خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

جشنواره موسیقی فجر رویدادی معتبر یا دورهمی مسئولان و اساتید؟!

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۸۲۴۴

جشنواره موسیقی فجر که تاکنون سی و شش دوره آن برگزار شده یکی از مهمترین رویدادهای هنری کشور است با این حال چه در زمینه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها و چه در عرصه برگزاری و اجرا دارای نواقص بسیار است. این گزارش درباره انتقاداتی است که بارها توسط اهالی رسانه و منتقدان مطرح شده‌، اما در کمال تعجب از سوی مسئولان نادیده انگاشته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در میان همه رویدادهایی که توسط دستگاه‌های دولتی و بخش‌های خصوصی برگزار می‌شوند جشنواره موسیقی فجر، جشنواره موسیقی نواحی، جشنواره موسیقی جوان از بقیه مهم‌ترند و امتحان خود را نزد اهالی موسیقی پس داده‌اند و حال چندین دوره از آن‌ها برگزار شده است. البته باید یادآور شد که این رویدادها همواره با انتقادهایی از سوی منتقدان و کارشناسان و هنرمندان مواجه بوده‌اند که برخی از آن‌ها حل شده و تعداد زیادی از آن‌ها همچنان وجود دارد.

در میان رویدادهای مهم مذکور جشنواره موسیقی فجر بیش از بقیه مورد انتقاد بوده است که البته دلیل بخشی از این مخالفت‌ها اهمیت جشنواره‌ای است که امسال سی و هفتمین دوره آن با دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود. بیماری کرونا که نزدیک به دوسال است ایران و دیگر کشورها را درگیر کرده بر خلاف تعدادی دیگر از رویدادها جشنواره موسیقی فجر را تعطیل نکرد فقط باعث شد مانند سایر اتفاقات به صورت آنلاین و مجازی برگزار شود. جشنواره موسیقی فجر در صورت تدام بحران کرونا به احتمال زیاد امسال هم مجازی برگزار می‌شود. 

جشنواره موسیقی فجر رویدادی معتبر یا دورهمی مسئولان و اساتید؟!

موضوعی که همواره مورد انتقاد اهالی موسیقی بوده نحوه و گزینش دبیران جشنواره موسیقی فجر است. متاسفانه هرسال بر سر این انتصاب بحث‌هایی در می‌گیرد که بی‌نتیجه است و تداوم این‌ عدم شفافیت را می‌توان در انتصاب دبیران دوره بعد مشاهده کرد. اتفاقی که طی چهار دوره اخیر جشنواره با وجود انتقادها همچنان تکرار شده است! تداوم این نارضایتی‌ها نشان از بی‌اهمیت بودن موضوع برای مسئولان مربوطه در وزارت ارشاد، معاونت هنری و دفتر موسیقی است. 

چالش‌های دوره سی و چهارم و سی و پنجم

اگر به چهار سال قبل یعنی سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر باز گردیم به عنوان دبیر با نامی مواجه می‌شویم که به سهم خود برای موسیقی کشور تلاش کرده است. او شاهین فرهت (آهنگساز، موسیقی‌دان و مدرس موسیقی) است که علاوه بر دوره سی و چهارم دبیری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر را به عهده داشته است. این در حالی است که دبیری او در سی و چهارمین دوره انتقاداتی را از سوی شرکت کنندگان در پی داشت. عده‌ای معتقد بودند اغلب رپرتوارهای انتخاب شده برای اجرا در آثار فرهت بوده و این اتفاق باعث شده جشنواره  به رپرتوار آثار فرهت تبدیل شود..

حین برگزاری جشنواره افراد بسیاری از دبیری شاهین فرهت و سیاست‌های او در نحوه برگزاری انتقاد کردند و توقع بر این بود که او سال بعد به عنوان دبیر انتخاب نشود. اما فرهت در کمال تعجب به دبیری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز انتخاب شد و شاید اگر انتقادها و گلایه‌ها تداوم پیدا نمی‌کرد او در دوره بعد نیز به عنوان دبیر انتخاب می‌شد. یکی از انتقادهای وارده به فرهت در نشست خبری جشنواره سی و پنجم نحوه صرف بودجه‌ای بود که در آن سال به این رویداد اختصاص یافته بود و در نهایت نیز پاسخی واضح و شفاف به آن داده نشد. 

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و چالش‌های آن

در ادامه سال گذشته پیش از برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر حسن ریاحی (موسیقی‌دان و آهنگساز) که علاوه بر دیگر فعالیت‌های هنری، ساخت سرود ملی کشور را به عهده داشته توسط معاونت هنری و دفتر موسیقی به عنوان دبیر انتخاب شد. جشنواره سی و ششم موسیقی فجر سال گذشته در حالی برگزار شد که بحران کرونا کشور را در نوریدیده بود و این اتفاق باعث شد برگزاری به صورت مجازی و آنلاین باشد. قاعدتا وجود بیماری کرونا و عدم تجربه در برگزاری جشنواره موسیقی فجر به شکل آنلاین توقع هنرمندان و مخاطبان را از این رویداد پایین آورده بود اما بازهم نقدهایی نسبت به عملکرد حسن ریاحی وارد بود که بارزترین آنها عدم اطلاع او از جزییات برگزاری و نحوه انتخاب رپرتوارها و افراد و گروه‌ها بود. ریاحی در نشست خبری معمولی که کمی قبل از برگزاری جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود، نتوانست به طور دقیق و درست به سوالات اهالی رسانه پاسخ دهد و این افراد دیگر بودند که به جای او صحبت می‌کردند. 

در نهایت جشنواره موسیقی فجر سال گذشته با وجود حضور کمرنگ گروه‌های خارجی و افراد و گروه‌های مطرح داخلی برگزار شد که انتقادهای بسیاری را از سوی شرکت‌کنندگان در پی داشت. با توجه به اعتراض شرکت‌کنندگان و سرپرست گروه‌ها این موضوع مطرح شد که ضبط اجراها در دو یا سه روز محدود انجام شده که این عجله در ضبط وعدم برنامه‌ریزی‌ها باعث شد کیفیت کار شرکت‌کنندگان به شدت تحت تاثیر قرار گیرد. 

سبحان مهدی‌پور (خواننده و سرپرست گروه موسیقی اقبال آذر) یکی از هنرمندانی است که به اتفاق اعضای گروهش در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته شرکت کرده بود. او در همان مقطع طی گفتگو با ایلنا نسبت به نحوه برگزاری مجازی جشنواره انتقادهایی را مطرح کرده بود.

مهدی‌پور با اشاره به اینکه با نحوه برگزاری کنسرت‌های جشنواره ارتباط برقرار نکرده  در بخشی از صحبت‌هایش گفته بود: تعداد گروه‌ها در روز ضبط بسیار زیاد بود که این موضوع اشکالاتی را ایجاد کرده بود و در نهایت بر کیفیت اجراها تاثیر گذاشت. این ترافیک باعث شد به اجبار کل کار را در عرض دو ساعت اجرا کنیم و آن اتفاقی که باید رخ نداد. واقعا چرا باید گروه ما مثلا بین ساعت‌های 4 تا 5 و نیم عصر اجرا کند و بعد از ما گروه خرم‌آباد روی صحنه رود. زمان اجرا و ضبط نیز که فرا می‌رسد، اعضای دیگر گروه‌ها باید ساکت در سالن بنشینند و عوامل فنی و دیگر مسئولان اجرایی در تکاپو و حرکت باشند. همه این موارد ذهنیت ما را برای یک اجرای خوب تحت تاثیر قرار می‌دهد و حواس ما را پرت می‌کند و تمرکزمان را به هم می‌ریزد.

موضوع دیگر اینکه در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر مانند دوره‌های گذشته درباره مبلغ بودجه دریافتی جشنواره و هزینه‌ها و مخارج بیلانی از سوی مسئولان منتشر نشد. همه اینها درحالی است که روز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه خبر انتصاب حسن ریاحی به عنوان دبیر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد.

مرور عوامل برگزاری جشنواره موسیقی فجر از دوره بیست و نهم تاکنون

مرور اسامی مسئولان و عوامل برگزاری جشنواره موسیقی فجر در چندین دوره گذشته گواهی بر ادعای نگارنده در رابطه با بی‌اهمیت بودن نظرات هنرمندان در انتخاب دبیر و دیگر افراد برگزار کننده این رویداد مهم موسیقایی کشور است. 

حسن ریاحی در دوره‌های بیست و نهم، سی‌ام، سی و یکم، دبیر بوده است. حمیدرضا نوربخش نیز در دوره‌های سی و دوم و سی و سوم دبیری جشنواره را به عهده داشته است. شاهین فرهت در دوره‌های سی و چهارم و سی و پنجم جشنواره دبیر بوده و پس از او نیز در دوره بعد که یکی از آن‌ها امسال برگزار می‌شود، مجددا حسن ریاحی به عنوان دبیر انتخاب شده است.

موضوع قابل توجه اینکه اسامی اکثر افراد در اغلب دوره‌ها به چشم می‌خورد و شورای برگزاری جشنواره نیز از تعدادای افراد واحد تشکیل شده است. حال این سوال مطرح است که چرا رویداد مهمی چون جشنواره فجر توسط افرادی مدیریت و اجرا (دبیران) می‌شود که متعلق به نسل‌های قبل هستند و با فعالان امروزی که اغلبشان جوان و نهایتا میان سال هستند فاصله سنی بسیاری دارند. بی‌شک نمی‌توان ارزش و بهای هنرمندان و اساتیدی چون شاهین فرهت و حسن ریاحی را نادیده گرفت اما می‌توان از وجود این افراد پیشکسوت در نهایت به عنوان مشاور بهره برد و فرد جوان‌تری را در راس امور قرار داد. تشکیل سالانه شورای سیاست‌گذاری جشنواره با افرادی ثابت و واحد نیز موضوع سوال برانگیزی است که مسئولان باید به آن پاسخ دهند. 

عدم توجه به انتقادهای گذشته و حال، بهره‌گیری از افراد ثابت به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری باعث شده جشنواره موسیقی فجر ضمن برگزاری هرساله با همان اشکالات و کاستی‌های قبلی، به رویدادی کهنه و پیر تبدیل شود و مورد توجه هنرمندان نباشد. 

مشکلات و حواشی باعث شد از جشنواره سی و پنجم استعفا دهم

شهرام صارمی (موسیقیدان، نوازنده و مدیر هنری) درباره جشنواره موسیقی فجر و برنامه‌ها و سیاست‌های آن به ایلنا گفت: من در جشنواره سی و چهارم و سی و پنجم موسیقی فجر مدیر اجرایی بودم. اما در سی و پنجمین دوره به دلیل تصویب قانون ده درصد کنسرت‌ها و برخی مسائل و اتفاقات حاشیه‌ای دیگر یک روز پس از تغییر مدیر کل دفتر موسیقی ( آقای علی ترابی ) استعفا دادم، زیرا واقعا در آن شرایط امکان کار کردن برایم میسر نبود. در نهایت کلیت ماجرای استعفا را در قالب نامه‌ای سرگشاده توضیح دادم و در اختیار رسانه‌ها گذاشتم. 

او درباره ماهیت جشنواره موسیقی فجر گفت: ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشیم که جشنواره موسیقی فجر، اتفاقی با یک مناسبت خاص است و در واقع رویدادی هنری نیست و باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که نسبت به جشنواره فجر نگاهی هنری وجود ندارد و قرار بر این است هرسال برگزار شود. 

صارمی ادامه داد: جشنواره فجر می‌تواند ضمن مناسبتی بودن، وجهه‌ای هنری با نگاه‌های جدید داشته باشد و با اتفاقات خوب همراه باشد و در این صورت است که به رویدادی هنری هم تبدیل خواهد شد. 

اساسنامه جشنواره کجاست و چرا اجرایی نمی‌شود؟!

شهرام صارمی گفت: پیش از آنکه جشنواره سی و چهارم برگزار شود، برای ایجاد آیین‌نامه آن تلاش‌های بسیاری صورت گرفت. آیین‌نامه مذکور پس از چند مرحله تصحیح و ویرایش تدوین شد و در نهایت در سایت قرار گرفت تا همه هنرمندان موسیقی آن را ببیند و اگر فرد یا افرادی نظری درباره آن دارند، پیشنهاداتشان را مطرح کنند تا کامل‌تر شود؛ که البته این آئین نامه باید مدام در حال تکمیل و به روز شدن باشد.

قرار بود دبیر جشنواره از میان چند گزینه‌ی مشخص انتخاب شود

این نوازنده با اشاره به اینکه در آیین‌نامه به شرایط انتخاب دبیر پرداخته شده، گفت: طی این روند، باید تعدادی از استادان موسیقی به عنوان گزینه‌های پیشنهادی دبیر شناخته شوند و در ادامه نیز موضوع تایید صلاحیت وجود دارد تا در نهایت یکی از گزینه‌ها به عنوان دبیر جشنواره موسیقی فجر انتخاب شود. البته در انتخاب دبیر صرفا سابقه و پیشینه هنری او تعیین کننده نیست، بلکه مسائل دیگری نیز وجود دارد که موارد حراستی و ...نیز برخی از آن‌هاست. آیا در جشنواره فجر سی و هفتم که امسال برگزار می‌شود این رویه طی شده و آقای حسن ریاحی بر این اساس انتخاب شده است؟ بعید می‌دانم! به هر صورت روند انتخاب دبیر با در نظر گرفتن موارد بسیاری انجام می‌شود که فقط یکی از آنها صلاحیت هنری است. 

عمل به اساسنامه بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد

او ادامه داد: اگر به اساسنامه عمل شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد که متاسفانه گویا این اتفاق نیفتاده است. سال گذشته نیز تغییرات در آئین نامه  بدون اعلام و نظرخواهی و اصلاح و تغییرات مثبت در جشنواره سی و ششم مورد استفاده قرار گرفت. واقعا نباید اینطور باشد برای طراحی و نگارش آیین‌نامه زحمات بسیاری کشیده شده و نباید آن را سر خود تغییر داد.

صارمی درباره جزییات آئین نامه جشنواره فجر گفت: آیین‌نامه طراحی شده به جز توضیح درباره نحوه انتخاب دبیر بخش‌های دیگری نیز دارد. مثلا درباره نحوه انتخاب آثار، حضور اساتید دانشگاهی، نحوه انتخاب مدیر اجرائی و..... توضیحات کاملی ارائه شده است. در جریان جشنواره گذشته، مدیر اجرایی حذف شده و حال چنین سمتی در جشنواره وجود ندارد. 

او در تکمیل صحبت‌هایش گفت: بر اساس آئین نامه باید پس از برگزاری جشنواره با حضور خبرنگاران و اهالی موسیقی جلسه نقد و بررسی برگزار شود و همچنین گزارش مالی جشنواره باید هرسال ارائه شود، که این موارد نیز انجام نشده است. در مجموع اساسنامه می‌توانست پربارتر و موثرتر باشد با این شرط که به طور صحیح مورد استفاده قرار گیرد. 

انجمن موسیقی در جشنواره امسال چه نقشی دارد

او گفت: موسیقی و جشنواره فجر و دیگر رویدادها سمت و سوی بدی پیدا کرده‌اند. معاونت هنری ارشاد و دفتر موسیقی در انجام امور با هم هماهنگ هستند و به تازگی نیز انجمن موسیقی را از دایره خارج کرده‌اند و قدرت عملش را گرفته‌اند. زمانی گفته می‌شد که انجمن بازوی اجرایی وزارت ارشاد است اما حال کاملا ناکارآمد و بلاتکلیف است. واقعا معلوم نیست انجمن موسیقی در جشنواره امسال چه نقشی دارد و کجای معادله برگزاری آن است؟ 

می‌خواستند جشنواره موسیقی جوان را امسال برگزار نکنند

صارمی درباره دیگر جشنواره‌های موجود گفت: به نظرم جشنواره موسیقی جوان رویدادی است که بسیار خوب برگزار می‌شود و مدیریت آن تا حدودی از دایره اختیارات ارشاد خارج است. این جشنواره توسط انجمن موسیقی به نحو احسن برگزار می‌شد. تا آنجا که می‌دانم می‌خواستند امسال جشنواره موسیقی جوان، این رویداد تاثیرگذار را برگزار نکنند. و اینکه موضوع دیگری وجود دارد. این سوال مطرح می‌شود که جشنواره موسیقی جوان با آن خروجی قابل قبول و وجود آن همه نوجوان و جوان برگزیده و بسیار مستعد با جشنواره موسیقی فجر چه پیوند و قرابتی دارد؟ این دو رویداد چگونه باید با هم پیوند داشته باشند؟! یادم هست در سی و چهارمین جشنواره برخی از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان اجرا داشتند که این اتفاق نیز به اصرار و تلاش من و دیگر دوستان در دبیرخانه میسر شد که در نهایت یک شب را به اجرای برگزیدگان موسیقی جوان اختصاص دادیم. به نظرم پیوند این دو رویداد باید خیلی محکم‌ باشد، که اینطور نیست. 

نسل جوان می‌تواند جشنواره‌ای بهتر را برگزار کند

شهرام صارمی اذعان داشت: البته اینکه می‌گویم دوره سی و چهارم منظورم این نیست که بدون نقص و کاستی برگزار شده. خیر آن دوره نیز اشکالاتی داشت و نمی‌تواند غیر از این باشد. اما موضوع این بود که آقای فرهت علی‌رغم حاشیه‌های موجود تمی خاص را در نظر گرفته بود که به اجرای آهنگسازان ایرانی اختصاص داشت و آثار فراوانی از آهنگسازان ایرانی در جشنواره اجرا شد؛ اتفاقی که در دیگر دوره‌ها رخ نداده است. بدی ماجرا این است که پس از آقای فرهت، برنامه‌هایی که در نظر داشتند منقضی شد. 

صارمی درباره شورای سیاست‌گذاری و ثابت بودن اعضای آن نیز اینگونه توضیح داد: اینکه اعضای شورا افرادی ثابت باشند، باعث یکنواختی در برگزاری جشنواره است. همانطور که آئین‌نامه باید هرساله مورد باز نگری و تصحیح قرار بگیرد و به روز شود، شورای سیاست‌گذاری نیز باید به روز شود. خوشبختانه در میان نسل‌های جوان و نسل‌های مابین جوانان و پیشکسوتان یا به عبارتی میانسالان، موزیسین‌های بسیار با سواد، خوش فکر، توانا و کاربلدی داریم که اگر برنامه‌ریزی و برگزاری جشنواره را به عهده بگیرند کلا ماهیت و جریان آنرا تغییر خواهند داد. اطمینان دارم  اگر جوان‌ها سرکاربیآیند کارها را از همه ما بهتر انجام خواهند داد اما موضوع این است که با توجه به شرایط موجود،چنین افرادی عملا به سیستم راه پیدا نمی‌کنند.

شهرام صارمی در پایان صحبت‌هایش گفت: به نظرم باید از شعار زدگی و شعارگرایی دوری کنیم و اگر جشنواره با وجود جوان‌ترها در مسیر درستش قرار می‌گیرد از وجود آن‌ها بهره ببریم. اینکه بگوییم باید از جوان‌ها استفاده کنیم و عملا این کار را انجام ندهیم یعنی شعار می‌دهیم.

اگر محمدرضا لطفی دبیر می‌شد و هیچ کاری نمی‌کرد، بدنام می‌شد

علی مغازه‌ای (پژوهشگر، مستندساز و دبیر هنری جشنواره آینه‌دار) درباره نقش دبیر در نحوه برگزاری جشنواره‌ها و تاثیرش بر کیفیت برنامه‌ها و اجراها به ایلنا گفت: در اینکه وجود دبیر بر کم و کیف جشنواره‌ها تاثیر مستقیم دارد، شکی نیست. اینگونه بگویم که در تمام دنیا یک سری فستیوال‌ها در حوزه‌های مختلف هنری از جمله موسیقی برگزار می‌شود که بخش زیادی از اعتبار آن‌ها منوط به وجود دبیر و سابقه و کارنامه‌اش است. حتی می‌توان گفت آنچه به جشنواره اعتبار می‌دهد نه موضوع آن؛ بلکه دبیر و ساعی و کوشا بودن اوست. این ساعی و کوشا بودن موضوع مهمی است و اینکه یک دبیر صرفا اسم و رسم داشته باشد کافی نیست. مثلا فرض کنید زنده‌یاد محمدرضا لطفی با آن کارنامه و سابقه درخشان اگر دبیری یک جشنواره را به عهده می‌گرفت و هیچ کاری نمی‌کرد خودش را بدنام کرده بود! و اینجاست که ساعی بودن دبیر معنا می‌یابد. 

او در ادامه گفت: در جشنواره‌های دولتی افرادی را داریم که نه تنها بدنام نیستند، بلکه آدم‌های خوبی هستند؛ اما در عین حال اهل تلاش و فعالیت نیستند. موضوع این است که اهالی موسیقی آدم خوب نمی‌خواهند. فردی را می‌خواهند که کاربلد باشد و بر امور مربوط به جشنواره اشراف داشته باشد. 

مغازه‌ای در ادامه اذعان داشت: به نظرم آقای حسن ریاحی انسان بسیار خوبی است اما به طور معمول همیشه در هیئت‌های امنا حضور دارد و در جشنواره‌های مختلف فعالیت دارد. جالب است که یک روز یکی از افرادی که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کند به یکی از اساتید گفته بود باور نمی‌کنی در ماه چقدر پول به حسابم واریز می‌شود و من واقعا نمی‌دانم آن‌ها را بابت چه کارهایی به حسابم واریز می‌کنند. نحوه حساب و کتاب‌ها و دستمزدها به این شکل است! و برخی از افراد دستمزدهایی می‌گیرند که معلوم نیست بابت کدام کار نکرده است. به‌طورکل دبیری که به دستمزدهای کلان فکر کند و هدفش کسب درآمد از این راه باشد، اصلا اعتبار ندارد. 

جشنواره موسیقی فجر سفره‌ای ‌است که برای بهره‌برداری سالانه پهن شده است

مغازه‌ای گفت: به هرحال جشنواره موسیقی فجر و برخی دیگر از رویدادها سفره‌هایی پهن شده‌اند که هرسال از آن‌ها بهره‌برداری می‌شود. موضوع جالب اینکه با تغییر سیستم‌های مدیریتی و دولت‌ها، معمولا دبیرها تغییر نمی‌کنند. علت چنین اتفاقی این است که گره ورود به مناسبات این چنینی را تا آخرین حد سفت کرده‌اند. 

او در ادامه توضیحاتش گفت: متاسفانه برای برخی افراد باصلاحیت ایرادهای حراستی می‌تراشند. مثلا می‌گویند فلانی مشکل اخلاقی دارد یا می‌گویند درباره فرد دیگر گزارشی ارائه شده! یا مثلا فلانی با فلان شخص کار می‌کرده است. زمانی که دایره موجود را تا این حد تنگ می‌کنند نهایتا چند نفر معدود باقی می‌مانند و دبیر و دیگر اعضا از میان آن‌ها انتخاب می‌شوند. مثلا اگر فلان شخص یک یا دو دوره دبیر بوده پس مشکل ندارد و می‌تواند دوباره انتخاب شود! 

او بیان کرد: به نظر می‌رسد وجود مسئولان بی‌اختیار و نظارت حراستی و امنیتی سفت و سخت بر اموری چون جشنواره‌ها و دیگر رویدادها کلاف سردرگمی را ایجاد کرده تا افراد با صلاحیت امکان حضور و فعالیت نداشته باشند. 

دبیر هنری جشنواره آینه‌دار درباره واکنش‌های مسئولان ارشاد و دیگر بخش‌های مرتبط با موسیقی، گفت: نحوه عملکردها و تجارب قبلی نشان می‌دهد مسئولان و مدیران وزارتخانه و دفتر موسیقی واقعا نقدها را نادیده می‌گیرند و آنچه برایشان مهم است بیلان کاری است. اینکه بگویند ما جشنواره فجر و رویدادهای دیگر را بی‌خطر برگزار کردیم. بی‌خطر به این معناست که هیچ تنشی رخ نداده و اتفاقی نیفتاده است. 

جشنواره موسیقی فجر اتفاقی «پیر» و «ناموزون» است​

مغازه‌ای گفت: متاسفانه گاه مسئولان، مدیران و عوامل برگزاری جشنواره‌ها خبرنگاران و رسانه‌ها را  راضی می‌کنند تا انتقاد نکنند و مطالب و گزارش‌های منفی ننویسند و به این ترتیب است که خبرنگاران به اعضای روابط عمومی جشنواره تبدیل می‌شوند. بر اساس برخورد مدیران و مسئولان با واکنش‌ها وعدم توجه به آن‌ها، انگار واژه‌هایی چون منتقد و منتقدان به معنای دشمن، دشمنان و راهزنان است. در صورتیکه حرف و یادداشت و مطالب منتقدان به صلاح جشنواره‌ها یا هر اتفاق و رویداد دیگر است. 

او در ادامه درباره کلیت جشنواره موسیقی فجر گفت: به نظرم جشنواره موسیقی فجر اتفاقی پیر و ناموزون است که دیگر ارزشی ندارد و برای استمرار برگزاری آن نیز از وجود دبیران پیر و ناتوان استفاده می‌شود. طی این روند آن کارکرد محدود و معدود جشنواره را نیز از بین می‌رود. آنچه برای مسئولان اهمیت دارد برگزاری جشنواره‌ای به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی است و در این میان تعداد بسیار معدودی از آن رضایت دارند. 

علی مغازه‌ای در پایان بااشاره به اینکه جشنواره موسیقی فجر به مثابه کهنه فروشی است، گفت: به نظرم جشنواره موسیقی فجر فعلی باید برچیده شود و رویدادی دیگر جای آن را بگیرد و جوانان و افراد پرتوان آنرا برگزار کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز