خبرگزاری کار ایران

تسخیر افکار به روش برچسب‌زنی

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۰۴۵

به گزارش ایلنا، شاید شما هم در زندگی روزمره‌تان با افرادی مواجه شده باشید که از سوی دیگران با صفات مثبت یا منفی معرفی شده‌اند و ممکن است دیدگاه شما را نیز درباره آن فرد تغییر دهند. به‌عنوان مثال اگر فردی را با صفت دروغ‌گویی معرفی کنند و مدام آن را تکرار کنند، ممکن است شما هم تصویری منفی از او در ذهن خود نسبت به این فرد بسازید و هیچ‌وقت درصدد راستی آزمایی آن برنیایید و طبق گفته دیگران سعی کنید از آن فرد دوری کنید؛ به این کار برچسب زدن می‌گویند.

تکنیک برچسب‌زنی که امروزه کاربرد آن را در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌بینیم به‌گونه‌ای بر مخاطب خود تأثیر می‌گذارد که اغلب مردم برای تصمیم‌گیری بیشتر احساسی عمل می‌کنند تا منطقی.

در روش برچسب‌زنی برخی افراد و فعالان فضای مجازی واژه‌های مختلف را به صفات مثبت یا منفی تبدیل می‌کنند و آن‌ها را به افراد یا نهادهای مختلف نسبت می‌دهند. گاهی هدف از این عملکرد این است که ایده، فکر یا گروهی محکوم شوند، بدون اینکه استدلالی در محکومیت آن‌ها گفته شود.

مثلاً برخی رسانه‌ها با بهکارگیری برخی عناوین مثبت مانند دموکرات، آزادیخواه، نجات‌بخش و یا بعضی عناوین منفی مانند تروریست، متحجر، سنتی درباره یک شخص، گروه یا یک کشور، برداشت مخاطب را نسبت به موضوع اصلی تحت تأثیر قرار می‌دهند.

در روش برچسب‌زنی فرصت بررسی و نقد شواهد از مخاطب گرفته می‌شود و تنها به‌واسطه القابی که رسانه‌ها برای آن‌ها انتخاب کرده‌اند درباره موضوع تصمیم‌گیری می‌شود.

توجه داشته باشید که شما به‌عنوان یک مخاطب هوشیار، تحت تأثیر برچسب‌زنی رسانه‌ها دچار برداشت‌ها و تصمیمات اشتباه نشوید.

#سواد رسانه ای

#فضای_مجازی

#شبکه های اجتماعی

#برچسب_زنی

حجم ویدیو: ۱۴.۱۹M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۲۵ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز