خبرگزاری کار ایران

ساماندهی بلوک‌های سنگی آواری در صفه تل تخت پاسارگاد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۸۲۸

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از ساماندهی بلوک‌های سنگی آواری در صفه تل تخت مجموعه جهانی پاسارگاد، خبر داد.

به‌ گزارش ایلنا، افشین ابراهیمی (مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد) از ساماندهی بلوک‌های سنگی آواری در صفه تل تخت مجموعه جهانی پاسارگاد، خبر داد. 

ابراهیمی اظهار کرد: صفه تل تخت را باید جزء اولین نمونه‌های صفه‌سازی در دوره هخامنشی دانست که در این روش با به‌کارگیری بلوک‌هایی در ابعاد بزرگ بر فراز تپه، اقدام به ساخت سکویی سترگ شده که علاوه بر ایجاد سازه‌ای با هیبت، خود به‌عنوان شالوده سازه‌های بالادستی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد: صفه تل تخت البته بر اثر گذر زمان و تحت تأثیر عوامل محیطی و انسانی در بسیاری از قسمت‌ها دچار تخریب و فروپاشی شده است، هرچند همچنان شکوه و عظمت گذشته خود را به رخ می‌کشد و در سال‌های گذشته و هم اخیراً اقدامات حفاظتی درخوری بر فراز صفه انجام شده است، اما ساماندهی و استحکام‌بخشی جداره‌های سنگی آسیب‌دیده، فرآیندی بسیار مهم را نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی ویژه‌ای را می‌طلبد.

ابراهیمی بیان کرد: تا فراهم شدن شرایط لازم برای این فرآیند ساماندهی و باز چینی اضطراری تعدادی از بلوک‌های سنگی که در وضعیت نامناسبی قرار دارند، ضروری است که بررسی‌های میدانی، ضرورت انجام چنین اقدامی را حداقل در پنج نقطه از صفه تل تخت نمایان کرده است.

او افزود: بر این اساس محل اصلی هر بلوک از روی ابعاد بلوک‌های ردیف‌های هم‌جوار مشخص شده و پس از پاک‌سازی فضای مورد نظر، چنانچه بلوک‌های ردیف زیرین توان تحمل بار وارده را داشته باشند، بلوک آوار شده بدون هرگونه دخالتی در جای خود قرار می‌گیرد. 

ابراهیمی گفت: در مواردی هم که بلوک‌های زیرین دچار آسیب‌های مختصری باشند، با به‌کارگیری ملاط آهکی که از اختلاط درصد مناسبی از آهک هیدراته، ماسه‌بادی و پودر سنگ ساخته شده است و قطعات کوچک‌تر سنگ‌های همنوع که پیش‌تر جمع‌آوری شده و در محل‌هایی موسوم به باغچه سنگ نگهداری می‌شوند اقدام به استحکام‌بخشی آن‌ها می‌شود تا بتوان بلوک آواری را با اطمینان در جای خود قرار داد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: برای جابجایی این بلوک‌ها که عموماً وزن‌هایی بین ۲ تا ۵ تن دارند، با استفاده از لوله‌های داربست و جرثقیل دستی ده تنی، اقدام به ساخت بالابر در ابعاد و اندازه دلخواه شده است و این مرحله از اقدامات ساماندهی در صفه تل تخت، از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان خردادماه به طول انجامد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز