خبرگزاری کار ایران

فراخوانی برای همایش «انسان شناسی در حکمت ابن‌سینا»

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۲۵۵۰

فراخوان مقالات همایش بین‌المللی «انسان شناسی در حکمت ابن‌سینا»(IBSIC) از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اعلام شد.

به گزارش ایلنا، ابن‌سینا و انسان‌شناسی فلسفی با آنکه به نحو مستقل ارزش پژوهش دارند، در پیوند با هم، موضوع همایشی را پدید آورده‌اند. برخی ما را به خوانش ژرف متون کهن فلسفی فرامی‌خواند، که ابن‌سینا در آثار خود به ارزیابی انتقادی صاحبان آن افکار اهتمام ورزیده است و اثر این ارزیابی‌ها تا روزگار ما برجای مانده است، و برخی دیگر از وضع بشر امروزی و دغدغه‌های چالش‌برانگیزش حکایت می‌کند.

اگر قرار بود ابن ‌سینا صرفاً به سبک قدما از منظر فلسفی به جایگاه انسان و قوای شناختی او بپردازد و از نخستین آثارش الشفاء گرفته تا یکی از آثار پایان عمرش، الإشارات و التنبیهات مباحثی چون اثبات نفس، انسان معلّق در فضا، اصناف ادراک، حدوث رنگ‌ها، سبب رؤیت، حواس باطنی، نبوّت، عقل فعّال و اتّحاد عاقل و معقول را یک به یک وارسی کند دیگر چه او را بر آن داشت تا رساله‌های مستقلی چون النفس علی سنّه الاختصار، النفس علی طریق البرهان، النفس الناطقه و چندین رساله دیگر را در موضوع نفس بنگارد؟

افزون بر اینها، ماجرای «سلامان و ابسال» و «رساله الطیر» و «حیّ بن یقظان» را چو نیک بنگریم چه بسا بتوان نوعی بیان سرگذشت نفس و چالشهای آن در ساحتهای گوناگون انسانی و البته با تعابیر دیگر دانست.

انسان‌شناسی فلسفی در حکمت ابن‌سینا روزنه‌ای است برای شناسایی افق‌های گوناگونی که ما را در جستجوی خستگی‌ناپذیر نفس بر پایۀ متون فلسفی یاری می‌رساند. اینها همگی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران را بر آن داشت تا از منظری امروزی و با انتظارات بشر معاصر به خوانش میراث نفس‌شناسی ابن‌سینا بپردازد و از دانشوران، محققان و پژوهشگران این عرصه برای ارسال مقاله فراخوان داده است.

همایش بین‌المللی «انسان شناسی در حکمت ابن‌سینا» (IBSIC) در تاریخ‌های یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، ۵ - ۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌گردد. کمیته علمی همایش از فرهیختگان و پژوهشگران حوزه‌های حکمت و فلسفه دعوت می‌نماید که دستاوردهای پژوهشی خود را در قالب مقاله به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.

محورهای همایش عبارتند ازعلم النفس، اخلاق، انسان و مدینه، انسان و عالم، انسان و دین، انسان و زبان و زندگی و مرگ.

ریاست این همایش را سیدمحمود یوسف‌ثانی به عهده دارد.

سایر عوامل این همایش عبارتند از:

دبیران علمی همایش: لیلا کیان‌خواه و محمدجواد اسماعیلی.

دبیر تخصصی همایش: هدیه امیدزمانی

دبیران اجرایی همایش: سعید ماخانی، حسین رستمی جلیلیان

مهلت ارسال چکیده مقالات پایان تیر و مهلت ارسال مقالات کامل پایان مهر ماه ۱۴۰۰ است.

همایش بین‌المللی «انسان‌شناسی در حکمت ابن‌سینا» پنجم تا هفتم دی ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص همایش به وبگاه آن به آدرس زیر مراجعه کنند:

IBSIC.irip.ac.ir

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز