خبرگزاری کار ایران

«بازشناسی روند تطور و تحول فرمان‌ها در دیوان‌سالاری ایران دوره قاجار» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۴۸۹

کتاب «بازشناسی روند تطور و تحول فرمان‌ها در دیوان‌سالاری ایران دوره قاجار» براساس گزیده‌ای از فرمان‌های موجود در آرشیو ملی ایران تالیف حوریه سعیدی توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران چاپ و روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایلنا، کتاب «بازشناسی روند تطور و تحول فرمان‌ها در دیوان‌سالاری ایران دوره قاجار» که براساس گزیده‌ای از فرمان‌های موجود در آرشیو ملی ایران از سوی حوریه سعیدی تالیف شده است؛ دربرگیرنده مطالعاتی مبتنی بر اسناد و مدارک تاریخی است که در حوزۀ مطالعات تاریخی جایگاه ویژه‌ای دارد.
این کتاب پژوهشی دربارۀ سیر تحول صدور فرمان‌ها در دورۀ قاجار و استخراج اطلاعات تغییرات دیوان‌سالاری است که در صدور این نوع از مدارک مهم تاریخی دیده می‌شود. این پژوهش با تکیه بر مطالب درآورده شده از متن، شکل و محتوای گزیده‌ای از فرمان‌هایی بوده که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موجود است.
حوریه سعیدی مولف و پژوهشگر در مقدمه کتاب «بازشناسی روند تطور و تحول فرمان‌ها در دیوان‌سالاری ایران دوره قاجار» چنین آورده است: «فرمان‌ها بخش مهمی از اسناد دیوانی است و از نظر استخراج اطلاعات تاریخی در جایگاه والا و ویژه‌ای قرار دارند و باید راستی‌آزمایی شده و درستی یا نادرستی و موضوع و مطالب مندرج در آن سنجیده شده و آنگاه به عنوان منبع دست اول، در نگارش یک پژوهش تاریخی به کار برده شود. اثر حاضر پژوهشی است با تکیه بر مطالب استخراج شده از متن، شکل و محتوای تعدادی از فرمان‌هایی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی موجود است. اطلاعات مورد نیاز به عنوان پشتوانه موضوع اثر، مورد استفاده قرار گرفته است.»

در این اثر دورۀ ۱۳۴ سالۀ پر فراز و نشیب از تاریخ ایران که تحولات مهم و تأثیرگذاری را برای آینده ایران رقم زده با تکیه بر ۱۹۳ فرمان، شامل: تعداد هفت فرمان متعلق به دورۀ صفویه، سه فرمان متعلق به دورۀ افشاریه و زندیه، و ۱۸۳ فرمان متعلق به دوره قاجار تبیین شده است.

لازم به توضیح است گزیده‌ای از تصاویر فرمان‌ها به صورت سیاه وسفید و نمایه ضمیمه کتاب «بازشناسی روند تطور و تحول فرمان‌ها در دیوان‌سالاری ایران دوره قاجار» است و این اثر در  ۲۰۴ صفحه منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق فروشگاه مجازی سازمان به آدرس: (http://bookshop.nlai.ir) اقدام به خرید کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز