خبرگزاری کار ایران

معرفی برگزیدگان سوگواره شعر بر آستان اشک

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۲۸۲۰

شاعران ۷ استان کشور به‌عنوان برگزیدگان سوگواره شعر «بر آستان اشک» توسط فرهنگسرای اندیشه معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، هفتمین دوره سوگواره شعر آیینی «بر آستان اشک» توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای اندیشه برای هفتمین سال پیاپی در محرم و صفر سال ۱۳۹۹ برگزار شد.

فراخوان این‌جشنواره شهریورماه سال ۱۳۹۹ همزمان با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان منتشر و از شاعران اقصی نقاط کشور درخواست شد تا آثار خود را به دبیرخانه این سوگواره واقع در فرهنگسرای اندیشه ارسال کنند.

هفتمین دوره این‌رویداد ادبی به‌دلیل اتفاقات مهمی که در کشور رخ داده بود، با حال و هوایی متفاوت برگزار شد. در این‌دوره، علاوه بر پرداخت به اشعار عاشورایی که نمادی از فرهنگ عظیم و ارزشمند تشیع و کربلا است، در چند محور مهم دیگر نیز فراخوان دریافت اشعار منتشر شد که در همه این بخش‌ها اشعار بسیار ارزشمندی از شاعران آیینی کشورمان به دبیرخانه سوگواره رسید. از مهم‌ترین تفاوت‌های سوگواره «بر آستان اشک» امسال، پرداخت دقیق شعری و ادبی به سوژه‌های روز کشور و اتفاقات مهمی است که در یکی دو سال اخیر رخ داده است. بسیاری از شاعران کشورمان دارای آثار ارزشمندی در این موضوعات هستند اما کمتر مجالی برایشان فراهم شده است تا بتوانند این اشعار را به مسابقه، سوگواره و یا فراخوانی ارسال کنند. «بر آستان اشک» تلاش کرد تا محفل و تریبیونی برای دیده شدن این اشعار ارزشمند که دارای سوژه‌هایی ناب و خلق ادبی فاخری هستند، باشد.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات در سال ۱۳۹۹ داغ فراق زیارت اربعین به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا بود؛ به همین دلیل بخش «اربعین و انتظار» قرار داده شد. هم‌چنین در سوگ یک ساله شدن شهادت مظلومانه «قهرمان شکست استکبار» و «مرد میدان عمل» حاج قاسم سلیمانی، بخش ویژه‌ای تحت عنوان «بی‌سردار» در این سوگواره طراحی شد تا شاعران بار دیگر عرض ارادت خود را به ساحت این تربیت یافته مکتب امام خمینی و رهبر انقلاب نشان دهند. پرداخت به مدافعان سلامت که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند، باعث شد تا بخش ویژه‌ای برای دریافت شعرها با عنوان «مدافعان سلامت» قرار داده شود. بخش پایانی هفتمین سوگواره ادبی «بر آستان اشک» نیز به موضوع مساوات امام حسن اختصاص پیدا کرد.

اکنون همزمان با ماه مهمانی پروردگار و در آستانه لیالی پرفضیلت قدر، این سوگواره ادبی با معرفی اشعار برگزیده و برندگان خود به کارش پایان می‌دهد.

هیئت داوران این سوگواره ادبی متشکل از شاعران برجسته کشور، احمد بابایی، علی داودی و محمود حبیبی کسبی، با اشاره به برگزاری این دوره از سوگواره در سطحی ملی در بیانیه‌ خود نوشتند:

«هفتمین دوره‌ سوگواره‌ی شعر بر آستان اشک در قالب شب شعر محدود نماند و در قامت یک جایزه‌ی ادبی رخ عیان کرد تا به برکت این تغییر، بر آستان اشک از سطح شهر و استان تهران فراتر رفته و شاعران سراسر کشور را به این نهضت مبارک ادبی فرابخواند. شاعران گرامی نیز از اقصا نقاط کشور عزیزمان و از استان‌های گوناگون در لبیک گویی به فراخوان سوگواره شعر بر آستان اشک آثار ارجمند و ارزشمندی را به دبیرخانه‌ی سوگواره ارسال کردند. در مجموع ۳۲۵ اثر رسیده به دبیرخانه سوگواره در ۴ محور محتوایی «اربعین و انتظار»، «محرم بی‌سردار»، «مدافعان سلامت» و «مساوات امام حسن» به شکل جداگانه مورد بررسی و شاعران برگزیده در ۴ بخش مذکور به شرح زیر معرفی می‌شوند:

بخش اربعین و انتظار:

نفر اول: علی سلیمیان با ۲۴۰ امتیاز/ اصفهان

نفر دوم: علی ذوالقدر با ۲۲۰ امتیاز/ تهران

نفر سوم: زهرا سپه‌کار با ۲۰۶ امتیاز/ اصفهان

بخش محرم بی‌سردار:

نفر اول: عمار موحد با ۲۲۵ امتیاز/ تهران

نفر دوم: محسن کلهر با ۲۱۰ امتیاز/ همدان

نفر سوم: ریحانه کاردانی با ۲۰۳ امتیاز

بخش مدافعان سلامت:

نفر اول: سعید تاج محمدی با ۲۴۹ امتیاز/ خراسان رضوی

نفر دوم: علی فرزانه موحد با ۲۴۳ امتیاز/ قم

نفر سوم: میثم داودی با ۲۳۳ امتیاز/ قم

بخش مساوات امام حسن (ع):

نفر اول: محمدحسین مهدویان با ۲۳۲ امتیاز/ قم

نفر دوم: عباس همتی با ۲۳۰ امتیاز/ قزوین

نفر سوم: عاطفه جوشقانیان با ۲۱۹ امتیاز/ قم

با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا که امکان برگزاری برنامه حضوری وجود ندارد جوایز نفیس به همراه لوح تقدیر سوگواره «بر آستان اشک» برای نفرات برگزیده ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز