خبرگزاری کار ایران

در معرفی فیلم «بدوک» مطرح شد:

قرار گرفتن در میان جشنواره‌های برتر جهان حاصل تلاش رضا میرکریمی بود/ در ژاپن مردم ایران را به عنوان حامی تروریست می‌شناختند/ شهید آوینی از حامیان بزرگ فیلم«بدوک» بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۷۷۵

مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «بدوک» با حضور در پرزنت این فیلم در بخش فیلم‌های مرمت شده جشنواره جهانی، از ناملایماتی که در زمان ساخت و اکران این فیلم با آنها روبرو بوده است، گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید مجیدی کارگردان مطرح سینمای ایران با حضور در پرزنت فیلم ««بدوک» ساخته این کارگردان در بخش فیلم‌های مرمت شده سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: از دست اندرکاران این جشنواره تشکر می‌کنم که این فرصت را برای نمایش دوباره «بدوک» که ۳۱ سال پیش ساخته شده بود، فراهم کردند. به جشنواره جهانی هم تبریک می‌گویم که توانست در میان ۱۶ جشنواره برتر قرار بگیرد. این امر محصول تلاش همه دست‌اندرکاران جشنواره، به ویژه رضا میرکریمی بود که تلاش زیادی کرد، من از نزدیک شاهد تلاش‌های او بودم. خدا را شکر که در نهایت تلاش دست‌اندرکاران نتیجه داد، چون پیوستن به فیاپف دستاورد بزرگی برای سینمای ایران است.

وی افزود: دوست دارم در این فرصت پیش آمده درباره وضعیت سینمای ایران کمی صحبت کنم. این سینما با همه نامهربانی‌ها، نقدهای ناصواب و البته گاهی صواب دریچه‌ای را به روی دنیا باز کرد. بارها شاهد بودم که افراد در فستیوال‌ها تنها نامی از ایران شنیده بودند. آن هم از طریق برخی جراید که تبلیغات سویی داشتند. حتی در فستیوالی در ژاپن دیدم که مردم بیشتر نام ایران را با جملاتی مانند این‌که حامی تروریست است، می‌شناختند. آن‌ها می‌گفتند با دیدن فیلم‌ها، دریافتیم کشوری که چنین آثاری دارد، نمی‌تواند تروریست باشد. این فیلم‌ها نشان می‌دهد کشور شما پشتوانه بزرگ فرهنگی دارد. سینمای ایران سفیر نجیبی از ایران است که پرچم کشور ما را در همه‌جا به اهتزاز درآورده و توانسته کشور ما را نمایندگی کند. من هم خوشحالم که سهم کوچکی در این معرفی بزرگ داشتم و از همه عزیزانی که در طول این سال‌ها کنار ما بودند تا آثار ما دیده شود، تشکر می‌کنم. 

این کارگردان با اشاره به این موضوع که سینماگران باید مرهم آلام مردم باشند، تشریح کرد: یکی از رسالت‌های سینماگران این است که مرهم آلام و دردهای مردم کشورشان باشند. هرگاه نقدی مطرح می‌شود، مسئولان برنمی‌تابند و این موضوع پسندیده نیست، اما وظیفه سینماگر نقد و تسهیل‌کنندگی است و او باید زوایای پنهان را نشان بدهد. «بدوک» یکی از همان آثار است. این فیلم مسائل سیستان و بلوچستان را به تصویر می‌کشد. این منطقه، منطقه‌ای محروم است و توجه کمی به آن شده و می‌شود. بنابراین نمی‌توانیم چشممان را ببندیم و به مسائل نگاه نکنیم. یادم است ساخت «بدوک»، باعث تحول در منطقه شد و مسئولان با آن منطقه آشنا شدند. به‌طوری‌که هنوز وقتی بعد از سال‌ها به آنجا می‌رویم برخی نگران می‌شوند که نقطه‌ضعف‌ها را عیان کنیم. وقتی فیلم ساخته شد، بی‌مهری‌های زیادی از سوی مسئولان به آن شد، اما مرتضی آوینی یکی از حامیان بزرگ فیلم بود و به تنهایی پشت فیلم ایستاد. اگر او نبود شاید مسیر فیلم به گونه‌ای دیگر می‌شد. آن زمان آقا مرتضی گفت وظیفه هنرمند تصویرگری آلام است. 

مجیدی در پایان توضیح داد: «بدوک» روزنه بزرگی را برای من باز کرد. هرچند باعث شد چندسالی نتوانم کار کنم. بعداز این فیلم، فیلم‌نامه‌های من مورد بی‌مهری قرار گرفتند، اما مجموع این اتفاقات باعث شد از حوزه بیرون بیایم و در نهایت سخت‌کوشی، تلاش و لطف خدا باعث شد این مسیر ادامه‌دار باشد. در پایان، از همه کسانی که زمینه نمایش مجدد این فیلم را به وجود آوردند، تشکر می‌کنم. 

پیروز حناچی شهردار تهران و احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران از مهمانان ویژه فیلم «بدوک» در پنجمین روز از سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بودند.

 قرار گرفتن در میان جشنواره‌های برتر جهان حاصل تلاش رضا میرکریمی بود/ در ژاپن مردم ایران را به عنوان حامی تروریست می‌شناختند/ شهید آوینی از حامیان بزرگ فیلم«بدوک» بود

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز