خبرگزاری کار ایران

فراخوان «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان»

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۲۱۰۹

فراخوان ارسال مقاله و یادداشت با موضوع «فهرست‌ها و جوایز کتاب‌های کودک و نوجوان» برای شماره‌ جدید «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان» منتشر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رسانه‌ها، در بخشی از این فراخوان که مهلت آن تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ اعلام شده، آمده است: «نهادهای گوناگونی در دنیای کتاب کودک و نوجوان ایران و جهان با داوری، ارائه‌ فهرست‌ها و اهدای جوایز فعالیت می‌کنند. این فهرست‌ها و جوایز بسته به اهدافی که برای‌شان تعریف شده است، نقش‌ها و تأثیرات متفاوتی در ادبیات کودک و نوجوان دارند. آن‌ها اغلب با رویکردهای متفاوتی شکل گرفته‌اند و از زوایای مختلفی می‌توان درباره‌شان بحث کرد.

یکی از رویکردها، رویکرد مخاطب‌محور است. فهرست‌ها بسته به این‌که برای چه مخاطبانی تدوین و معرفی می‌شوند، از نظر تأثیر و نقش در ادبیات کودک با هم متفاوتند.

کتاب‌های برگزیده‌ای که پیشنهاد می‌شوند بی‌شک در تسهیل کار والدین، معلمان، مربیان و کتابداران مدارس و کتابخانه‌های کودکان جهت انتخاب کتاب‌های مناسب از بین کتاب‌های منتشرشده موثرند. این انتخاب‌ها و جوایز در جهت‌بخشی به ناشران و رویکرد آنان نیز تاثیر دارند.

برخی دیگر از این جوایز و فهرست‌ها با نگاه موضوع‌محور و ارائه‌ فهرست‌های موضوعی شکل گرفته‌اند. در چنین رویکردی در انتخاب کتاب فقط به موضوع توجه می‌شود و به نوعی در کنار کنش‌گری یا فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی قرار می‌گیرد.

رویکرد برخی از جوایز و فهرست‌ها نیز صرفا ادبی است و برای ترویج و معرفی یک جریان و گرایش ادبی شکل گرفته است و احتمالا برآمده از مانیفستی ادبی است.

با این‌حال پرسش این است که چگونه باید درباره‌ جوایز ادبی و فهرست‌ها سخن گفت و نقدشان کرد؟ معیارهای نقد و بررسی و ارزیابی این فهرست‌ها و جوایز چیست؟ چگونه می‌توان تاثیرشان را در ادبیات کودک و نوجوان سنجید؟

برای مطالعه‌ کامل فراخوان، محورهای آن و شیوه‌نامه‌ ارائه‌ مقالات، کلیک کرده و فایل کامل را دانلود کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز