خبرگزاری کار ایران

پیام علی‌اصغر مونسان به مناسبت روز موزه و هفته میراث‌فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۹۵۳

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در پیامی فرارسیدن روز موزه و هفته میراث‌فرهنگی را تبریک گفت.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی) در پیامی فرارسیدن روز موزه و هفته میراث‌فرهنگی را تبریک گفت. 

در متن پیام مونسان به مناسبت روز موزه و هفته میراث‌فرهنگی آمده است: 

«جامعه جهانی ۱۸ می‌ برابر با ۲۸ اردیبهشت را روز جهانی موزه‌ها نام‌گذاری کرده است. امروز در سراسر دنیا روز جشن موزه‌هاست، در کشور ما نیز آغاز هفته میراث‌فرهنگی با روز جهانی موزه‌ها آغاز می‌شود. 

با نگاهی به سه قرن تاریخچه موزه‌داری می‌توان مسیر طولانی که موزه‌ها در راستای تکامل و گسترش پیموده‌اند را بیشتر درک کرد. در سرزمینی مثل ایران با ۱۱۰۰۰ سال تجربه زندگی مستمر و خلق تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف، قطعا وجه میراث‌فرهنگی بر وجوه دیگر آن غلبه می‌کند. 

همواره تلاش شده است تا میراث‌فرهنگی توسط خود مردم حفاظت شود در سایه چنین رویکردی پیش از کرونا تقریبا در هر هفته شاهد افتتاح یک موزه بودیم و بخش خصوصی بیشترین سهم را در این تحول داشته است، به گونه‌ای که ما شاهد رشد ۴۰۰ درصدی در حوزه موزه‌های خصوصی هستیم و در حال حاضر ۱۷۱ موزه خصوصی در کشور فعال است. 

در حوزه ثبت نیز از تعداد ۴۰ اثر ثبت جهانی کشورمان در یونسکو به تفکیک ۲۴ اثر ملموس و ۱۶ عنصر ناملموس است که رتبه نهم جهانی در حوزه میراث ملموس و هفتم جهانی در ثبت میراث ناملموس را برای ایران رقم زده است. در این بخش ۱۴ اثر طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در فهرست میراث جهانی جای گرفته است. 

این اعداد تنها روایتگر گوشه‌ای از تلاش‌هایی است که در بخش موزه‌ها و میراث‌فرهنگی به سرانجام رسیده و جا دارد ضمن تبریک روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی، از تمام همکارانم در این حوزه‌ها تشکر و قدردانی کنم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز