خبرگزاری کار ایران

کهبد تاراج از منتفی شدن اجرای «چند سال پیش» خبر داد؛

حذفیات، نمایشنامه را ناقص کرد/ زیر بار ممیزی‌ها نرفتم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۸۱۷

کهبد تاراج از منتفی شدن اجرای نمایش «چندسال پیش» که قرار بود در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برود به دلیل میزان بالای ممیزی‌های وارد شده به متن، خبر داد.

کهبد تاراج در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از منتفی شدن اجرای نمایش «چندسال پیش» که قرار بود در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برود به دلیل میزان بالای ممیزی‌های وارد شده به متن، خبر داد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر که قصد داشت نمایش «چند سال پیش» را از اول تیرماه در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد درباره منتفی شدن این اجرا توضیح داد: مدتی قبل طی صحبت‌هایی که با آقای حسین مسافر آستانه دبیر شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر داشتم قرار بر این شد که نمایشنامه «چندسال پیش» را جایگزین «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» کنم که در نوبت اجرا قرار داشت و بعد از اینکه متن را ارائه دادم مورد تایید آقای مسافرآستانه قرار گرفت و ما تمرین‌های کار را از اواخر اردیبهشت آغاز کردیم.

تاراج در ادامه یادآور شد: متن نمایشنامه را روز ۵ خردادماه به شورای ارزشیابی و نظارت ارائه دادم اما آن را رد کردند و من اصرار کردم که بیایند و تمرین‌های نمایش را از نزدیک ببینند از این رو یک بازبینی غیر رسمی برای ما گذاشتند و تاکید داشتند که روی این بازدید اسم بازبینی گذاشته نشود و تنها قرار است بازدیدی برای سنجیدن شرایط متن با اجرا داشته باشند.

او ادامه داد: دوستان شورا ۱۸ خرداد نمایش را دیدند و تلفنی به من گفتند که اصلاحات نمایش در حد چند دیالوگ و قابل حل است اما فردای آن روز که به اداره کل هنرهای نمایشی مراجعه کردم با اتفاقات دیگری روبرو شدم.

تاراج درباره میزان اصلاحیه‌هایی که به نمایشنامه وارد شده است، توضیح داد: در دیدار حضوری به من گفتند یکی از اپیزودهای نمایش باید کاملاً حذف و چند اپیزود دیگر تعدیل شود. به این ترتیب که اپیزود امام خمینی (ره) به صورت کامل تعدیل یا حذف شود و در اپیزود ساختمان پلاسکو، یکی از شخصیت‌های زن تقریباً حذف شود و فضا و آمبیانس صحنه تغییر کند و در اپیزود سقوط هواپیمای تهران- مشهد نیز شخصیت اصلی این بخش که یک گارد امنیت پرواز بود باید تغییر بسیار کرده یا اصلاً حذف شود. همچنین عنوان کردند که تاریخ‌هایی که در نمایش عنوان می‌شود باید کاملاً حذف شده و نه به شمسی و قمری و نه میلادی، در اجرا نام برده شود.

او یادآور شد: اگر من این ممیزی‌ها را در کار اعمال کنم امکان به صحنه رفتن نمایش وجود دارد اما من زیر بار نرفتم. اگر می‌توانستم نمی‌گذاشتم که زحمت این همه بازیگر که در شرایط به این سختی سر تمرینات حاضر شدند به هدر برود اما به چه قیمتی.

تاراج خاطرنشان کرد: البته آقای هوشنگ هیهاوند در شورای نظارت خیلی تلاش کردند که کار اجرا شود اما نشدنی است؛ چون به این صورت نمایش ناقص به صحنه می‌رود و اپیزودی را حذف کرده‌اند که من تعلق خاطر زیادی نسبت به آن دارم.

نویسنده «سگک» در پایان درباره جایگزین کردن متنی دیگر برای اجرا بیان کرد: در حال حاضر ۲ متن جایگزین برای نوبت اجرایی که دارم، می‌توانم ارائه دهم که یا متنی را جایگزین و یا یکی از نمایش‌های قبلی‌ام را بازتولید کنم که در این مورد با آقای مسافرآستانه صحبت کنم تا به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز