خبرگزاری کار ایران

در نشست حکمرانی فناورانه مرکز پژوهشی آرا مطرح شد؛

شفافیت و پاسخگو کردن دولت مهمترین پیامد بکارگیری فناوری در عرصه حکمرانی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۳۲۲۱

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های حکمرانی فناورانه مرکز پژوهشی آرا روز پنجشنبه، ۱۶ اردیبهشت، در صفحه اینستاگرام این مرکز پخش شد. میثم مظفر، پژوهشگر حوزه حکمرانی و سیاستگذاری عمومی و حسین میرزایی، پژوهشگر عرصه دولت الکترونیک میهمانان این قسمت از برنامه آرا پلاس بودند.

به گزارش ایلنا، در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های حکمرانی فناورانه مرکز پژوهشی آرا، میثم مظفر (پژوهشگر حوزه حکمرانی و سیاستگذاری عمومی) به تبیین تفاوت‌های ساختاری حکومت با حکمرانی در عرصه سیاستگذاری عمومی پرداخت و بکارگیری ذینفعان را در تمام مراحل سیاستگذاری مهمترین تفاوت دو مفهوم حکومت و حکمرانی بیان کرد.

وی در ادامه به مهمترین پیامدهای بکارگیری فناوری در عرصه حکمرانی اشاره کرد و ۱۳ پیامد حضور فناوری در عرصه حکمرانی را شفاف‌سازی، ارتقای پاسخگویی دولت در ارائه خدمات به مردم، مشارکت جویی حداکثری شهروندان در عرصه حکمرانی، حاکمیت قانون در تمام عرصه‌های حکمرانی، دسترسی برابر تمام شهروندان به خدمات عمومی و توسعه عدالت اجتماعی، حفظ کرامت انسانی و ارتقای تکریم ارباب رجوع، ارتقای صحت عملکرد و جلوگیری از فساد اداری، تسریع ارائه خدمات و صرفه جویی در زمان ارباب رجوع، اعمال نظارت کارآمد و گسترده هوشمند بر فرآیندهای دولت، صرفه‌جویی در منابع و افزایش اثربخشی خدمات دولتی، امکان ایجاد حکمرانی شبکه‌ای و ارتقای تصمیم گیری‌های صحیح توسط حکمرانان عنوان کرد.

وی در ادامه با تبیین موضوع شفافیت به عنوان یکی از مهم‌ترین پیامدهای بهره‌گیری از فناوری در عرصه حکمرانی، رسیدن به عدالت مطلوب را بدون حضور فناوری در سیستم موجود اداری کشور غیرممکن دانست و دسترسی یکسان عموم مردم به اطلاعات را مقدمه شفاف‌سازی به کمک فناوری در عرصه حکمرانی بیان کرد.

مظفر به این نکته اشاره کرد که شفاف‌سازی با بهره‌گیری از فناوری در حکمرانی آگاهی عمومی نسبت به رویه‌ها و روش‌های ارائه خدمات عمومی سازمانها را ارتقا می‌بخشد و مانع اتخاذ تصمیمات مهم در عرصه سیاستگذاری عمومی به دور از چشم مردم و به صورت مخفیانه و توسط گروهی خاص و کوچک می‌شود.

در ادامه این گفتگو، میرزایی به بیان تجربه بکارگیری فناوری در حوزه پرداخت وام یک میلیون تومانی کرونا پرداخت. وی، قانع کردن مدیران دولتی جهت بکارگیری از فناوری در ارائه خدمات را یکی از مهمترین دغدغه‌های مجموعه‌های فناور در کشور دانست.

میرزایی بیان کرد: جهت پرداخت وام یک میلیون تومانی کرونا به مشمولین در سرتاسر کشور، بدون بکارگیری فناوری و با بکارگیری فرآیندهای سنتی مرسوم یعنی مراجعه افراد به شعب بانک‌ها و امضای برگه‌های متعدد ارائه چنین سرویسی در مدت زمان کوتاه و با در نظر گرفتن شرایط کرونایی کشور غیرقابل امکان بود.

لازم به ذکر است که ششمین نشست از سلسله نشست‌های حکمرانی فناورانه مرکز پژوهشی آرا، شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ با موضوع «فناوری‌های حکمرانی در شرایط بحران» از طریق صفحه اینستاگرام این مرکز پخش می‌شود.

در این نشست حمید محمدعلی زاده، مدیرعامل مدرسه حکمرانی اسما و محمدحسین مسجدی، پژوهشگر علم داده به همراه ابوطالب صفدری، نویسنده و پژوهشگر حوزه سیاستگذاری ضمن تبیین الزامات مدیریت در شرایط بدآیند، به بررسی فناوری‌های کاربردی در مواجهه با بحران می‌پردازند.

نشست‌های آرا پلاس به همت اندیشکده‌های مرکز پژوهشی آرا رأس ساعت ۲۳ در صفحه اینستاگرام مرکز پژوهشی آرا به آدرس ararc_ir برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز