خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم:

معلم‌های ابتدایی و پیش‌دبستانی به لحاظ حقوق و ارج‌گذاری خیلی مورد توجه نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۶۹۰

حسین حاتمی نقش و جایگاه برنامه‌های مناسبتی همچون «مثل ماه» که به واسطه زمان پخش و جامعه مخاطبشان در ارائه اسوه‌های ایثار به جامعه نقش و جایگاه مهمی دارند را فرصت مناسبی برای ارائه الگوهای صحیح و فرهنگسازی در جامعه دانست.

«مثل ماه» ویژه‌برنامه رمضانی شبکه سه سیما در یکی از قسمت‌های خود میزبان معلمی شد که طی اتفاقی و در اقدام برای نجات جان یکی از دانش‌آموزانش در سانحه سقوط از کوه، دچار معلولیت شده است. این معلم با روحیه بالا و صبر عظیمی که دارد پس از آن حادثه نمونه بارزی از صبر و توکل برای دانش‌آموزان و همکاران خویش شده تا جایی که همه آنهایی که با او از نزدیک آشنایی دارند از او به عنوان یک الگو در زندگی نام می‌برند.

حسین حاتمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اهمیت موضوع مطرح شده توسط مهمان برنامه «مثل ماه» در خصوص اینکه مدارس ما باید قبل از آموزش، محلی برای یادگیری دینداری، توکل و انسانیت باشند، عنوان کرد: آنچه در نظام آموزشی ارائه می‌شود بخشی از محتوای آموزشی کل جامعه است، طبیعتا مطلوب آن است که ما فرهنگ و سبک زندگی متعالی و زندگی مبتنی بر آموزه‌های دینی را که ایثار هم به نوعی در آن مستتر است، با شیوه‌های نوین به دانش‌آموزان و نسلی که آینده‌سازان ما هستند آموزش دهیم.

وی در ادامه عنوان کرد: قطعا در اینکه این اتفاق باید بیفتد اختلاف‌نظر نیست اما آنچه که می‌تواند محل بحث باشد، شیوه آموزش و انتقال این مفاهیم است و در اینجا معلم‌ها و فرهنگیان جامعه به ویژه در مقطع ابتدایی که بنیان‌های شخصیتی دانش‌آموزان در آن شکل می‌گیرد، خیلی مهم هستند. متأسفانه نظام آموزشی ما به شکلی تدوین شده که معلم‌های دوره ابتدایی و پیش‌دبستانی به لحاظ حقوق و مزایا و معیشت و ارج‌گذاری خیلی مورد توجه نیستند.

نماینده مردم کلیبر در مجلس یازدهم همچنین تصریح کرد: ما باید هیئت‌های علمی را به سمت فعالیت‌های علمی در سطوح پیش‌دبستانی و ابتدایی ببریم تا معلم‌های با انگیزه و توانمند و معلم‌هایی که خلقیات والا و روحیات متعالی را در خودشان ایجاد کرده‌اند، در پایه نظام آموزش و نسل نوآموز قرار بگیرند که اگر چنین اتفاقی بیفتد، طبیعتا انتقال این داده‌های فرهنگی و معنوی به راحتی شکل خواهد گرفت. ما باید به لحاظ معیشت، اقتصاد و ارج‌گذاری معلم‌ها خود را در صدر قرار دهیم و سخت‌ترین آموزش‌ها و گزینش‌ها را برای معلم‌های ابتدایی داشته باشیم، منتها الان این شکل وارونه شده است.

حاتمی در ادامه تأکید کرد: نظم درست این است که افراد توانمندی که انگیزه و روحیات و خلقیات متفاوتی دارند را در سخت‌گیرانه‌ترین وضعیت در فضای انگیزشی و رقابتی جدی برای دوره‌های ابتدایی گزینش کنیم، آن هم با امتیازات بالا و سطح معیشتی بالاتر، به طوری که افراد نخبه تمایل داشته باشند که عمر خدمتی خود را در سطوح ابتدایی بگذرانند، در حالیکه الان اینطور نیست.

وی با اشاره با تاکید بر اینکه شیوه انتقال این داده‌ها مهم است، گفت: البته در نفس انتقال این داده‌ها اختلافی نیست، چون همه ما معتقدیم که دوران ابتدایی دوران تکوین و پایه‌گذاری نسل نوآموز و نوجوان است، در اینکه داده‌های معنوی و ارزشی را باید به نسل جدید انتقال دهیم هم اختلاف نیست، بلکه اختلاف در کیفیت و شیوه انتقال آن است و آن فضای انگیزشی که برای معلم‌ها و آموزشیاران این مقطع لازم است که باید آن را به نحوی اصلاح کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در خصوص اهمیت استفاده از ظرفیت‌های برنامه‌های مناسبتی همچون «مثل ماه» برای ارائه الگوهای صحیح به جامعه و فرهنگسازی بیان کرد: چنین برنامه‌هایی نقش و جایگاه بسیار مهمی در ارائه الگو به جامعه دارند که باید از این فرصت استفاده شود. بنا به گفته حضرت امام(ره) صداوسیما یک دانشگاه بزرگ است و امثال این برنامه‌ها که در فضای خاصی پخش می‌شود و جامعه مخاطب بالایی را به سمت خود جذب کرده و با معرفی الگوهای ایثارگرانه و شخصیت‌هایی که مصداق عینی ایثار؛ به خصوص در میان جامعه معلم‌ها و فرهنگیان هستند که مثل شمع می‌سوزند تا اطراف خود را روشنایی بخشند، بسیار قابل تقدیرند.

وی در پایان تأکید کرد: این نوع حرکت‌های خالصانه و ایثارگرانه اوج ارزش‌های متعالی و انسانی هستند که باید ادبیات و کار و برنامه ویژه در خصوص آنها شکل بگیرد و ساخته شود تا جلوه‌های ویژه شخصیت و عمل و فعل‌شان تبیین شود. در این صورت هم به نوعی تکریم آن جایگاه خواهد بود و هم تکریم آن فرهنگ و هنجاری که به مثابه یک فعل علمی و عملی تحقق پیدا کرده است. بنابراین پخش چنین برنامه‌هایی کار بسیار ارزشمندی است و جامعه هم از این هنجارها و مطلوب‌ها به نیکی یاد کرده و هم از این قبیل اقدامات و حرکت‌های ایثارگرانه استقبال و تکریم می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز