خبرگزاری کار ایران

در محفل عصر شعر «لاله‌های دشت برچی» مطرح شد؛

دشمنان دانش‌آموزان را مانند لاله‌های نورسیده «دشت برچی» چیدند/ انتقام دانش‌آموزان شهید افغانستان جز با گسترش فرهنگ شدنی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۱۲۱

محفل عصر شعر «لاله‌های دشت برچی» توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور مسئولان دو کشور ایران و افغانستان و شعرخوانی شاعران ایران، افغانستان و پاکستان عصر روز یکشنبه 26 اردیبهشت‌ماه به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به دنبال حادثه تروریستی کابل که هفته گذشته به جراحت و شهادت جمعی از دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا (ع) منجر شد، محفل عصر شعر «لاله‌های دشت برچی» توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور وزیر اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سفرای و کشور و شاعرانی از کشور ایران، افغانستان و پاکستان امروز یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه به صورت مجازی برگزار شد. 

در ابتدای مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای، طی فایلی ویدئویی دقایقی کوتاه با حاضران در این مراسم صحبت کرد و نسبت به فاجعه اخیر کشور افغانستان ابراز تاسف نمود. ایشان در ادامه از مقاومت در برابر ظالمانی گفت که مسلمانان را مورد ظلم و خشونت قرار می‌دهند. 

در ادامه مجری برنامه ضمن خوش‌آمد گویی به حاضران خطاب به حاضران گفت: حادثه افغانستان و شهادت تعداد زیادی از دختران دانش‌آموز افغانستانی، دل مردم دنیا را به درد آورد و کیف و کفش و لباس‌های دانش‌اموزان لرزه‌ای را در سراسر جهان به وجود آورد؛ بخصوص آن کفش خونی به جا مانده از یکی از قربانیان. 

در ادامه برنامه مهدی رمضانی (معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی کشور) ضمن خوش‌آمدگویی به مسئولان و میهمانان و کاربران برنامه، گفت: ابزار تاسف خودم را بابت حادثه تلخ دبیرستان سیدالشهدای کشور افغانستان اعلام می‌کنم. 

او افزود: واقعا تفاوت و فاصله‌ای میان دو ملت برادر ایران و افغانستان نمی‌بینیم و با خدماتی که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارائه می‌کنیم عزیزان افغانستانی را نیز مورد توجه قرار می‌دهیم و برنامه‌های مشترکی که قبلا وجود داشته و ارائه شده و ارائه می‌شود، ادامه خواهد داشت. 

پس از معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی کشور، محمدطاهر زهیر (وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان) ضمن سلام و احوالپرسی با حاضران گفت: از مسئولان و دست‌اندرکاران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ایران ممنونم و ازسوی مردم افغانستان دست تک‌تک شما را می‌فشارم. 

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان ادامه داد: افغانستان و مردم این کشور روزها و روزگار سخت و دردناکی را می‌گذرانند و حال شرایطی که در آن قرار داریم، بی‌نهایت دشوار است چراکه با دشمنانی جنایت کار مواجهیم که با زندگی و حیات ما مردم افغانستان بازی می‌کنند. متاسفانه این دشمن یا دشمنان نسبت به هیچکس شفقت و رحم ندارند و به هیچ‌وجه عطوفات انسانی را نمی‌شناسند. 

محمدطاهر زهیر اذعان داشت: شنبه گذشته بود که حادثه دردناک دشت برچی رخ داد و امروز یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه یک هفته از‌ای اتفاق فجیع و خونین می‌گذرد و متاسفانه طی این حادثه شهیدان و مجروحان زیادی داشتیم. 

او ادامه داد: تصور کنید دشمنان ملت افغانستان چه بی‌رحمی‌هایی به خرج داده‌اند تا آنجا که به سراغ دانش آموزان رفته و با بمب‌گذاری شماری از آن‌ها را شهید و مجروح کرده‌اند؛ آن هم در منطقه‌ای که لاله‌های بسیار در آن روییده. می‌توان اینگونه گفته که موجوداتی وارد این لاله‌زار شده و با بی‌رحمی تمام همه را با خاک یکسان کرده و طفلان معصوم و بی‌گناه و بی‌پناه را به کام مرگ فرستاده‌اند. این دانش‌آموزان مانند لاله‌های نورسیده‌ای بودند که توسط دشمنان بی‌رحم افغانستان چیده شدند. در کل این حادثه رخ داده، بی‌نهایت فجیع و حزن‌انگیز بوده است. 

او افزود: حتی تصور حادثه «لاله‌های دشت برچی» غیر قابل امکان است، اما با این حال موجب بیداری وجدان‌ها و ایجاد فضایی دو سویه شده و بابت این اتفاق از تمام آن‌هایی که در این راه گام برداشتند قدردانی می‌کنیم و از مردم ایران و فرهنگیان و نهادها ممنویم که انسان دوستانه ما را تسلی دادند. 

محمدطاهر زهیر بیان کرد: یادمان هست در حادثه تروریستی قبلی که با عنوان «جان پدر کجاستی» رخ داد، برج آزادی تهران با پرچم افغان مزین شد. شعر زیبای روی پرچم افغانستان نشان از هم دردی مردم ایران با مردم افغانستان است. در محفل امروز نیز خودمان را مدیون این گام نیک می‌دانیم که با همراهی شاعران ایرانی، افغانستانی و پاکستانی برداشته شده است. ما از همه شما قدردان هستیم. از آقای دکتر شیراحمد سعید که در ایران مشغول تحصیل هستند و هماهنگی‌ها را انجام دادند نهایت تشکر را دارم. از آقای امینیان سفیر جمهوری اسلامی در افغان نیز ممنونم و از شاعران ایرانی و افغانستانی و پاکستانی بابت حضورشان در این محفل سپاسگزارم. 

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: امیداواریم این هم سویی‌ها و هم دردی‌ها و این محافل فرهنگی باعث تحکیم روابط کشور ایران و افغان شود. 

وی در توضیحات بیشتر گفت: دو نکته هست که لازم می‌دانم درباره آن‌ها توضیح دهم. موضوع اول اینکه افغانستان با دشمنانی بی‌رحم مواجه است و درگیر جنگی تحمیلی است که علاوه بر مقاومت مردم، مستلزم یاری و همکاری کشورهایی چون ایران است. متاسفانه سال‌هاست افغانستان قربانی وحشت و افراط گری‌های بسیار است. این افراط‌ها هیچ مرزی ندارد. متاسفانه روز گذشته نیز یکی از عالمان افغانستان قربانی شد و در مسجد به شهادت رسید. همه این موارد نشانی افراط‌گری‌ها و ترورهایی است که فرقه نمی‌شناسند و هرکس دربرابر دشمنان مقاومت کند، مورد ظلم و ستم قرار می‌گیرد. نکته دوم اینکه وزارت اطلاعات و فرهنگ از هر نوع همکاری و هم سویی و تعامل‌های ففرهنگی استقبال می‌کند. ما با تحکیم روابط بر مبنای فرهنگ را فوق العاده مهم می‌دانیم و آقای امینیان سفیر ایران در افغانستان نیز آگاهی کامل دارند و می‌دانند که تعاملات اینچنین برای ما قابل احترام است و مناسبت امروز یعنی برگزاری محفل «لاله‌های دشت برچی» امروز نیز گامی نیکو تلقی می‌کنیم. 

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدواریم مناسبات فرهنگی بیش از قبل گسترش و توسعه پیدا کند و ما از هر نوع همکاری فرهنگی با کشور ایران حمایت و استقبال می‌کنیم. 

در ادامه برنامه، افشین علا اولین شاعری بود که ضمن ابراز تاسف از حادثه تروریستی مدرسه «سیدالشهدا (ع)» به دکلمه اثرش پرداخت و پس از او بهادر امینیان (سفیر ایران در افغانستان) به صورت مجازی و آنلاین در محفل حضور یافت. 

بهادر امینیان ضمن ابراز تاسف از حادثه ترور دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدای افغانستان، گفت: حادثه کابل در ماه رمضان رخ داد و در نوع خود قلوب انسان‌های آگاه و دردمند را جریحه‌دار کرد و دل مردم را به درد آورد. 

او گفت: این حادثه تاسف‌برانگیز در ایران نیز انعکاس گسترده داشت و اقشار و شخصیت‌های مطرح و مختلف نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند که در نوع خود بی‌نظیر است. 

سفیر ایران در افغانستان افزود: در حادثه قبلی (جان پدر کجاستی) نیز با واکنش گسترده ایرانیان مواجه بودیم و اما فکر می‌کنم ابعاد واکنش‌های حادثه اخیر از قبلی بیشتر و گسترده بود. شاید به این دلیل که این حادثه مظلومانه‌تر بود. در حال حاضر افغانستان در وضعیت بحرانی قرار دارد و دشمنان طی معامله با دیگر دشمنان امنیتی برای خود ایجاد کرده‌اند و دستاوردی برای مردم افغانستان نداشته‌اند. حادثه «لاله‌های دشت برچی» هم فاجعه‌ای بود که چنین دشمنانی به بار آوردند و در نهایت طرح‌های توهم‌آمیز بیگانگان را مردم مظلوم افغانستان متحمل شدند. 

امینیان افزود: دختران مظلومی که هرکدام آرزوها و امیدهایی داشتند، با شهادت و مجروح شدنشان بهای سنگینی را پرداخت کردند. این واقعه آنقدر فجیع است که همه در نقش داشتن در آن سر باز می‌زنند. حتما مجریان این طرح فجیع و تاسف برانگیز وقتی ابعاد گسترده این جنایت بشری را دیدند، نام خود را از زیر آن برداشتند. 

سفیر ایران در افغانستان اذعان داشت: من به همه مردم و به اهالی هنرو فرهنگ افغانستان، کابل و دشت برچی تسلیت می‌گویم و امیداورم آن‌ها با تداوم راه شهدا ی مظلوم مکتب سیدالشهدا (ع) انتقام خون عزیزان را بگیرند که این انتقام جز با گسترش فرهنگ قابل انجام نیست. 

بهادر امینیان در پایان صحبت‌هایش گفت: کشور ایران در تداوم راه تعلیم و تربیت همراه مردم افغانستان است و ما مردم ایران همیشه در غم مردم افغانستان شریک هستیم و اطمینان داریم با وحدت و یک دلی مردم افغانستان جریان‌های افراط و تروریست و کشتار به نتیجه نخواهند رسید. از شاعران و فرهنگیان افغانستان تقاضا دارم راه شهدا را ادامه دهند و مقابل بیگانگان بایستند و تنها راه گسترش فرهنگ و آگاهی است و به همین دلیل دشمنان با ارائه و گسترش فرهنگ مخالفند. 

در ادامه مراسم شاعران ایران، افغانستان و پاکستان به خوانش اشعارشان با موضوع حادثه «لاله‌های دشت برچی» پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز