خبرگزاری کار ایران

گذرهای فرهنگ و هنر چالش محدودیت منابع را رفع می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۲۱۳

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر با بیان اینکه در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ شاهد گشایش حداقل ۵ گذر فرهنگ و هنر در کشور خواهیم بود، تاکید کرد: ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر نیازمند تعامل مدیریت شهری، مدیریت فرهنگی، صاحبان کسب و کارهای فرهنگی و هنری و کارآفرینان این عرصه است.

 

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امین عارف نیا در گفت و گو با این مرکز به تشریح برخی اقدامات موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر کشور در زمینه ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر و همچنین لزوم و ضرورت ایجاد این گذرها در کشور پرداخت. 

وی با اشاره به روند شکل گیری ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر در کشور، گفت: در راستای تقویت ظرفیت‌های مردمی فرهنگ و هنر و بهبود کسب و کارهای فرهنگی و هنری، برنامه ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. 

عارف نیا در عین حال تصریح کرد: گذر همانطور که از نامش برداشت می‌شود، محلی برای عبور است؛ اما در بسیاری از شهرهای دنیا به فراخور عملکردهایی که برای گذرهای هنری که مشخصا در بافت تاریخی و فضاهای زنده شهری وجود دارد به محلی برای توقف تبدیل شده اند. 

گذرهای فرهنگ و هنر منجر به ارتقای خلاقیت شهروندان می‌شود

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر ادامه داد: این گذرها فرصتی برای برقراری ارتباط بین ارائه دهندگان برخی خدمات تولیدکنندگان محصولات با مصرف کنندگانی است که این گذرها را به عنوان مقصد گذران اوقات فراغت و یا تامین کالاها و ملزومات فرهنگی انتخاب می‌کنند. به عبارتی گذرهای فرهنگی بخشی از کالبد هنری شهر و فضایی برای ارتقای خلاقیت شهروندان محسوب می‌شوند. 

وی افزود: گذرهای فرهنگی غالبا در پلازاها، بافت تاریخی شهرها، عمارت‌ها و بناهای میراثی و در مجموع کالبد‌های زنده شهری شکل می‌گیرد. 

ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر روش جایگزینی برای رفع محدودیت منابع است

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر تصریح کرد: با این پیش فرض که محدودیت منابع و زمان بر بودن فرایند طراحی و احداث مجتمع‌ها و بناهای فرهنگی و هنری موجب تاخیر در روند دسترسی شهروندان به خدمات فرهنگی و هنری می‌شود؛ ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر روش جایگزینی است که در عین حال که دسترسی‌ها را تسهیل می‌کند، چالش محدودیت منابع را نیز رفع و رجوع می‌کند. 

عارف نیا با تاکید بر لزوم تعامل مدیریت‌های شهری و فرهنگی، صاحبان کسب و کارهای فرهنگی و هنری و کارآفرینان در ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر، ادامه داد: با این مبانی و ملاحظات در سال ۱۳۹۶ ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر ذیل کلان برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شد. 

وی ادامه داد: طبیعتا در کنار هماهنگی بین مدیران شهری و فرهنگی برای استقرار کسب و کارهای فرهنگی و هنری در بافت‌های حائز شرایط مورد نظر اعطای تسهیلات، ارتقای مهارت‌ها و تسهیل فرایند کارآفرینی توسط اهالی فرهنگ و هنر نیازمند برنامه ریزی و اتخاذ ساز و کار مستقلی بود. 

عارف نیا افزود: در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بر اساس شیوه نامه‌ها و ضوابط، ساز و کارهایی به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها ابلاغ شد و مقدمات ایجاد تعدادی از گذرهای فرهنگ و هنر مهیا شد و چند گذر فرهنگ و هنر نیز به بهره برداری رسید که از آن جمله می‌توان به گذرهای فرهنگ و هنر شهرستان‌های کاشان، نجف آباد و یزد اشاره کرد. 

وی با اشاره به خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا بر عرصه فرهنگ و هنر کشور ادامه داد: متاسفانه شیوع این بیماری و تعطیلی کسب و کارها و متوقف شدن فرایند ارائه خدمات موجب ایجاد اختلال در روند ایجاد گذرهایی شد که مقدمات راه اندازی آن‌ها فراهم شده بود. 

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر افزود: از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ و پس از واگذاری این ماموریت به این موسسه، رایزنی ها، هماهنگی‌ها و اقدامات لازم برای ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر در دستور کار قرار گرفت. در این بازه زمانی تمهیدات لازم برای ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر در شهرهای مشهد، شیراز، سمنان، دامغان، نیشابور و ابرکوه فراهم و منجر به مبادله تفاهم نامه همکاری با شهرداری‌های این شهرها شد. 

ایجاد و توسعه گذرهای فرهنگ و هنر نیازمند برندینگ، آموزش و حمایت است

عارف نیا در عین حال تاکید کرد: پیش بینی می‌شود در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ شاهد گشایش حداقل ۵ گذر فرهنگ و هنر باشیم. در تعامل با سایر شهرهای کشور نیز در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ فرایند ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر در حداقل ۱۰ شهر دیگر از جمله کرمان، رفسنجان، آبادان، اشک زر، شهر جدید صدرا و برخی مناطق آزاد تجاری و صنعتی پیگیری خواهد شد. 

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در پایان تاکید کرد: ایجاد و توسعه گذرهای فرهنگ و هنر نیازمند برندینگ، آموزش، حمایت، مشاوره و نظارت بر روند ایجاد آن و استقرار کسب و کارها است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز