خبرگزاری کار ایران

۲۵ سکه تاریخی در زنجان مرمت شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۱۳۹

به گفته معاون میراث‌ فرهنگی استان زنجان ۲۵ سکه تاریخی در آزمایشگاه موزه ذوالفقاری این استان مرمت شده است.

به‌ گزارش ایلنا، محمدرضا محمدپور (معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان) گفت: «۲۵ سکه تاریخی در آزمایشگاه موزه ذوالفقاری این استان مرمت شد.»

محمدپور  در این‌باره گفت: ۴ عدد سکه نقره دوره عباسی، یک عدد سکه نقره دوره اشکانی و ۲۰ عدد سکه فلوس دوره صفوی به دست کارشناسان حفاظت و مرمت اشیای تاریخی، مرمت، پاک‌سازی و تثبیت شد.

معاون میراث‌فرهنگی زنجان با بیان اینکه مرمت اشیای تاریخی یکی از اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان زنجان است، تاکید کرد: عملیات انجام شده بر روی این سکه‌ها شامل پاک‌سازی سطحی و رفع گرد و غبار، پاک‌سازی شیمیایی، مکانیکی و تثبیت است. مرمت اشیای تاریخی در طول سال و به صورت مستمر انجام می‌شود.

محمدپور تصریح کرد: سکه‌های مذکور به دلیل ویژگی‌های فلز نقره در تمام سطوح خود، دارای رسوب و خوردگی‌های نقره بودند به همین دلیل مرمت و پاکسازی آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه اندازه و ظرافت این سکه‌ها عملیات حفاظت و مرمت را حساس و سخت‌تر می‌کرد، اظهار کرد: ۲۰ عدد سکه تاریخی پس از پاک‌سازی، تثبیت و مرمت در ویترین موزه ذوالفقاری به معرض نمایش در می‌آیند.

معاون میراث‌فرهنگی زنجان افزود: در صورت درخواست مالکان اشیای تاریخی، امکان انجام اقدامات مرمتی و حفاظتی برای این آثار در کارگاه‌های مرمتی زیر نظر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فراهم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز