خبرگزاری کار ایران

پایان بهارانه کتاب با فروش بیش از ۵۶۰ هزار نسخه کتاب

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۷۴۲

ایوب دهقانکار اظهار کرد: در بهارانه کتاب ۱۴۰۰، ۵۶۱ هزار و ۸۹۳ نسخه کتاب به ارزش ۲۲۰میلیارد و ۸۳۶ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۵۴۹ ریال رسید.

به گزارش ایلنا، ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با پایان یافتن هفدهمین دوره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) درباره یارانه اختصاص یافته به استان‌ها در طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ توضیح داد و گفت: مجموع کل یارانه اختصاص یافته به بهارانه کتاب ۱۴۰۰، ۴۲میلیارد و ۲۲ میلیون ریال بود که از این مبلغ، ۷میلیارد و ۲۷۰ میلیون و ۶۰۰هزار ریال به استان تهران و ۳۴میلیارد و ۷۵۱ میلیون و ۴۰۰هزار ریال به سایر استان‌ها تعلق گرفت.

وی افزود: از مبلغ کل یارانه اختصاص یافته، ۳۹ میلیارد و ۵۹۴میلیون و ۹۲۹ هزار و ۴۳۹ ریال در کل کشور مصرف شده است که ۶میلیارد و ۷۴۵ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۹۴۴ ریال در استان تهران و ۳۲ میلیارد و ۸۴۸میلیون و ۹۶۸ هزار و ۴۹۵ ریال در سایر استان‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

او با اشاره به میزان یارانه مصرف شده در دو طرح بهارانه کتاب ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بیان کرد: در بهارانه کتاب سال ۹۹، ۲۰میلیارد و ۷۹۲ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۷۳۳ ریال یارانه مصرف شده بود اما در بهارانه کتاب ۱۴۰۰ این میزان با افزایش ۹۰درصدی همراه بود و به ۳۹میلیارد و ۵۹۴میلیون و ۹۲۹ هزار و ۴۳۹ ریال رسیده است.

دهقانکار همچنین عنوان کرد: از مجموع ۵۶۱ هزار و ۸۹۳ نسخه کتاب فروخته شده در طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ به ارزش ۲۲۰ میلیارد و ۸۳۶میلیون و ۵۴۳ هزار و ۵۴۹ ریال، کتابفروشی‌های استان تهران توانستند ۹۳هزار و ۲۱۸نسخه کتاب به ارزش ۳۶میلیارد و ۵۰۰میلیون و ۳۷۰هزار و ۵۴۴ ریال به فروش برسانند و کتابفروشی‌های سایر استان‌ها نیز توانستند، ۴۶۸هزار و ۶۷۵ نسخه کتاب به ارزش ۱۸۴ میلیارد و ۳۳۶ میلیون و ۱۷۳هزار و ۵ ریال کتاب بفروشند.

او با بیان این‌که استان تهران با فروش ۳۶میلیارد و ۵۰۰میلیون و ۳۷۰هزار و ۵۴۴ ریال در این دوره از طرح توانست  ۱۷درصد از کل فروش کتاب‌ها را به نام خود ثبت کند، اظهار کرد: استان خراسان رضوی نیز با فروش ۲۵میلیارد و ۴۲۹ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۴۶۱ ریال توانست ۱۲درصد از کل فروش کتاب‌ها را از بین ۳۱ استان شرکت‌کننده در طرح به نام خود کند. همچنین، اصفهان هم توانست با فروش ۲۴میلیارد و ۸۶میلیون و ۵۴۶ هزار و ۸۳۳ ریال سهم ۱۱درصدی از کل فروش در استان‌ها را از آن خود کند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به میزان مشارکت کتابفروشی‌های عضو طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: ۹۲۱ کتابفروشی از سراسر کشور در بهارانه کتاب ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرده‌اند که ازاین تعداد ۸۸۷ کتابفروشی برای مشارکت در طرح تایید شدند که از بین این تعداد، ۲۰۶ کتابفروشی در شهرستان‌ها و ۶۸۱ کتابفروشی در مراکز استان‌ها حضور داشتند. این آمار نشان‌دهنده افزایش حضور و مشارکت ۳۳درصدی کتابفروشی‌ها در مقایسه با بهارانه کتاب سال ۹۹ است؛ گفتنی است در بهارانه کتاب سال گذشته ۶۶۷ کتابفروشی از سراسر کشور فعالیت داشتند.

وی در ادامه تصریح کرد: از بین ۳۱ استان مشارکت‌کننده در طرح‌، استان تهران با ۱۳۵ کتابفروشی در صدر قرار دارد و پس از آن خراسان رضوی با ۱۱۲ کتابفروشی، قم با ۸۳ کتابفروشی، اصفهان با ۸۰ کتابفروشی، آذربایجان شرقی با ۵۹ کتابفروشی، کردستان با ۴۵ کتابفروشی و فارس با ۴۵ کتابفروشی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

ایوب دهقانکار در پایان سخنان خود درباره میزان فروش کتاب در استان‌ها توضیح داد و گفت: استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، قم، گیلان، آذربایجان‌شرقی‌، خوزستان‌، مازندران و مرکزی توانستند در لیست پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس تعداد کتاب قرار بگیرند. همچنین از پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس مبلغ فروش می‌توان به تهران، خراسان رضوی، اصفهان، قم، فارس‌، آذربایجان شرقی، کردستان، گیلان، مازندران و خوزستان اشاره کرد.

لازم به ذکر است‌، طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ از ۱۷خردادماه آغاز به کار کرد و با توجه به استقبال عمومی از طرح و مطالبه کتاب‌فروشان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر افزایش اعتبار و مدت زمان اجرای طرح تا ۲۵خردادماه ادامه پیدا کرد.

شایان ذکر است گزارش یارانه مصرفی توسط کتابفروشی‌های عضو طرح‌های فصلی فروش کتاب در سال ۱۳۹۹ و بهارانه کتاب ۱۴۰۰ به زودی در سایتtarh.ketab.ir بارگذاری خواهد شد. همچنین گزارش یارانه مصرفی توسط کتابفروشی‌های عضو طرح‌های فصلی فروش کتاب از سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۳۹۸ هم اکنون در سایت db.ketab.ir  قابل دسترس است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز