خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بافت‌های فرهنگی–تاریخی وضعیت خوبی ندارند/ برنامه‌ها روی کاغذ باقی می‌مانند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۸۱۲

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بافت‌های فرهنگی–تاریخی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند و با محدودیت‌های مختلفی روبه رو هستند و دولت نیز نتوانسته در حوزه نوسازی، بهسازی و بازسازی بافت‌های تاریخی اقدام کند. می‌توان گفت بیشتر امور در حد طرح روی کاغذ باقی مانده است.

به گزارش ایلنا، علیرضا انیسی (معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) با تاکید برآنکه در حوزه پژوهش ارتقای این حوزه مد نظر است، گفت: سعی ما بر آن است تا سه حوزه فرآیندسازی برای انجام طرح‌های پژوهشی، ارتقای اعضای هیات علمی، بهره‌برداری از نتایج و دست آوردهای طرح‌های پژوهشی در وضعیت موجود را بهبود بخشیم.

به گفته او، هرچند تاکنون کارهای انجام شده قابل قبول است اما دو رویکرد مد نظر قرار دارد: نخست درصدد کاربردی‌سازی طرح‌های پژوهشی هستیم و در ادامه سعی ما بر آن خواهد بود که نیازهای وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را فراهم کنیم.

دانشیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان ساخت: نیازمند پژوهش‌های کاربردی برای بهبود کیفیت کار در حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم؛ هرچند برنامه ریزی برای انجام پژوهش در تمام این موارد مقطعی است و بر اساس شرایط موجود اولویت‌ها مشخص می‌شود در این میان میراث‌فرهنگی و بعد از آن گردشگری و سپس صنایع دستی در اولویت قرار دارد.

او ادامه داد: نیازمند یک برنامه مدون هستیم تا اولویت‌ها را بشناسیم. نباید فراموش کرد که پژوهشگاه میراث و گردشگری همیشه از کمبود بودجه رنج می‌برد و هیچگاه بودجه کافی نداشت اما اگر بتوانیم مشارکت وزارتخانه میراث را داشته باشیم و طرح‌های با کیفیت بهتر ارائه کنیم، خواهیم توانست از اداره برنامه و بودجه اعتبار دریافت کنیم و درحوزه‌های مختلف مرمت و حفاظت پیشتر بیشتری داشته باشیم. همواره در حوزه علوم انسانی و هنر با کمبود بودجه روبه رو بوده‌ایم و هستیم چراکه اولویت دولت با بخش فرهنگ نیست. سعی ما برآن است که با توجه به اعتبار موجود بتوانیم اولویت‌بندی کنیم و در اسرع وقت پژوهش‌های لازم انجام شود.

انیسی درخصوص روی کار آمدن دولت جدید و تغییرات احتمالی که پژوهشگاه میراث و گردشگری با آن روبه رو خواهد شد، گفت: پژوهشگاه میراث و گردشگری یک نهاد علمی است و با تغییر دولت کاری ندارد. اگر هم تغییری ایجاد شود، ما از ظرفیت پژوهشی خود استفاده می‌کنیم. تغییرات احتمالی در حوزه میراث و گردشگری نیز به وزیر آینده وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بستگی دارد. اینکه اولویت دولت در حوزه پژوهش چیست و چگونه عمل خواهد کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به سئوالی مبنی برآنکه آیا پژوهش از اولویت‌های دولت دوازدهم بوده است یا خیر گفت: در شرایط نرمان به سر نمی‌بریم. در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم. دولت با محدودیت‌های مالی جدی روبه روست. درحد توانمان کار کردیم و بودجه دریافت کردیم البته همیشه ناکافی بود. البته سعی ما برآن است تا با دانشگاه‌های مرجع تفاهم‌نامه همکاری امضا کنیم. هرچند در گذشته تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌های مختلف منعقد شده است اما بیشتر این تفاهم‌نامه‌ها به نتیجه نرسیده‌اند.

انیسی که پیش از این رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی –تاریخی بوده، در ارزیابی خود از این بخش گفت: بافت‌های فرهنگی –تاریخی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند و با محدودیت‌های مختلفی روبه رو هستند و دولت نیز نتوانسته در حوزه نوسازی، بهسازی و بازسازی بافت‌های تاریخی اقدام کند. بیشتر امور در حد طرح روی کاغذ باقی مانده. حوزه میراث‌فرهنگی تکالیف حاکمیتی دارد که تقریبا در این حوزه موفق بوده اما در حوزه اجرایی به دلیل کمبود بودجه نتوانسته کار جدی پیش ببرد.

او درخصوص برقراری تعامل بین بخش‌های مختلف میراث فرهنگی و دستگاه‌های مجری گفت: تعامل دو بخش دارد. تعامل فکری و تعامل اجرایی. تعامل اجرایی به سیاست‌های هماهنگی در سطح دولت بازمی‌گردد. از آنجایی که هنوز نتوانسته‌ایم وارد یک سیستم و راهکار برای حل مسائل میان دستگاهی شویم نتوانسته‌ایم به این تعامل دست یابیم. همه دستگاه‌ها از منظر خود به موضوع نگاه می‌کنند و از آنجایی که گفتگو کمتر صورت می‌گیرد همیشه با مشکل برخورد می‌کنیم. البته به لحاظ نظری مشکلی در میان دستگاه‌ها وجود ندارد اما در اجرا به مشکل می‌خوریم. چراکه محور و ملاک سلیقه افراد است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین از برگزاری اولین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث شهری خبر داد و گفت: این همایش اسفند ماه سال جاری با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان امر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز