خبرگزاری کار ایران

تورج اصلانی:

سینمای ایران به همه‌ی فیلمسازان تعلق ندارد/ وقت آن رسیده که خودی و غیرخودی بودن در سینما را کنار بگذاریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۵۶۹

تورج اصلانی معتقد است که کرونا به سینما در معنای واقعی آن کمک کرده است لذا تعطیلی سینما و جشنواره‌های سینمایی تصمیمی عاقلانه نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نابسامانی تولید، حضور گروهای خاص در پیکره‌ی سینما و افزونی خط‌کشی‌ها سبب شده تا تنوع آثار تولیدی در ایران کم رونق باشد. تورج اصلانی با تاکید بر نبود تنوع در محصولات سینمایی ایران می‌گوید:  سینمای ایران تنوع ویترین ندارد و تک محصولی است، تنها گروهی خاص از فرصت فیلمسازی برخوردار هستند و این موضوع مختص تولید نیست بلکه به اکران فیلم‌ها نیز مربوط می‌شود یعنی بازهم گروهی خاص از فیلمسازان ایرانی می‌توانند آثار نمایشی تولیدی خود را نمایش دهند. 

کارگران فیلم حمالِ طلا اعتقاد دارد: سینما برای تمامی فیلمسازان ایرانی نیست و مادام که این شرایط ادامه داشته باشد یعنی سینما برای تمامی فیلمسازان نباشد،، مادام که تنوع تولیدی و نمایشی در ویترین محصولات سینمایی ایران وجود نداشته باشد، وضعیت سینما به همین شکل باقی خواهد ماند و نباید انتظار بهبود شرایط را داشت.

اصلانی با بیان این مطلب که دو واژه «خودی» و «غیرخودی» سبب بروز مشکلات فراوان در سینما شده، تاکید می‌کند: باید این واژگان را کنار گذاشت و به کلِ سینماگران توجه کرد. 

به اعتقاد وی؛ کرونا به سینما در معنای واقعی آن کمک کرده است: منظورم بازار و تجارت سینمایی نیست. اما در این دوران، بسیاری از کسانی که اصالت سینمایی دارند و به معنای واقعی سینماگر هستند با هر سختی توانستند فیلم خود را تولید کنند اما کاسب‌کاران متوقف شدند یعنی کاسبی آن‌ها متوقف شد. آنچه که مشخص است، ماهیت و روش نمایش فیلم، تغییر کرده یعنی سالن‌ها جای خود را به نمایش‌های آنلاین داده‌اند و اکران مسیرهای تازه‌ای برای خود یافته است. 

اصلانی می‌افزاید: کرونا سبب شده تا تعابیر در تمامی دنیا تغییر کند، ما نیز از این مقوله جدا نیستیم چون سینما داریم. نباید فراموش کنیم که سینمای ما تنها ۵ سال از نظر سنی از سینمای جهان کوچک‌تر است و قدمت زیادی دارد. اما باوجود این سابقه و اگرچه قدمت آن به ۱۲۰ سال قبل بازمی‌گردد، هنوز راهکارها و مدیریت مناسب برای تولیدات خود ندارد.

این فیلمبردار با بیان اینکه سینمای ایران باوجود مشکلات متعدد هنوز در در آسیا و جهان اعتبار دارد، به عملکرد فیلمسازان در این روزها اشاره کرده و می‌گوید: آدم‌های اصیل و سینماگر در هر شرایطی ایده و نگاه خاص خود را دارند. آن‌ها می‌توانند نگاه خود را تبدیل به قصه و قصه‌ی خود را تبدیل به فیلم کنند. این گروه، فیلم خود را می‌سازند تا حرف برای گفتن داشته باشند. در این میان، موضوع مهم و اساسی این است که آن‌ها به کاسبی فکر نمی‌کنند، آنها حرف برای گفتن دارند و اینها همان فیلمسازان مستقلی هستند که در هر شرایطی فیلم تولید کرده‌اند. 

اصلانی با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره‌ها مهم و ضروری است، ادامه می‌دهد: حدود ۱۸ ماه از شیوع کرونا در ایران می‌گذرد و طبعا به صورت آماری در جهان به این نتیجه رسیده‌ایم که کرونا بازی تجاری دارویی است که بر همه مشاغل تاثیر گذاشته است. اما در این شرایط وقتی رستوران‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند، چرا سینماها  فعالیت نداشته باشند؟ من معتقدم سینما باید در هر شرایطی کار خود را انجام دهد و برگزار نکردن جشنواره روشی غلط است. 

او درباره روند بازگشت مردم به سینماها هم می‌گوید: البته تاوقتی که مدیران تنها به فکر خود باشد، انتفاع در تمام امور حاصل نخواهد شد. اما وقتی عموم مردم و نظم و نظام سیستم مدیریتی را در نظر بگیرند، شرایط درست خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز