خبرگزاری کار ایران

در نشست "کتابسازی، ویروس غیرقابل مهار نشر" مطرح شد؛

دولت، مجلس، ناشران و مردم ریشه کتاب دزدی را بزنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۷۵۵۱

شب گذشته نشست "کتابسازی، ویروس غیرقابل مهار نشر" به میزبانی فیدیبو در کلاب هاوس برگزار شد و ناشران و اهالی نشر از لزوم توجه جدی نسبت به حل این معضل از سوی حاکمیت و اتحادیه ناشران سخن گفتند.

 به گزارش ایلنا، در نشست "کتابسازی، ویروس غیرقابل مهار نشر"، جعفر همایی مدیر نشر نی گفت: سال‌هاست برای حل مشکل کتابسازی تلاش کرده‌ایم، ولی به سرانجامی نرسیده است. مادامی که اتحادیه ناشران به برخی ناشران متخلف اجازه انتشار چنین کتاب‌هایی را می‌دهد، مشکلاتی از این دست وجود خواهد داشت. 

همایی ادامه داد: این روزها کتابسازی‌هایی که متاسفانه از سمت برخی از ناشران بزرگ وجود دارد و تخفیف‌های حیرت انگیزی که از سوی برخی پلتفرم‌ها ارائه می‌شود، کاملا ناشران فرهنگی را ناامید کرده و راهکاری هم برای حل این مشکل نیست. 

علیرضا اسدی، مدیر نشر نیماژ نیز این موضوع را برجسته‌ترین مشکل این روزهای نشر عنوان کرد و وجود رانت و امتیازهای ویژه را از دلایل اصلی کتابسازی برشمرد. 

وی گفت: اگر دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکل کامل حضور خود را در بازار اصلاح نکند، این روند ادامه خواهد داشت و فرصت حل مشکل از بین می‌رود. 

سپس شهاب دارابیان؛ از خبرنگاران حوزه کتاب؛ با اشاره به امکان حل مشکل از سوی قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی، ناشران را به حضور در جلسات مطالبه‌گری با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس فراخواند و حل مشکل کتابسازی را در گروِ تصویب قانون جدید حمایت از مولفان و مصنفان خواند. 

مصطفی وثوق؛ دبیر سرویس فرهنگی خبرگزاری مهر؛ نیز با اعلام اینکه در برخی موارد شاهد کتابسازی از سوی برخی ناشران مطرح بوده‌ایم، مشکل کتابسازی را ناشی از رفتارهای دوگانه ناشران نسبت به این مساله عنوان کرد. 

سپس هامون حسن پور؛ رییس اتحادیه ناشران؛ با برشمردن دلایل عدیده کتابسازی، هرگونه رانت ویژه را از سوی اتحادیه منتفی خواند و گفت: بخشی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که به بررسی و مطابقت ترجمه‌ها می‌پردازد و در صورت شباهت بالای 70 درصدی مجوز نشر را صادر نخواهد کرد. 

در این نشست ناشران دیگری مدیران نشر چشمه، ققنوس، ثالث، فانوس و ... حضور داشتند و در بخش هایی به ارائه راهکارهای مورد نشر خود پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز