خبرگزاری کار ایران

دبیر همایش «ایران شناسی: تجربه دیروز، وضعیت حال، نگاه به آینده» مطرح کرد:

برپایی کرسی‌های ایران‌شناسی یک ضرورت فرهنگی در جوامع بین المللی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۸۱۹

مدیر گروه پژوهش‌های ایرانشناسی، اسلام‌شناسی و نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران معتقد است برپایی کرسی‌های ایران‌شناسی با توجه به تبلیغات مغرضانه رسانه‌های جهانی درباره ایران و طرح موضوع ایران هراسی یک ضرورت فرهنگی است و برگزاری همایش بین المللی «ایران شناسی: تجربه دیروز، وضعیت حال، نگاه به آینده» در همین راستا شکل گرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، علی محمد طرفداری دبیر اجرایی همایش المللی «ایران شناسی: تجربه دیروز، وضعیت حال، نگاه به آینده» با بیان این مطلب گفت: افزودن بر حجم اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در سطح بین المللی و تبلیغات مغرضانه مربوط به این مسائل از سوی قدرت‌ها و رسانه‌های جهانی، تضیعف بیش از پیش مطالعات ایران‌شناسی در سطح جهان و جایگزین کردن آن با مطالعات عرب‌شناسی یا ترک‌شناسی بنا بر انگیزه‌های سیاسی؛ ضرورت برگزاری همایش‌هایی نظیر «ایران شناسی: تجربه دیروز، وضعیت حال، نگاه به آینده» را ایجاد کرد. 

این عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: این همایش از سوی معاونت پژوهشی و گروه پژوهش‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان برگزار خواهد شد، و با توجه به پاندومی بیماری کرونا در جهان تصمیم بر این است تا این همایش بین المللی به صورت مجازی برگزار شود. برای برگزاری این همایش کمیته‌ای علمی مرکب از استادان و صاحب‌نظران این حوزه در سطح سازمان، ملی و بین المللی و با توجه به کشورهای حوزه جهان اسلام تشکیل شده که این افراد در مراحل علمی همایش و به خصوص در دریافت و داوری مقالات تخصصی مرتبط با محورهای همایش با دبیرخانه همایش همکاری می‌کنند. 

مدیر گروه پژوهش‌های ایرانشناسی، اسلام‌شناسی و نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: با توجه به وجود دپارتمانی پژوهشی در این سازمان در حوزه ایران‌شناسی طی دو دهه اخیر، برگزاری همایش بین المللی در حوزه ایران‌شناسی و پرداختن به موضوعات و محورهای پژوهشی این حوزه از منظر رویکردهای پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بخش ایران‌شناسی، همواره مورد توجه برخی از پژوهشگران این عرصه در داخل سازمان قرار داشته است. 

وی افزود: همایش بین المللی «ایران شناسی: تجربه دیروز، وضعیت حال، نگاه به آینده» از جمله این پیشنهادهایی بود که توسط بنده مطرح شد و پس از بررسی‌های اولیه در گروه پژوهش‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، در اختیار معاونت‌های پژوهشی وقت قرار گرفت. اما به دلیل مشکلات و هزینه‌های بالای مربوط به برگزاری همایش‌های بین المللی هیچ گاه به بوته عمل درنیامد، تا این که سال گذشته مجدداً این پیشنهاد روزآمد شد و با بهره‌گیری از امکانات فضای مجازی برگزاری آن مورد بررسی گرفت و در نهایت با پشتیبانی و موافقت مسئولان محترم سازمان، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و فاطمه جان‌احمدی معاون پژوهشی سازمان، برگزاری آن از ابتدای سال جاری عملیاتی شد. 

طرفداری درباره جزئیات این همایش گفت: برای برگزاری این همایش کمیته‌ای علمی، جدول زمانی و یک آدرس پست الکترونیک برای دریافت چکیده و اصل مقالات و نیز ارتباط مستمر با علاقه مندان و پاسخ به سئوالات احتمالی در نظر گرفته و اعلام شده است که مسئولیت امور اجرایی این همایش بر عهده دبیرخانه همایش است. همچنین پژوهشکده اسناد سازمان مسئولیت دریافت مجوزهای علمی لازم از طریق وزارت علوم را بر عهده دارد. 

وی یادآور شد: این همایش در دو سطح ملی و بین المللی برگزار می‌شود و به طبع محققان و صاحب نظران کشورهایی که در عرصه ایران‌شناسی دارای نام و سابقه بوده و هستند، مخاطبان اصلی این همایش خواهند بود. 

طرفداری درباره امتیازاتی که برای مقالات برگزیده این همایش درنظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: با توجه به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های پژوهشکده اسناد سازمان برای دریافت مجوزهای علمی لازم برای این همایش از طریق وزارت علوم، مقرر شده تا این همایش از درجه و امتیاز علمی لازم برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور برخودار باشد. به علاوه برنامه‌ریزی‌های لازم برای چاپ گزیده مقالات برتر این همایش در قالب ویژه‌نامه یکی از مجلات تخصصی علمی- پژوهشی کشور، و نیز چاپ تمام مقالات ارائه شده به صورت کتاب از سوی انتشارات سازمان انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز