خبرگزاری کار ایران

آغاز مرمت تزئینات بنای تاریخی چهلستون

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۴۸۲

معاون میراث‌ فرهنگی قزوین از آغاز مرمت ارسی‌های شرقی و غربی طبقه بالا و شیرسر منقوش قاجاری بخشی از ضلع‌شمالی بنای تاریخی چهلستون خبر داد.

به‌ گزارش ایلنا، احسان نورانی (معاون میراث‌ فرهنگی قزوین) از آغاز مرمت ارسی‌های شرقی و غربی طبقه بالا و شیرسر منقوش قاجاری بخشی از ضلع‌شمالی بنای تاریخی چهلستون خبر داد. 

 نورانی با اعلام این خبر، کاخ‌موزه چهل‌ستون یا عمارت کلاه‌فرنگی را از جمله آثار شاخص قزوین دانست و گفت: این بنا یکی از زیباترین و ارزشمندترین آثار تاریخی و تنها کوشک به‌جای‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی دوره شاه‌طهماسب‌صفوی در قزوین است که به لحاظ پیشینه تاریخی، نوع معماری و تزئینات به‌کاررفته در آن، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم شهر و گردشگران برخوردار است.

معاون میراث‌ فرهنگی قزوین با اشاره به آغاز پروژه مرمت تزئینات این بنای ارزشمند تاریخی اظهار کرد: «در این پروژه ساماندهی و مرمت بخش‌هایی از تزئینات بنا که در معرض آسیب‌های جدی‌تری قرار داشت، در دستور کار قرار گرفت و مرمت ارسی‌های شرقی و غربی طبقه بالا و شیرسر منقوش قاجاری بخشی از ضلع شمالی بنا تحت نظارت تیم فنی و کارشناسی اداره کل آغاز شد.

آغاز مرمت تزئینات بنای تاریخی چهلستون

او با اشاره اقدام‌های مرمتی این پروژه ادامه داد: در مرمت ارسی‌ها مستندنگاری و تهیه طرح آسیب‌نگاری، پاک‌سازی لایه‌های رنگ الحاقی، استحکام‌بخشی قسمت‌های فرسوده ارسی‌ها و مقاوم‌سازی در برابر آسیب‌های بیولوژیک، حفاظت و مرمت قسمت‌های آینه‌کاری و شیشه‌ای و تثبیت در برابر آسیب‌های احتمالی ناشی از رطوبت انجام خواهد شد.

نورانی افزود: در مرمت شیرسر قاجاری بخشی از ضلع شمالی بنا نیز مستندنگاری و تهیه طرح آسیب‌نگاری، برداشت و آنالیز نقوش، پاک‌سازی و استحکام‌بخشی و موزون‌سازی نقاشی‌های تاریخی و استحکام‌بخشی ساختار چوبی اجرا می‌شود. 

عمارت چهل‌ستون یا کلاه‌فرنگی یکی از آثار مهم دوره‌ی صفوی در قزوین است که در سال ۱۳۳۷ با شماره ثبت ۳۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این بنا در وسط باغ بزرگی قرار دارد و تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‎های سلطنتی روزگار شاه‌طهماسب است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز