خبرگزاری کار ایران

پیشگیری از شیوع شایعه

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۲۰۷۳

به گزارش ایلنا، در دنیای آنلاین و فضای مجازی، «شایعه» از پرتکرارترین کلماتی است که روزانه می‌شنویم. این سؤال مطرح است که شایعه دقیقاً چیست؟ شایعه پدیده‌ای اجتماعی و روانی است که به بیان مسائل پوچ و بی‌اساس و نشر و گسترش آن‌ها می‌پردازد. شایعه جایی مطرح می‌شود که زمینه دسترسی به اخبار موثق امکان‌پذیر نباشد. شایعه، انتقال شفاهی پیامی است که برای برانگیختن باور مخاطبان و همچنین تأثیر در روحیه آنان ایجاد می‌شود. مطالب کلی شایعه باید حول محورهای اساسی و مهمی باشد که مخاطب نسبت به آن حساسیت بالایی دارد.

بهترین شیوه برای القای پیام موردنظر در زمان‌هایی که پخش پیام به‌طور شفاف و روشن امکان‌پذیر نیست یا فرستنده فکر می‌کند با مشکلات قانونی روبه‌رو می‌شود استفاده از شایعه است.

شایعه به دلیل غیرصریح و مبهم بودن، معمولاً تأثیرات عمیقی بر شنونده دارد. اصطلاحاتی مانند «گفته می‌شود»، «شنیده می‌شود»، «به گفته منبعی ناشناس»، «فردی که نمی‌خواست نامش فاش شود»، «در خبرها آمده است» از عبارت‌های رایجی هستند که برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی برای بیان محتوای خودشان استفاده می‌کنند تا صحت خبرشان را به افکار عمومی القا ‌کنند. بهتر است با دقت و هوشمندی در مواجهه با اخبار، آن‌ها را از منابع موثق پیگیری و درباره صحت آن‌ها اطمینان پیدا کنید تا اسیر اخبار دروغین و شایعات فضای مجازی نشوید.

#سواد رسانه ای

#فضای_مجازی

#شبکه های اجتماعی

#شایعه

حجم ویدیو: ۱۶.۲۲M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۳۸ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز