجه دوسالانه اشاره کرد و گفت: اگر برای هنر هزینه نشود نمی‌توان کارهای جدی انجام داد و اکنون با هیچ داریم کار انجام می‌دهیم. در ورزش به دنبال کسب شخصیت هستم که اعتبار به دست آوریم در حالی که ما در هنر اعتبار داریم و به آن نمی‌پردازیم. 

انجمن هنرمندان نقاش ایران با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر بخش «سراسرنما» نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران را در شهریور ماه ۱۴۰۰ به مدت یک ماه برگزار خواهد کرد. 

اعضای هیات انتخاب این دوره از دوسالانه نقاشی عبارتند از: فرح اصولی، علیرضا آدم‌بکان، فریدون امیدی، بهزاد حاتم، داریوش حسینی، رزیتا شرف‌جهان، علی نصیر.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز