خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان «فصل امید» و «خیابان تئاتر ایران» تقدیر شدند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۶۲۰

مراسم اهدای جوایز برگزیدگان نخستین رویداد «فصل امید» و «خیابان تئاتر ایران» با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چند استان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم که با حضور برگزیدگان مسابقه نمایشنامه‌نویسی نخستین رویداد «فصل امید – ۱۳۹۹» و مسابقه طرح و ایده رویداد «خیابان تئاتر ایران – ۱۳۹۹» در دفتر مدیران کل استان‌ها برگزار شد، مدیر‌کل هنرهای نمایشی گفت: در تلاش هستیم بودجه سال جاری تئاتر نسبت به سال گذشته دو برابر شود تا بتوانیم با توان بیشتری از هنرمندان این عرصه و تولیدات نمایشی حمایت کنیم.

قادر آشنا با اشاره به تلاش هنرمندان تئاتر در این روزهای سخت گفت: هنرمندان تئاتر از جمله هنرمندانی هستند که با وجود مشکلات متعدد به سبب شیوع ویروس کرونا، هرگز بی‌کار ننشسته‌اند و در این شرایط نیز آثار ارزشمندی را خلق کردند. باید قدردان این هنرمندان به خصوص هنرمندان تئاتر در استان‎ها باشیم که در این شرایط تلاش کردند تا چراغ تئاتر روشن بماند.

وی ادامه داد: در یک سال و نیم اخیر با وجود فراگیری بیماری کرونا، شاهد برگزاری جشنواره‌های متعدد حضوری، مجازی و نیمه‌حضوری در جای جای ایران بودیم و امسال این امید را داریم بتوانیم دو جشنواره پرمخاطب تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره بین‌المللی کودک‌و‌نوجوان را با همکاری ادارات‌کل استان‌ها برگزار کنیم.

آشنا درباره تعهدات اداره‌کل هنرهای نمایشی در قبال هنرمندان تئاتر گفت: تاکنون دو سوم تعهدات اداره‌کل هنرهای نمایشی درخصوص تفاهم‌نامه‌های استان‌ها پرداخت شده است و امیدواریم با پی‌گیری استان‌ها و ارسال مدارک لازم، باقی تعهدات نیز پرداخت شود.

مدیر‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی افزود: در سال 1400 بخش عمده برنامه‌های اصلی و محوری اداره‌کل در جهت حمایت از نمایشنامه‌نویسی است. با توجه به رویکرد این اداره‌کل نیاز است، مدیران استان‌ها نیز بخشی از تمرکزشان را معطوف به شناسایی و معرفی نمایشنامه‌نویسان کنند و با فراهم کردن برگزاری کارگاه‌های نمایش‌نامه‌نویسی در جهت ارتقاء این شاخه از هنرهای نمایشی در سطح کشور تلاش کنند.

وی در همین رابطه افزود: امیدواریم بزودی نمایشنامه‌های فاخر و ارزشمند در این حوزه منتشر شوند و زمینه روی صحنه رفتن این آثار نیز فراهم شود. البته پیش از این در نظر داریم زمینه روی صحنه رفتن  نمایشنامه‌های برگزیده رویداد «قلم روشن» را در تهران فراهم کنیم.

در ادامه مدیرکل فرهنگ‌و ارشاد‌اسلامی استان اردبیل با یادی از زنده یاد «عظیم اسدی» هنرمند پیشکوت این استان و تئاتر قم که در هفته پیش درگذشت، گفت: هنرمندان عرصه تئاتر در یک سال گذشته با دشواری‌ها متعددی روبرو بودند و جای تاسف دارد که به دلیل شیوع بیماری کرونا تعدادی از این عزیزان را از دست دادیم. هنرمندانی که هر یک با تلاش‌هایشان، در جهت اعتلای هنر تئاتر در ایران قدم برداشته‌اند.

 «فیروز فاضلی» مدیرکل ارشاد گیلان نیز در این مراسم در صحبت‌های کوتاهی گفت: تئاتر هنر تسکین‌دهنده و آرامش‌بخشی است و هنرمندانی که در دوران شیوع بیماری کرونا نگذاشتند چراغ تئاتر خاموش شود، تلاش هایشان ستودنی است. امیدوارم با پایان یافتن بیماری کرونا بتوانیم از تمام توان تئاتری کشور در عرصه ها مختلف بهره‌مند شویم. همدان، مریوان و لاهیجان شهرهای هستند که امروز به سبب برگزاری رویدادهای مهم تئاتری کاملاً با فرهنگ هنر نمایش عجین شده‌اند.

در ادامه «احمدحسین فتاحی» مدیر‌کل ارشاد لرستان نیز سخنران بعدی این مراسم بود که از زحمات هنرمندان تئاتر استان قدردانی کرد.

«عبید رستمی» مدیرکل ارشاد استان کردستان نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به اهمیت و جایگاه تئاتر خیابانی گفت: جای خوشحالی است که جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان توانسته است به جایگاه واقعی خود در کشور دست یابد و نقش و کارکرد اصلی خود را ایفا کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در استان کردستان از همه هنرمندان تئاتر که در رویداد خیابان تئاتر ایران شرکت کردند تشکر کرد و همه آنها و مدیران فرهنگ و ارشاد استانهای کشور را به سبب پیگیری موضوع تئاتر شایسته تقدیر دانست.

در ادامه «احمدرضا احسانی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به پیشینه برگزاری جشنواره بین‌الملی تئاتر کودک‌و‌نوجوان در همدان گفت: امیدوارم که در سال جاری بتوانیم این رویداد مهم تئاتری را به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم و شرایطی فراهم شود که بتوانیم میزبان هنرمندان تئاتری و مدیران تئاتری در استان همدان باشیم.

او افزود: در یک سال گذشته فعالیت متعددی در استان داشته و جشنوار‌‌ه‌های چون جشنواره استند آپ کمدی، پاییزه تئاتر را در استان برگزار کرد‌ه‌ایم و نمایش متعددی در سطح استان روی صحنه رفته‌اند یا به صورت مجازی از طریق سایت آپارات اجرا شده‌اند.

در ادامه «فاطمه کرم‌پور» مدیرکل  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: در یک سال اخیر در سطح استان بخشی از تمرکزمان را معطوف به نمایشنامه‌نویسی کرده‌ایم و در فروردین ماه سال گذشته شاهد برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویس در استان بوشهر بودیم، در فروردین ماه سال جاری نیز فراخوان دومین دوره این جشنواره را منتشر شد.

او در بخش پایانی سخنانش ابراز امیدواری کرد که در سال جاری از هنرمندان تئاتر حمایت بیشتری شود.

«ابراهیم شریفی» مدیر‌کل چهارمحال و بختیاری آخرین سخنران این مراسم بود که درباره حمایت ویژه از نمایشنامه‌نویسی گفت: با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی کارگاه نمایشنامه‌نویسی در این استان در حال برگزاری است و امیدواریم شرایطی فراهم شود که نمایشنامه‌های برگزیده در اختیار تمام استان‌ها قرار گیرد تا هنرمندان بتوانند از این آثار استفاده لازم را ببرند و گروه‌های نمایشی بتوانند این آثار را روی صحنه ببرند.

وی همچنین حمایت شایسته از هنرمندان تئاتر استان را یکی از برنامه‌های مهم اداره‌کل چهارمحال و بختیاری دانست و اظهار امیدواری کرد امسال اعتبار دو برابری در اختیار هنرمندان تئاتر استان قرار گیرد.

«عمران خودآموز» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام و  «مهدی ربانی‌نژاد» معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه از دیگر مدیران حاضر در این برنامه بودند که ضمن سخنان کوتاهی از هنرمندان برگیزده استان خود تقدیر کردند.

در این مراسم که با حضور «مهدی حاجیان» مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره‌های هنرهای نمایشی و با مدیریت «محسن حسن زاده» مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد برگزیدگان در هر استان جوایز خود را از دست مدیران‌کل استان مربوطه دریافت می‌کردند و در تهران نیز دو برگزیده با حضور در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی جایزه خود را دریافت کردند.

در نخستین رویداد مسابقه نمایشنامه نویسی «فصل امید – 1399» سیدحسین فدایی حسین، بهرام جلالی پور وسهراب نیک فرجاد ارزیابی نهایی آثار را برعهده داشتند که نتیجه داوری این هیئت به شرح زیر است:

نمایشنامه «عروس برفی» به نویسندگی بهنام میرزایی از همدان

نمایشنامه«تا رنگین کمان» به نویسندگی سمیرا سلیمانی فارسانی  از فارسان

نمایشنامه «پدرانی که از کتابخانه به امانت گرفتم» به نویسندگی محمد عبدی‌جمالی از تهران

نمایشنامه «پیکا» یا «من پسر شما را خوردم» به نویسندگی عقیل جماعتی از خارک

نمایشنامه «پروانه‌های نقاشی» به نویسندگی عدالت فرزانه از اردبیل

در مسابقه طرح و ایده نخستین رویداد «خیابان تئاتر ایران – 1399» نیز رحیم عبدالرحیم زاده، بهار لطافتیان و علی محمد رادمنش ارزیابی نهایی آثار را برعهده داشتند که نتیجه داوری این هیئت به شرح زیر است:

تقدیر: (بدون اولویت)

عزیز زادسر برای نگارش طرح نمایشی «یک زخم کهنه» از مریوان

مصطفی کولیوندی برای نگارش طرح نمایشی «غولسایز» از دهلران

محمد جعفری لفوت برای نگارش طرح نمایشی «دارقالی» از آستانه اشرفیه

برگزیدگان:

رتبه اول: مهدی ملکی برای نگارش طرح نمایشی «کولبرف» از تهران

رتبه دوم: رحمان هوشیاری برای نگارش طرح نمایشی «ملی پوشان» از کرمانشاه

رتبه سوم (مشترک): پژمان شاهوردی برای نگارش طرح نمایشی «پهلوانان می‌میرند» از بروجرد

علی زیستی برای نگارش طرح نمایشی « رزم نقالان» از کرمانشاه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز